الجاثية ٣٣
ترجمه
الجاثية ٣٢ | آیه ٣٣ | الجاثية ٣٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بَدَا لَهُمْ سَیِّئَاتُ مَا عَمِلُوا»: بدیهائی که کردهاند، تجسم مییابند و در برابرشان آشکار میشوند. کیفر و مجازات زشتیها و پلشتیهائی که کردهاند، گریبانگیرشان میگردد (نگا: نحل / ، زمر / ).
تفسیر
- آيات ۲۰ - ۳۷ سوره جاثيه
- مراد از رحمت خداوند و اختصاص آن به گروه خاصى در اين آيه
- توضيح اينكه بد كاران نه در حيات و نه در ممات با مؤ منان صالح العمل برابر نيستند
- احتجاج براى اثبات معاد با استناد به حق و عدالت
- ابطال پندار كفار در يكسان دانستن مرگ نيكوكار و بدكار
- حقيقت عبادت اطاعت كردن است
- معناى ((اله )) گرفتن ((هوى ))
- مفاد جمله : ((و اضله الله على علم )) و بيان عدم منافات بين ضلالت و علم
- معناى سخن منكران معاد: ((ما هى الا حياتنا الدنيا نموت و نحيا و ما يهلكنا الا الدهر)) واشاره به چند قول در معناى اين آيه
- گفتار برخى مفسرين كه مراد آيه را نتاسخ و ثنى ها دانسته اند و نقد گفتار آنان
- معنا و تفسير آيه : ((هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق انا كنا نستنسخ ما كنتم تعملون )) وتوضيحى درباره كتابت اعمال
- اقوال ديگر مفسرين در تفسير اين آيه
- چند روايت در ذيل آيه : ((افراءيت من اتخذ الهه هويه )) و ((و ما يهلكنا الا الدهر))
- روايات و توضيحاتى درباره كتابت و استنساخاعمال در ذيل آيه : ((هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق ...))
نکات آیه
۱ - آشکار گشتن زشتى هاى اعمال کافران، براى آنان در قیامت (و بدا لهم سیّئات ما عملوا)
۲ - تجسّم اعمال زشت کافران، براى آنان در قیامت (و بدا لهم سیّئات ما عملوا) اضافه «سیّئات» به «ما عملوا» ممکن است اضافه بیانیه باشد. در آن صورت مى توان گفت: آشکار گشتن اعمال به معناى تجسّم آن است.
۳ - قیامت، صحنه ظهور عواقب گناه و بدکارى (و بدا لهم سیّئات ما عملوا) چنانچه قبل از «سیّئات» مضاف حذف شده و تقدیر آن «جزاء یا عقوبة سیّئات...» باشد، برداشت بالا به دست مى آید.
۴ - گرفتار آمدن منکران معاد، در قیامت به عذابى که آن را به استهزا مى گرفتند و انکار مى کردند. (و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون)
۵ - شیوه کافران در انکار معاد، استهزاگرانه و نه منطقى (کانوا به یستهزءون) شیوه بودن استهزا از «کانوا به یستهزءون» که بر استمرار دلالت دارد استفاده مى شود.
۶ - نبودن کمترین گریزگاه در قیامت براى منکران معاد (و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون) مفاد «حاق بهم» (نزول و احاطه بر کافران) مى تواند کنایه از این باشد که آنچه در قیامت بر کافران اتفاق مى افتد گریزناپذیر است.
موضوعات مرتبط
- عذاب: اهل عذاب ۴، ۶
- عمل: کیفر اخروى عمل ناپسند ۳
- قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۱، ۳; ویژگیهاى قیامت ۳، ۶
- کافران: استهزاى کافران ۵; بى منطقى کافران ۵; تجسم عمل کافران ۲; روش برخورد کافران ۵; عمل ناپسند کافران ۱; کافران در قیامت ۱، ۲
- گناه: کیفر اخروى گناه ۳
- معاد: آثار استهزاى معاد ۴; آثار تکذیب معاد ۴; حتمیت عذاب مکذبان معاد ۶; عذاب مکذبان معاد ۴