الشورى ٥٠
ترجمه
الشورى ٤٩ | آیه ٥٠ | الشورى ٥١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُزَوِّجُهُمْ»: آنها را با هم گرد میآورد و جفت هم میکند. یعنی به برخیها گاهی پسر و گاهی دختر عطاء میکند. یا این که دوقلوی پسر یا دختر و یا پسر و دختر میبخشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۷ - ۵۰ سوره شورى
- سنت الهى در روزى دادن به مردم : ((ينزل بقدر ما يشاء))
- شباهت رزق مادى با معارف حقه و شرايع آسمانى ، از نظرنزول و قسمت
- توضيحى راجع به ((قدير)) بودن خداى تعالى
- بررسى مفاد آيه ((و ما اصبكم من مصيبه فبما كسبت ايديكم ....)) كه وجود ارتباط بينگناهان و مصائب دنيوى را افاده مى كند
- سه مطلبى كه از سياق آيه شريفه بدست مى آيد
- تفسيرى بى پايه براى آيه و وجه بى پايگى آن
- بيان آيات ((و من آياته الجوار فى البحر...)) كه كشتى ها را به عنوان يكى از آياتخداوند به ياد مى آورد
- دو تفسير ديگر در معنا مى آيد كه هر دو بى مورد و داراى تكلف اند
- صفات نيك مؤ منين : اجتناب از كبائر و فواحش ، گذشت ، دفع ظلم از يكديگر و...))
- معناى مشورت و آيه ((و اءمرهم شورى بينهم ))
- وجه اينكه در جمله ((و جزاء سيئة سيئه مثلها))عمل متقابل مظلوم در برابر ظالم را ((سيئه )) ناميد
- سه وجه در بيان ((انه لا يحب الظالمين ))
- مظلوم حق مقابله به مثل دارد گو اينكه صبر و گذشت فضيلتى برتر است
- وصف حال غير مؤ منين در روبرو شدن با عذاب الهى
- معناى جمله ((ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم و اهليهم )) و اينكه گوينده آن كيانند و دركجا آن را مى گويند
- مفاد جمله : ((يوم لا مرد له من الله )) درباره قيامت
- توبيخ انسان متنعم سرگرم به دنيا
- چند روايت درباره تقدير روزى از جانب خداوند سبحان
- بيان سه اشكال در رابطه با ((ما اءصابكم ...)). و مفاد روايات مربوط به آن
- بيان رواياتى در ارتباط با ((يهب لمن يشاء اناثا
نکات آیه
۱ - بهره مندى انسان از فرزندان دختر و پسر و یا محرومیت وى از آنان بنا به خواست و مشیت خداوند است. (أو یزوّجهم ذکرانًا و إنثًا و یجعل من یشاء عقیمًا)
۲ - عقیم بودن مرد یا زن، تابع مشیت و قوانین خدا در آفرینش است. (و إن تصبهم سیّئة بما قدّمت أیدیهم ... و یجعل من یشاء عقیمًا)
۳ - خداوند، علیم (دانا) و قدیر (توانا) است. (إنّه علیم قدیر)
۴ - خداوند، براساس علم و آگاهى خویش، به گروهى پسر و به گروهى دیگر دختر و یا به جمعى پسر و دختر مى دهد و برخى را عقیم و نازا مى گرداند. (یهب لمن یشاء ... أو یزوّجهم ... إنّه علیم قدیر) «تزویج» در «أو یزوّجهم» به معناى توأم با یکدیگر قرار دادن است; یعنى، خداوند به برخى تنها دختر مى دهد و به بعضى تنها پسر عطا مى کند و برخى را هم پسر و هم دختر مى بخشد و برخى دیگر را نازا کرده; نه پسر مى دهد و نه دختر.
۵ - فرزند دادن و یا عقیم ساختن انسان ها، هر دو نمودى از علم و قدرت خداوند است. (یهب لمن یشاء ... إنّه علیم قدیر)
۶ - حاکمیت مطلق و بلامنازع خدا در صحنه هستى، پشتوانه اجراى مشیت او در میزان جمعیت و نوع جنسیت فرزندان خانواده (للّه ملک السموت ... و یجعل من یشاء عقیمًا)
۷ - مشیت الهى در آفرینش، متکى به علم و قدرت گسترده او است. (یخلق ما یشاء ... إنّه علیم قدیر)
روایات و احادیث
۸ - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله... «أو یزوّجهم ذکراناً و إناثاً» جمیعاً یجمع له البنین و البنات یهبهم جمیعاً لواحد;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خداوند... «أو یزوّجهم ذکراناً و إناثاً» روایت شده که فرمود (مراد از آیه این است) که خداوند فرزندان پسر و دختر را باهم به یک خانواده مى بخشد».
موضوعات مرتبط
- آفرینش: حاکم آفرینش ۶
- اسماء و صفات: علیم ۳; قدیر ۳
- خانواده: تعیین جمعیت خانواده ۶
- خدا: آثار حاکمیت خدا ۶; آثار علم خدا ۴; آثار مشیت خدا ۱، ۲; افعال خدا ۴; عطایاى خدا ۸; مشیت خدا ۶، ۷; نشانه هاى علم خدا ۵; نشانه هاى قدرت خدا ۵; وسعت علم خدا ۷; وسعت قدرت خدا ۷
- زن: منشأ عقیمى زن ۲
- عقیمى: منشأ عقیمى ۴، ۵
- فرزند: تعیین جنسیت فرزند ۶; منشأ فرزند پسر ۱، ۴، ۸; منشأ فرزند دختر ۱، ۴، ۸; منشأ محرومیت از فرزند ۱
- فرزنددارى: منشأ فرزنددارى ۵
- مرد: منشأ عقیمى مرد ۲
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۲، ص ۲۷۸; نورالثقلین، ج ۴، ص ۵۸۶، ح ۱۲۸.