الزمر ٥٨
ترجمه
الزمر ٥٧ | آیه ٥٨ | الزمر ٥٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَرَّةً»: رجعت و بازگشت به دنیا (نگا: شعراء / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
بَلْ بَدَا لَهُمْ مَا کَانُوا... (۱)
وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ... (۰) إِنْ تَدْعُوهُمْ لاَ يَسْمَعُوا... (۰)
تفسیر
- آيات ۵۳ - ۶۱ سوره زمر
- مقصود از عبادى و رحمت الله در آيه قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا منرحمة الله
- توضيحاتى در ذيل جمله : ان الله يغفرالذنوب جميعا و اينكه مفاد آن آمرزش همه گناهانحتى شرك است ، به سبب توبه
- مراد از پيروى از بهترين چيزى خدا نازل كرده واتبعوااحسن ماانزل اليكم من ربكم
- زنهار از فوت وقت و دچار حسرت قيامت شدن
- پاسخ خداوند به اين سخن كافر در قيامت كه لؤ ان كرة فاكون من المحسنين
- رواياتى درباره مغفرت الهى و شاءن نزول آيه : يا عباد الذين اسرفوا على انفسهم ...
نکات آیه
۱ - آرزوى کافران و گنه کاران، هنگام مشاهده عذاب الهى، به بازگشت دوباره به دنیا (أو تقول حین ترى العذاب لو أنّ لى کرّة) «لو» در آیه شریفه، براى تمنّى است.
۲ - احسان (نیک کردارى و نیکى کردن به دیگران)، هدف و فلسفه درخواست کافران از بازگشت دوباره به زندگى دنیایى (لو أنّ لى کرّة فأکون من المحسنین) «إحسان» هم شامل نیکى به خود مى باشد و هم نیکى به دیگران (لسان العرب ). این واژه در آیه شریفه ممکن است به هر دو معنا باشد.
۳ - برخى از کافران لجوج و گنه کاران سرمست، تنها به وقت مشاهده عذاب الهى و یقین به نزول آن، بیدار گشته و در برابر سخن حق (قرآن) تسلیم شده و از آن پیروى مى کنند. (أو تقول حین ترى العذاب لو أنّ لى کرّة فأکون من المحسنین)
۴ - بازگشت به دنیا - حتى براى احسان کردن و جبران گذشته ها - براى هیچ کس ممکن نیست. (لو أنّ لى کرّة فأکون من المحسنین)
۵ - ظهور ارزش احسان، براى کافران و گنه کاران در قیامت (لو أنّ لى کرّة فأکون من المحسنین)
۶ - غبطه و حسرت کافران و گنه کاران به حال محسنان در قیامت (لو أنّ لى کرّة فأکون من المحسنین)
۷ - در قیامت، راهى براى جبران گذشته ها و انجام هیچ عملى نیست. (لو أنّ لى کرّة فأکون من المحسنین) از این که کافران و گنه کاران براى جبران کوتاهى هاى خود، تقاضاى بازگشت به دنیا را دارند، مى توان به این حقیقت رسید که قیامت روز عمل و تلاش نیست.
۸ - محسنان، داراى مقام و جایگاهى حسرت برانگیز در قیامت (لو أنّ لى کرّة فأکون من المحسنین)
۹ - اعتراف کافران و گنه کاران به نقش خود در تعیین سرنوشت خویش (أن تقول نفس یحسرتى على ما فرّطت ... و إن کنت لمن السخرین ... لو أنّ لى کرّة فأکون من المحسنین)
۱۰ - تقوا و احسان، دو عنصر سعادت آفرین و رهایى بخش از عذاب الهى (من قبل أن یأتیکم العذاب ... لکنت من المتّقین ... فأکون من المحسنین)
موضوعات مرتبط
- آرزو: آرزوى بازگشت به دنیا ۱، ۲
- احسان: آثار احسان ۱۰; ارزش احسان ۵
- ارزشها: ارزشها در قیامت ۵
- بازگشت به دنیا: استحاله بازگشت به دنیا ۴
- تقوا: آثار تقوا ۱۰
- حق: تسلیم به حق ۳
- خود: اقرار علیه خود ۹
- سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۹
- سعادت: عوامل سعادت ۱۰
- عذاب: آثار رؤیت عذاب ۳; عوامل نجات از عذاب ۱۰
- عمل: تجسم عمل ۵; جبران عمل ۴; فرصت عمل ۷
- قرآن: پیروى از قرآن ۳
- قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۵; ویژگیهاى قیامت ۷
- کافران: آرزوهاى کافران ۱، ۲; اقرار کافران ۹; حسرت اخروى کافران ۶; سرنوشت کافران ۹; عذاب کافران ۱; عوامل تنبه کافران ۳; کافران در قیامت ۵، ۶; کافران و احسان ۲; کافران هنگام عذاب ۳
- گناهکاران: آرزوهاى گناهکاران ۱; اقرار گناهکاران ۹; تنبه گناهکاران هنگام عذاب ۳; حسرت اخروى گناهکاران ۶; سرنوشت گناهکاران ۹; عذاب گناهکاران ۱; عوامل تنبه گناهکاران ۳; گناهکاران در قیامت ۵، ۶
- محسنان: مقامات اخروى محسنان ۸; مقامات محسنان ۶