البقرة ٢٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=چگونه کافر شوید به خدا با آنکه مردگانی بودید که زنده کرد شما را پس میمیراند و سپس زنده کند شما را پس بسوی او بازگردانیده شوید | |-|معزی=چگونه کافر شوید به خدا با آنکه مردگانی بودید که زنده کرد شما را پس میمیراند و سپس زنده کند شما را پس بسوی او بازگردانیده شوید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::28|٢٨]] | قبلی = البقرة ٢٧ | بعدی = البقرة ٢٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«کَیْفَ»: چگونه. «أَمْوَاتاً»: مردگان. مراد خاکی است که در آن حیات نیست. «أَحْیَاکُمْ»: زندگیتان بخشید. جان به پیکرتان دمید. مراد آفرینش انسان از خاک است. «ثُمَّ یُمِیتُکُمْ»: سپس شما را میمیراند. مراد بعد از پایان عمر است. «ثُمَّ یُحْیِیکُمْ»: سپس شما را زنده میگرداند. مراد هنگام رستاخیز است. | «کَیْفَ»: چگونه. «أَمْوَاتاً»: مردگان. مراد خاکی است که در آن حیات نیست. «أَحْیَاکُمْ»: زندگیتان بخشید. جان به پیکرتان دمید. مراد آفرینش انسان از خاک است. «ثُمَّ یُمِیتُکُمْ»: سپس شما را میمیراند. مراد بعد از پایان عمر است. «ثُمَّ یُحْیِیکُمْ»: سپس شما را زنده میگرداند. مراد هنگام رستاخیز است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۲۶
ترجمه
البقرة ٢٧ | آیه ٢٨ | البقرة ٢٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَیْفَ»: چگونه. «أَمْوَاتاً»: مردگان. مراد خاکی است که در آن حیات نیست. «أَحْیَاکُمْ»: زندگیتان بخشید. جان به پیکرتان دمید. مراد آفرینش انسان از خاک است. «ثُمَّ یُمِیتُکُمْ»: سپس شما را میمیراند. مراد بعد از پایان عمر است. «ثُمَّ یُحْیِیکُمْ»: سپس شما را زنده میگرداند. مراد هنگام رستاخیز است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
أَمْوَاتٌ غَيْرُ أَحْيَاءٍ وَ مَا... (۴) وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ... (۴) قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ... (۴) قُلِ اللَّهُ يُحْيِيکُمْ ثُمَ... (۴) حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَکُنْ... (۱) وَ هُوَ الَّذِي أَحْيَاکُمْ ثُمَ... (۴) قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ... (۲) قُلِ اللَّهُ يُحْيِيکُمْ ثُمَ... (۲)
أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ... (۰) أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَ... (۰) قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَ هُوَ... (۱) وَ هُوَ عَلَى کُلِ شَيْءٍ قَدِيرٌ (۰)
تفسیر
نکات آیه
۱ - خداوند، به انسانها حیات مى بخشد و آنان را مى میراند. (و کنتم أموتاً فأحیکم ثم یمیتکم ثم یحییکم)
۲ - تبدیل موجود فاقد حیات به موجودى داراى حیات، دلیل بر وجود خداوند است. (کیف تکفرون باللّه و کنتم أموتاً فأحیکم)
۳ - تفکر آدمى در آفرینش حیات و مرگ خویش، وادار کننده وى به ایمان و باور به خداى یکتاست. (کیف تکفرون باللّه و کنتم أموتاً فأحیکم)
۴ - انکار خداى یکتا و کفر به او - با وجود دلیلهاى آشکار - امرى غیر منطقى و شگفت آور است. (کیف تکفرون باللّه و کنتم أموتاً فأحیکم) استفهام در جمله «کیف تکفرون باللّه» استفهامى است که براى ایجاد تعجب ایراد شده است. جمله «و کنتم ...» جمله حالیه و بیانگر علت تعجب مى باشد.
۵ - آدمى پیش از زندگى دنیوى خویش، موجودى مرده و فاقد حیات بود. (کنتم أموتاً فأحیکم)
۶ - انسانها داراى دو حیاتند: حیات دنیوى و حیات اخروى (فأحیکم ثم یمیتکم ثم یحییکم) برخى از مفسّران «ثم یحییکم» (سپس شما را [پس از میراندن] زنده مى کند) را حاکى از حیات برزخى دانسته اند و گروهى آن را به زنده شدن مردگان براى برپایى قیامت کبرى تفسیر کرده اند.
۷ - خداوند فرجام سیر انسانهاست و همگان، تنها به سوى او باز خواهند گشت. (ثم إلیه ترجعون)
۸ - بازگشت انسانها به سوى خدا، پس از زنده شدن به حیات اخروى است. (یحییکم ثم إلیه ترجعون)
روایات و احادیث
۹ - از حضرت على (ع) روایت شده است: «... إنما أراد اللّه جل ذکره بالموت إعزاز نفسه و إذلال خلقه و قرأ «و کنتم أموتاً فأحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ...;[۱] ... همانا خداوند با قرار دادن مرگ [براى بشر] اراده فرموده که عزّت خود و زبونى خلقش را نشان دهد. سپس این آیه را تلاوت فرمود: «کنتم أموتاً فأحیاکم ثم یمیتکم ...».
موضوعات مرتبط
- امور: امور شگفت آور ۴
- انسان: انسان قبل از خلقت ۵; حیات اخروى انسان ۶; حیات دنیوى انسان ۶; فرجام انسان ۷; منشأ حیات انسان ۱; منشأ مرگ انسان ۱
- ایمان: ایمان به توحید ۳; عوامل ایمان ۳; متعلق ایمان ۳ بازگشت به خدا: ۷، ۸
- تفکر: آثار تفکر در حیات ۳; آثار تفکر در مرگ ۳
- حیات: حیات اخروى ۸; منشأ حیات ۲
- خدا: افعال خدا ۱; دلایل خدا شناسى ۲; عزّت خدا ۹
- کفر: بى منطقى کفر ۴; کفر به خدا ۴
- مرگ: فلسفه مرگ ۹
منابع
- ↑ یحار الأنوار، ج ۳۲، ص ۳۵۵، ح ۳۳۷.