گمنام

تفسیر:المیزان جلد۳ بخش۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۴۲: خط ۱۴۲:
<span id='link59'><span>
<span id='link59'><span>


==مراد از هفت حرف در روايتى كه مى گويند: قرآن بر هفت حرفنازل گشته است ==
==مراد از روايت: «قرآن، بر هفت حرف نازل گشته» چیست؟ ==
و در حديثى كه از طرق شيعه و سنى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نقل شده آمده كه قرآن بر هفت حرف نازل شده .
و در حديثى كه از طرق شيعه و سنى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله) نقل شده آمده كه قرآن بر هفت حرف نازل شده.
مؤ لف : اين حديث هر چند با مختصر اختلافى در الفاظش نقل شده ، و ليكن معناى آن در احاديث بسيارى آمده ، كه معانى همه آنها نزديك به يكديگرند، و راويان شيعه و سنى آنها را نقل كرده اند، و مفسرين در معناى آنها به شدت اختلاف كرده اند، بطورى كه شايد عدد اقوال در آنها به چهل قول برسد، چيزى كه مشكل را آسان مى سازد اين است كه در خود اين احاديث تفسيرى براى هفت حرف آمده ، كه اعتماد ما هم به همان تفسير است .
 
از آن جمله در بعضى از آن اخبار آمده كه : «'''قرآن مشتمل بر هفت حرف نازل شده ، اول امر، دوم نهى ، سوم ترغيب ، چهارم تهديد، پنجم جدل ، ششم داستان ، و هفتم مثل '''» و در بعضى ديگر اينطور آمده : «'''۱ - نهى ، ۲ - امر، ۳ - ح لال ، ۴ - حرام ، ۵ - محكم ، ۶ - متشابه ، ۷ - امثال '''».
مؤلف: اين حديث هر چند با مختصر اختلافى در الفاظش نقل شده، وليكن معناى آن در احاديث بسيارى آمده ، كه معانى همه آنها نزديك به يكديگرند، و راويان شيعه و سنى آن ها را نقل كرده اند، و مفسرين در معناى آنها به شدت اختلاف كرده اند، بطورى كه شايد عدد اقوال در آن ها به چهل قول برسد، چيزى كه مشكل را آسان مى سازد اين است كه در خود اين احاديث تفسيرى براى هفت حرف آمده ، كه اعتماد ما هم به همان تفسير است.
و از على (عليه السلام ) نقل شده كه فرمود: «'''قرآن بر هفت قسم نازل شده و هر قسم آن كافى و شفا دهنده است ، و آن هفت قسم عبارت است از: امر، نهى ، ترغيب ، تهديد، جدل ، مثل و داستانها'''».
 
از آن جمله در بعضى از آن اخبار آمده كه:  
 
«قرآن، مشتمل بر هفت حرف نازل شده: اول امر. دوم نهى. سوم ترغيب. چهارم تهديد. پنجم جدل. ششم داستان. و هفتم مثل».
 
و در بعضى ديگر اين طور آمده: «۱ - نهى. ۲ - امر. ۳ - حلال. ۴ - حرام. ۵ - محكم. ۶ - متشابه. ۷ - امثال».
 
و از على (عليه السلام) نقل شده كه فرمود: «قرآن، بر هفت قسم نازل شده و هر قسم آن، كافى و شفا دهنده است، و آن هفت قسم عبارت است از: امر، نهى ، ترغيب ، تهديد، جدل ، مثل و داستان ها».
 
پس به حكم اين روايات بايد هفت حرف را تنها حمل كنيم بر هفت نوع خطاب و
پس به حكم اين روايات بايد هفت حرف را تنها حمل كنيم بر هفت نوع خطاب و
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۳ صفحه : ۱۱۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۳ صفحه : ۱۱۶ </center>
بيان ، و بگوييم : با اينكه همه آيات قرآن يك هدف را دنبال مى كند و آن ، دعوت سوى خدا و صراط مستقيم او است ، اين هدف واحد را با هفت قسم بيان دنبال مى كند، ممكن هم هست از اين روايت استفاده كنيم كه اصول معارف الهيه منحصر در امثال است ، چون بقيه يعنى : امر، نهى ، ترغيب ، ترهيب ، جدل ، و قصص ، معارف الهيه نيستند، بلكه معارف الهيه راجع به مبداء و معاد را براى بشر ممثل مى سازند.
بيان، و بگوييم:  
بحث روايتى
 
با اينكه همه آيات قرآن يك هدف را دنبال مى كند و آن ، دعوت سوى خدا و صراط مستقيم او است، اين هدف واحد را با هفت قسم بيان دنبال مى كند. ممكن هم هست از اين روايت استفاده كنيم كه اصول معارف الهيه منحصر در امثال است ، چون بقيه يعنى : امر، نهى ، ترغيب ، ترهيب ، جدل ، و قصص ، معارف الهيه نيستند، بلكه معارف الهيه راجع به مبداء و معاد را براى بشر ممثل مى سازند.
 
<span id='link60'><span>
<span id='link60'><span>
==منظور از تفسير به راءى كه از آن نهى شده است ==
==منظور از تفسير به راءى كه از آن نهى شده است ==
ديگر در تفسير صافى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) روايت كرده كه فرمود: «'''هركس قرآن را به راءى خودش تفسير كند خدا مجلسى از آتش برايش فراهم كند'''».
ديگر در تفسير صافى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) روايت كرده كه فرمود: «'''هركس قرآن را به راءى خودش تفسير كند خدا مجلسى از آتش برايش فراهم كند'''».
۱۷٬۱۹۹

ویرایش