المعارج ٣٩: تفاوت میان نسخهها
(←تفسیر) |
(←تفسیر) |
||
خط ۵۰: | خط ۵۰: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۲#link18 | توضيح معناى آيه: «فَمَالِ الّذِينِ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهطِعين...»]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۲#link18 | توضيح معناى آيه: «فَمَالِ الّذِينِ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهطِعين...»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۳#link19 | بيان اين كه مراد از «الّذِين كَفَروا»، منافقان اطراف پيامبر «ص» بودند]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۳#link19 | بيان اين كه مراد از «الّذِين كَفَروا»، منافقان اطراف پيامبر «ص» بودند]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۳#link19 | چند وجه در معنای «إنّا خَلَقنَاهُم مِمّا یَعلَمُون»]] | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۳#link21 | بيان وجوهى از التفات در آيه: «فلا أقسم بربّ المشارق و المغارب ...»]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۳#link21 | بيان وجوهى از التفات در آيه: «فلا أقسم بربّ المشارق و المغارب ...»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۳#link22 | بيان وعدۀ «روز قيامت» به كافران و حوادث دشوار آن]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۲۰_بخش۳#link22 | بيان وعدۀ «روز قيامت» به كافران و حوادث دشوار آن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۰
گسترشکپی متن آیه |
---|
ترجمه
المعارج ٣٨ | آیه ٣٩ | المعارج ٤٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَلاّ!»: نه چنین است که میپندارند! «مِمَّا»: از چیزی که مراد منی و نطفه است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ مَاءٍ... (۱) فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ مِمَ خُلِقَ (۱) خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ (۱) يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ... (۰)
إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ (۰) يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ (۰) فَمَا لَهُ مِنْ قُوَّةٍ وَ لاَ نَاصِرٍ (۰)
نزول
شأن نزول آیات ۳۸ و ۳۹:
مفسرین گویند: این آیه درباره مشرکین نازل شده زیرا اطراف رسول خدا صلی الله علیه و آله مى نشستند و کلام او را مى شنیدند و مسخره مى کردند و به اصحاب پیامبر مى گفتند: اگر آنچه که محمد مى گوید، راست باشد از این که مؤمنین به بهشت خواهند رفت ما نیز نزد ایشان به بهشت خواهیم رفت و جاى بهترى براى خود فراهم خواهیم نمود سپس این آیات نازل گردید و فرمود: اینان که طمع به رفتن در بهشت دارند، هرگز به آن نخواهند رسید.[۱]
تفسیر
- آيات ۳۶ - ۴۴ سوره معارج
- توضيح معناى آيه: «فَمَالِ الّذِينِ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهطِعين...»
- بيان اين كه مراد از «الّذِين كَفَروا»، منافقان اطراف پيامبر «ص» بودند
- چند وجه در معنای «إنّا خَلَقنَاهُم مِمّا یَعلَمُون»
- بيان وجوهى از التفات در آيه: «فلا أقسم بربّ المشارق و المغارب ...»
- بيان وعدۀ «روز قيامت» به كافران و حوادث دشوار آن
- بحث روایی: (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته)
نکات آیه
۱ - ورود کافران به بهشت، امرى ناممکن و آرزویى بى جا (أیطمع کلّ امرىء منهم أن یدخل جنّة نعیم . کلاّ)
۲ - خداوند، خالق انسان ها است. (إنّا خلقنهم)
۳ - آگاهى انسان ها، از منشأ پیدایش بشر و سیر تکوین او (إنّا خلقنهم ممّا یعلمون) برداشت یاد شده، مبتنى بر این است که «من» در «ممّا»ابتدائیه باشد.
۴ - توجه به مبدأ پیدایش بشر و سیر تکوین او، راهنماى انسان ها به مسأله معاد (إنّا خلقنهم ممّا یعلمون) مطلب یاد شده، از یادآورى مسأله پیدایش بشر براى منکران قیامت استفاده مى شود.
موضوعات مرتبط
- آرزو: آرزوى بهشت ۱
- انسان: تکامل انسان ها ۳; خالق انسان ها ۲; علم انسان ها ۳; منشأ خلقت انسان ها ۳
- خدا: خالقیت خدا ۲
- ذکر: آثار ذکر ۴; ذکر تکامل انسانها ۴; ذکر مبدأ خلقت انسانها ۴
- کافران: آرزوى بیجاى کافران ۱; استحاله ورود کافران به بهشت ۱
- معادشناسى: زمینه معادشناسى ۴
منابع
- ↑ تفسیر روض الجنان یا روح الجنان.