القصص ٦: تفاوت میان نسخهها
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۳۲: | خط ۳۲: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۱#link1 | آيات ۱ - ۱۴، سوره قصص]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۱#link1 | آيات ۱ - ۱۴، سوره قصص]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۱#link2 | غرض و مفاد سوره قصص : وعده جميل به مؤ منين با ذكر داستان موسى (عليه السلام ) وفرعون]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۱#link2 | غرض و مفاد سوره قصص : وعده جميل به مؤ منين با ذكر داستان موسى (عليه السلام ) وفرعون]] | ||
خط ۴۵: | خط ۴۶: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۲#link12 | روايتى متضمن داستان توليد موسى (عليه السلام ) و به رود انداخته شدن او و...]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۲#link12 | روايتى متضمن داستان توليد موسى (عليه السلام ) و به رود انداخته شدن او و...]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۶_بخش۴۸#link2 | آيه ۱-۶]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۱۶_بخش۴۸#link2 | آيه ۱-۶]] | ||
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۶_بخش۴۸#link3 | آيه و ترجمه]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۱۶_بخش۴۸#link3 | آيه و ترجمه]] | ||
خط ۵۳: | خط ۵۶: | ||
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۶_بخش۴۸#link7 | ۲ - ((مستضعفان )) و ((مستكبران )) كيانند؟]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۱۶_بخش۴۸#link7 | ۲ - ((مستضعفان )) و ((مستكبران )) كيانند؟]] | ||
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۶_بخش۴۸#link8 | ۳ - روش عمومى مستكبران تاريخ]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۱۶_بخش۴۸#link8 | ۳ - روش عمومى مستكبران تاريخ]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ «6» | |||
وبه آنان (مستضعفان) در زمين، قدرت وتمكّن بخشيم، و از ناحيه آنان به فرعون و (وزيرش) هامان و سپاهيانشان آنچه را كه از آن بيمناك بودند نشان دهيم. | |||
===پیام ها=== | |||
1- مستضعفان مأيوس نشوند كه خداوند به آنان نيز قدرت مىدهد. «وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ» | |||
2- اگر چه كيفر اصلى طاغوتها در جهان ديگر است، ولى در دنيا نيز از قهر الهى در امان نخواهند بود. نُرِيَ ... ما كانُوا يَحْذَرُونَ | |||
---- | |||
«1». ابراهيم، 13- 14. | |||
«2». آلعمران، 164. | |||
جلد 7 - صفحه 19 | |||
3- خداوند، كافران را به دست مؤمنان، ذليل و خوار مىگرداند. نُرِيَ ... ما كانُوا يَحْذَرُونَ | |||
4- دشمن هر قدر بزرگ باشد، از مؤمنان هراس و وحشت دارد. «ما كانُوا يَحْذَرُونَ» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ «6» | |||
وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ: و تمكين دهيم و مسلط كنيم آنها را در زمين مصر و شام، وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ: و بنمائيم و نشان دهيم فرعون و وزير او هامان را، وَ جُنُودَهُما: و لشكرهاى ايشان را، مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ: از بنى اسرائيل آنچه مىبودند كه حذر مىكردند و مىترسيدند از آن، يعنى زوال ملك فرعون و هلاك تمام آنها بر دست مولودى از بنى اسرائيل؛ و اين صورت را وقتى دريافتند كه در دريا غرق شدند و بنى اسرائيل تفرج كنان به ساحل دريا بودند. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ | |||
طسم «1» تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْمُبِينِ «2» نَتْلُوا عَلَيْكَ مِنْ نَبَإِ مُوسى وَ فِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ «3» إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ إِنَّهُ كانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ «4» | |||
وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ «5» وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ «6» | |||
ترجمه | |||
اين آيتهاى كتاب آشكار كننده است | |||
ميخوانيم بر تو از خبر موسى و فرعون بدرستى و راستى براى گروهى كه ميگروند | |||
همانا فرعون برترى جست در زمين و قرار داد اهل آنرا گروه گروه ناتوان ميساخت جمعى از آنها را ميكشت پسرانشان را و زنده ميگذاشت زنانشان را همانا او بود از تباهكاران | |||
و ميخواستيم منّت بگذاريم بر آنان كه ناتوان كرده شده بودند در زمين و بگردانيمشان پيشوايان و بگردانيمشان وارثان | |||
و متمكّن كنيم مر ايشانرا در زمين و بنمايانيم فرعون و هامان و لشگريان آن دو را از ايشان آنچه را بودند كه بيم ميداشتند. | |||
تفسير | |||
شرح طسم در سور سابقه گذشت و اين سوره مشتمل بر آياتى است از قرآن كه كتابى واضح و آشكار كننده حقايق است ميخوانيم بر تو اى پيغمبر خاتم بعضى از حكايت موسى و فرعون عصر او را بحق و حقيقت و تحقيق براى انتفاع و تنبّه و تذكر گروهى كه ايمان ميآورند نه معاندين و جاحدين كه از آن بهرهمند نخواهند شد همانا فرعون علوّ و برترى جست و سركشى نمود از | |||
---- | |||
جلد 4 صفحه 172 | |||
اوامر الهى در زمين مصر و قرار داد اهل آنرا فرقه فرقه و عدالت اجتماعى را رعايت ننمود بعضى را كه قبطى بودند تقويت كرد و بعضى را كه سبطى بودند تضعيف نمود و آنها بنى اسرائيل بودند اسباط حضرت يعقوب كه پسران ايشانرا سر ميبريد و زنانشان را استخدام مينمود و از مفسدين معروف در عالم بود او ميخواست آنها ذليل باشند ولى ما ميخواستيم كه منّت نهيم بر آنانكه او ضعيفشان كرده بود در زمين و قرار دهيم ايشانرا پيشوايان و پادشاهان و وارثان تاج و تخت و ملك و مال قبطيان كه او تقويت ميكرد آنها را و ميخواستيم كه متمكّن و مقتدر و آماده و مهيّا كنيم براى بنى اسرائيل وسائل عزت و عظمت را در زمين و ارائه دهيم بفرعون و هامان و قبطيان از ضرب دست بنى اسرائيل زوال ملك و مال و عزت و عظمت آنها را كه از آن ميترسيدند و مرتكب جرم و جنايت مىشدند چون كاهنى بفرعون گفته بود از بنى اسرائيل پسرى متولد ميشود كه سلطنت تو بدست او زوال خواهد يافت و آن احمق تصور ميكرد بتدبير ميتواند از تقدير جلوگيرى نمايد و بعضى يرى بياء و رفع اسماء ثلاثه بعد از آن قرائت نمودهاند و در روايات متعدّده از اهل بيت عصمت و طهارت منّت و تفضّل الهى بر كسانيكه ضعيف كرده شدند در زمين با قضاياى ظهور حضرت حجت و رجعت ائمه اطهار و غلبه ايشان بر دشمنان تطبيق شده و قمى ره فرموده خداوند خبر داده به پيغمبر خود از مصائب حضرت موسى براى تسليت خاطر آنحضرت از مصائب وارده بر او در اهل بيتش از امّت و بشارت داده كه خداوند بعدا تفضل خواهد فرمود برايشان و وارث زمين و پيشوايان اين امت قرار خواهد داد ايشانرا در رجعت بدنيا با دشمنانشان تا بسزاى ظلم و تعدّى خودشان برسند بدست ايشان و دوستانشان و اللّه اعلم و مؤيد اين روايات آنستكه از پيغمبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم بصحت پيوسته كه آنچه در بنى اسرائيل واقع شده بدون كم و زياد در اين امت بوقوع خواهد پيوست و در جوامع از امام سجاد عليه السّلام نقل نموده كه قسم بخداوندى كه محمد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم را مبعوث فرمود بحق كه بشير و نذير باشد همانا خوبان ما اهل بيت و شيعيان ايشان بمنزله موسى عليه السّلام و شيعيان اويند و همانا دشمنان ما و شيعيان آنها بمنزله فرعون و شيعيان اويند. | |||
---- | |||
جلد 4 صفحه 173 | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ نُمَكِّنَ لَهُم فِي الأَرضِ وَ نُرِيَ فِرعَونَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنهُم ما كانُوا يَحذَرُونَ «6» | |||
و تمكن دهيم براي آن طايفه مستضعف بني اسرائيل در زمين و بنمايانيم فرعون و هامان و لشكر آنها را آنچه که بودند از بني اسرائيل در ترس و خوف و حذر ميكردند. | |||
گذشت که حضرت يوسف خبر داده بود و اينکه خبر بگوش فرعون رسيده بود و كهنه هم باو خبر داده بودند بسيار در حذر بودند و كردند آنچه كردند خداوند اراده فرمود که اينکه وعده را عملي فرمايد و فرعون و هامان که وزير فرعون بود و بر لشگر فرعون امير بود با لشگر هايشان هلاك كند بغرق و بني اسرائيل را نجات دهد و سلطنت و رياست را نصيب آنها كند که مفاد وَ نُمَكِّنَ لَهُم فِي الأَرضِ است و روزگار فرعونيان را تباه كند و سياه كند که ميفرمايد: | |||
فَأَرسَلنا عَلَيهِمُ الطُّوفانَ وَ الجَرادَ وَ القُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ (اعراف آيه 130) تا عاقبت آن ها را بغرق هلاك كند. | |||
تنبيه: نظر به اينكه خبر از رسول محترم است که آنچه در امم سابقه واقع شده در امت من هم واقع ميشود «طابق النعل بالنعل و القذه بالقذه»: | |||
اخبار بسياري داريم بسيار مفصل و مبسوط که فرعون و هامان شيخين هستند که تعبير برجلين من قريش فرموده و اسامي آنها را ذكر نفرموده تقية و جنود آنها اتباع آنها تا زمان ظهور حضرت بقية اللّه «الَّذِينَ استُضعِفُوا» ائمه اطهار از امير المؤمنين تا حضرت عسكري و به ظهور حضرت بقية اللّه و رجعت ائمه طاهرين مصداق: | |||
جلد 14 - صفحه 207 | |||
وَ نُمَكِّنَ لَهُم فِي الأَرضِ که مشارق و مغارب زمين در تحت سيطره آنها واقع ميشود و فرعون و هامان اينکه امت و رؤساء از جنود آنها زنده ميشوند و از آنها انتقام كشيده ميشود که مصداق (وَ نُرِيَ فِرعَونَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنهُم ما كانُوا يَحذَرُونَ) است و اينکه اخبار بسيار است از پيغمبر (ص) و امير المؤمنين و حضرت باقر و حضرت صادق و حضرت رضا و حضرت عسگري (ع) خبر مفصل است بسيار طولاني که پيغمبر (ص) اسامي يك يك آنها را با صفات حميده آنها براي سلمان بيان ميفرمايد و بشارت بسلمان ميدهد که تو هم در دوره رجعت بر ميگردي بدنيا و يك قسمت اينکه اخبار مختصرا در مجمع البيان است و قسمت مفصل مبسوط در برهان حتي كيفيت ولادت حضرت بقية اللّه را از حكيمه خاتون نقل فرموده مراجعه كنيد. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 6)- چهارم: آنها را نیرومند، قوی و صاحب قدرت «و حکومتشان را در زمین پا بر جا سازیم» (وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ). | |||
5- «و به فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را از آنها [بنی اسرائیل] بیم داشتند نشان دهیم» (وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ). | |||
این بشارتی است در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر. | |||
ج3، ص447 | |||
این بشارتی است برای همه انسانهای آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و بر چیده شدن بساط ظلم و جور. | |||
نمونهای از تحقق این مشیت الهی، حکومت بنی اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود. | |||
و نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و یارانش بعد از ظهور اسلام بود. | |||
و نمونه گستردهتر آن ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین به وسیله حضرت مهدی- عج- است. | |||
البته حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) در آخر کار هرگز مانع از حکومتهای اسلامی در مقیاسهای محدودتر پیش از آن از طرف مستضعفان بر ضد مستکبران نخواهد بود، و هر زمان شرایط آن را فراهم سازند وعده حتمی و مشیت الهی در باره آنها تحقق خواهد یافت و این پیروزی نصیبشان میشود. | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
نسخهٔ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۲
ترجمه
القصص ٥ | آیه ٦ | القصص ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نُمَکِّنَ»: مکانت و منزلت بخشیم. سلطه و قدرت دهیم. مستقرّ سازیم و حکومت دهیم. «هَامَان»: وزیر فرعون و مستشار اعظم او بود «مَا»: آنچه. مراد هلاک فرعون و فرعونیان بر دست بنیاسرائیل است (نگا: یونس / ) که در اینجا به مقدّمات آن اشاره شده است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ... (۲) کَذٰلِکَ وَ أَوْرَثْنَاهَا بَنِي... (۰)
يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَکُمْ مِنْ... (۱) وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ... (۴) وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا... (۲) کَذٰلِکَ وَ أَوْرَثْنَاهَا بَنِي... (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۴، سوره قصص
- غرض و مفاد سوره قصص : وعده جميل به مؤ منين با ذكر داستان موسى (عليه السلام ) وفرعون
- از داستان موسى (ع ) و فرعون مؤ منين بايد درس بگيرند
- وصف كارهاى فرعون و محيطى كه موسى (عليه السلام ) در آن زاده شد
- معناى آيه : ((و نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض ...))
- الهام به مادر موسى (عليه السلام ): موسى را شير بده و چون بر او ترسيدى ودريايش بيانداز
- معناى ((خاطى ء)) و ((مخطى )) و مقصود از اينكه فرعون و فرعونيان را در گرفتن ازنيل ((خاطئين )) لقب داد
- معناى اينكه فرمود: ((واصبح فؤ اد موسى فادغا...))
- تعقيب و مراقبت خواهر موسى (ع ) او را بدرخواست مادرش
- بازگردانيده شدن موسى (ع ) به دامان مادر به لطف الهى
- بحث روايتى
- روايتى متضمن داستان توليد موسى (عليه السلام ) و به رود انداخته شدن او و...
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ «6»
وبه آنان (مستضعفان) در زمين، قدرت وتمكّن بخشيم، و از ناحيه آنان به فرعون و (وزيرش) هامان و سپاهيانشان آنچه را كه از آن بيمناك بودند نشان دهيم.
پیام ها
1- مستضعفان مأيوس نشوند كه خداوند به آنان نيز قدرت مىدهد. «وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ»
2- اگر چه كيفر اصلى طاغوتها در جهان ديگر است، ولى در دنيا نيز از قهر الهى در امان نخواهند بود. نُرِيَ ... ما كانُوا يَحْذَرُونَ
«1». ابراهيم، 13- 14.
«2». آلعمران، 164.
جلد 7 - صفحه 19
3- خداوند، كافران را به دست مؤمنان، ذليل و خوار مىگرداند. نُرِيَ ... ما كانُوا يَحْذَرُونَ
4- دشمن هر قدر بزرگ باشد، از مؤمنان هراس و وحشت دارد. «ما كانُوا يَحْذَرُونَ»
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ «6»
وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ: و تمكين دهيم و مسلط كنيم آنها را در زمين مصر و شام، وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ: و بنمائيم و نشان دهيم فرعون و وزير او هامان را، وَ جُنُودَهُما: و لشكرهاى ايشان را، مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ: از بنى اسرائيل آنچه مىبودند كه حذر مىكردند و مىترسيدند از آن، يعنى زوال ملك فرعون و هلاك تمام آنها بر دست مولودى از بنى اسرائيل؛ و اين صورت را وقتى دريافتند كه در دريا غرق شدند و بنى اسرائيل تفرج كنان به ساحل دريا بودند.
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
طسم «1» تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْمُبِينِ «2» نَتْلُوا عَلَيْكَ مِنْ نَبَإِ مُوسى وَ فِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ «3» إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ إِنَّهُ كانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ «4»
وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ «5» وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ «6»
ترجمه
اين آيتهاى كتاب آشكار كننده است
ميخوانيم بر تو از خبر موسى و فرعون بدرستى و راستى براى گروهى كه ميگروند
همانا فرعون برترى جست در زمين و قرار داد اهل آنرا گروه گروه ناتوان ميساخت جمعى از آنها را ميكشت پسرانشان را و زنده ميگذاشت زنانشان را همانا او بود از تباهكاران
و ميخواستيم منّت بگذاريم بر آنان كه ناتوان كرده شده بودند در زمين و بگردانيمشان پيشوايان و بگردانيمشان وارثان
و متمكّن كنيم مر ايشانرا در زمين و بنمايانيم فرعون و هامان و لشگريان آن دو را از ايشان آنچه را بودند كه بيم ميداشتند.
تفسير
شرح طسم در سور سابقه گذشت و اين سوره مشتمل بر آياتى است از قرآن كه كتابى واضح و آشكار كننده حقايق است ميخوانيم بر تو اى پيغمبر خاتم بعضى از حكايت موسى و فرعون عصر او را بحق و حقيقت و تحقيق براى انتفاع و تنبّه و تذكر گروهى كه ايمان ميآورند نه معاندين و جاحدين كه از آن بهرهمند نخواهند شد همانا فرعون علوّ و برترى جست و سركشى نمود از
جلد 4 صفحه 172
اوامر الهى در زمين مصر و قرار داد اهل آنرا فرقه فرقه و عدالت اجتماعى را رعايت ننمود بعضى را كه قبطى بودند تقويت كرد و بعضى را كه سبطى بودند تضعيف نمود و آنها بنى اسرائيل بودند اسباط حضرت يعقوب كه پسران ايشانرا سر ميبريد و زنانشان را استخدام مينمود و از مفسدين معروف در عالم بود او ميخواست آنها ذليل باشند ولى ما ميخواستيم كه منّت نهيم بر آنانكه او ضعيفشان كرده بود در زمين و قرار دهيم ايشانرا پيشوايان و پادشاهان و وارثان تاج و تخت و ملك و مال قبطيان كه او تقويت ميكرد آنها را و ميخواستيم كه متمكّن و مقتدر و آماده و مهيّا كنيم براى بنى اسرائيل وسائل عزت و عظمت را در زمين و ارائه دهيم بفرعون و هامان و قبطيان از ضرب دست بنى اسرائيل زوال ملك و مال و عزت و عظمت آنها را كه از آن ميترسيدند و مرتكب جرم و جنايت مىشدند چون كاهنى بفرعون گفته بود از بنى اسرائيل پسرى متولد ميشود كه سلطنت تو بدست او زوال خواهد يافت و آن احمق تصور ميكرد بتدبير ميتواند از تقدير جلوگيرى نمايد و بعضى يرى بياء و رفع اسماء ثلاثه بعد از آن قرائت نمودهاند و در روايات متعدّده از اهل بيت عصمت و طهارت منّت و تفضّل الهى بر كسانيكه ضعيف كرده شدند در زمين با قضاياى ظهور حضرت حجت و رجعت ائمه اطهار و غلبه ايشان بر دشمنان تطبيق شده و قمى ره فرموده خداوند خبر داده به پيغمبر خود از مصائب حضرت موسى براى تسليت خاطر آنحضرت از مصائب وارده بر او در اهل بيتش از امّت و بشارت داده كه خداوند بعدا تفضل خواهد فرمود برايشان و وارث زمين و پيشوايان اين امت قرار خواهد داد ايشانرا در رجعت بدنيا با دشمنانشان تا بسزاى ظلم و تعدّى خودشان برسند بدست ايشان و دوستانشان و اللّه اعلم و مؤيد اين روايات آنستكه از پيغمبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم بصحت پيوسته كه آنچه در بنى اسرائيل واقع شده بدون كم و زياد در اين امت بوقوع خواهد پيوست و در جوامع از امام سجاد عليه السّلام نقل نموده كه قسم بخداوندى كه محمد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم را مبعوث فرمود بحق كه بشير و نذير باشد همانا خوبان ما اهل بيت و شيعيان ايشان بمنزله موسى عليه السّلام و شيعيان اويند و همانا دشمنان ما و شيعيان آنها بمنزله فرعون و شيعيان اويند.
جلد 4 صفحه 173
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
وَ نُمَكِّنَ لَهُم فِي الأَرضِ وَ نُرِيَ فِرعَونَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنهُم ما كانُوا يَحذَرُونَ «6»
و تمكن دهيم براي آن طايفه مستضعف بني اسرائيل در زمين و بنمايانيم فرعون و هامان و لشكر آنها را آنچه که بودند از بني اسرائيل در ترس و خوف و حذر ميكردند.
گذشت که حضرت يوسف خبر داده بود و اينکه خبر بگوش فرعون رسيده بود و كهنه هم باو خبر داده بودند بسيار در حذر بودند و كردند آنچه كردند خداوند اراده فرمود که اينکه وعده را عملي فرمايد و فرعون و هامان که وزير فرعون بود و بر لشگر فرعون امير بود با لشگر هايشان هلاك كند بغرق و بني اسرائيل را نجات دهد و سلطنت و رياست را نصيب آنها كند که مفاد وَ نُمَكِّنَ لَهُم فِي الأَرضِ است و روزگار فرعونيان را تباه كند و سياه كند که ميفرمايد:
فَأَرسَلنا عَلَيهِمُ الطُّوفانَ وَ الجَرادَ وَ القُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ (اعراف آيه 130) تا عاقبت آن ها را بغرق هلاك كند.
تنبيه: نظر به اينكه خبر از رسول محترم است که آنچه در امم سابقه واقع شده در امت من هم واقع ميشود «طابق النعل بالنعل و القذه بالقذه»:
اخبار بسياري داريم بسيار مفصل و مبسوط که فرعون و هامان شيخين هستند که تعبير برجلين من قريش فرموده و اسامي آنها را ذكر نفرموده تقية و جنود آنها اتباع آنها تا زمان ظهور حضرت بقية اللّه «الَّذِينَ استُضعِفُوا» ائمه اطهار از امير المؤمنين تا حضرت عسكري و به ظهور حضرت بقية اللّه و رجعت ائمه طاهرين مصداق:
جلد 14 - صفحه 207
وَ نُمَكِّنَ لَهُم فِي الأَرضِ که مشارق و مغارب زمين در تحت سيطره آنها واقع ميشود و فرعون و هامان اينکه امت و رؤساء از جنود آنها زنده ميشوند و از آنها انتقام كشيده ميشود که مصداق (وَ نُرِيَ فِرعَونَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنهُم ما كانُوا يَحذَرُونَ) است و اينکه اخبار بسيار است از پيغمبر (ص) و امير المؤمنين و حضرت باقر و حضرت صادق و حضرت رضا و حضرت عسگري (ع) خبر مفصل است بسيار طولاني که پيغمبر (ص) اسامي يك يك آنها را با صفات حميده آنها براي سلمان بيان ميفرمايد و بشارت بسلمان ميدهد که تو هم در دوره رجعت بر ميگردي بدنيا و يك قسمت اينکه اخبار مختصرا در مجمع البيان است و قسمت مفصل مبسوط در برهان حتي كيفيت ولادت حضرت بقية اللّه را از حكيمه خاتون نقل فرموده مراجعه كنيد.
برگزیده تفسیر نمونه
]
(آیه 6)- چهارم: آنها را نیرومند، قوی و صاحب قدرت «و حکومتشان را در زمین پا بر جا سازیم» (وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ).
5- «و به فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را از آنها [بنی اسرائیل] بیم داشتند نشان دهیم» (وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ).
این بشارتی است در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر.
ج3، ص447
این بشارتی است برای همه انسانهای آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و بر چیده شدن بساط ظلم و جور.
نمونهای از تحقق این مشیت الهی، حکومت بنی اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود.
و نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و یارانش بعد از ظهور اسلام بود.
و نمونه گستردهتر آن ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین به وسیله حضرت مهدی- عج- است.
البته حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) در آخر کار هرگز مانع از حکومتهای اسلامی در مقیاسهای محدودتر پیش از آن از طرف مستضعفان بر ضد مستکبران نخواهد بود، و هر زمان شرایط آن را فراهم سازند وعده حتمی و مشیت الهی در باره آنها تحقق خواهد یافت و این پیروزی نصیبشان میشود.
نکات آیه
۱ - تعلق اراده الهى بر اختصاص دادن نقطه اى از زمین (ارض مقدس) به بنى اسرائیل [زمان موسى و فرعون] در خارج از کشور مصر (و نمکّن لهم فى الأرض) «تمکین» از ریشه «مکان» و به معناى اسکان دادن است. بنابراین «نمکّن لهم فى الأرض»; یعنى، «نجعل لهم مکاناًیستقرون فیه». گفتنى است «ارض مقدس» مکان و سرزمینى بود که خداوند براى بنى اسرائیل مقرر فرموده بود (ادخلوا الأرض المقدسة التى کتب اللّه لکم)، (مائده، آیه ۲۱).
۲ - بیرون آوردن بنى اسرائیل از محرومیت و فقر و قرار دادن امکانات دنیوى (سرزمین مستقل، قدرت و مکنت) در اختیار آنان، نمودى دیگر از امتنان الهى بر آنها (و نرید أن نمنّ ... و نمکّن لهم فى الأرض)
۳ - آگاهى قبلى فرعون از خطرساز بودن بنى اسرائیل براى حکومت و نظام سرکوبگر وى (و نرى فرعون و همن و جنودهما منهم ما کانوا یحذرون)
۴ - فرعون، هامان و سپاهیانش همواره از خطر بنى اسرائیل، در هراس بودند. (و نرى فرعون و همن ... ما کانوا یحذرون) جمله «کانوا یحذرون» ماضى استمرارى و بیانگر ترس دائمى فرعونیان از بنى اسرائیل است.
۵ - نقش کلیدى هامان در دستگاه حکومت فرعون (و نرى فرعون و همن و جنودهما)
۶ - قرار داشتن سپاهیان حکومت فرعون، تحت فرماندهى وى و هامان (فرعون و همن و جنودهما)
۷ - تعلق اراده الهى بر نابودى فرعون و دستگاه استکبارى وى (و نرى فرعون و همن و جنودهما منهم ما کانوا یحذرون)
موضوعات مرتبط
- بنى اسرائیل: اسکان بنى اسرائیل ۱; تاریخ بنى اسرائیل ۱، ۴; ترس از بنى اسرائیل ۴; منت بر بنى اسرائیل ۲; منشأ امکانات دنیوى بنى اسرائیل ۲; منشأ قدرت بنى اسرائیل ۲; منشأ نجات بنى اسرائیل ۱; منشأ نعمتهاى بنى اسرائیل ۲; نجات بنى اسرائیل ۲; نقش بنى اسرائیل ۳
- خدا: آثار اراده خدا ۱، ۷; امتنان خدا ۲; نعمتهاى خدا ۲
- سرزمینها: بنى اسرائیل در سرزمین مقدس ۱
- فرعون: پیش بینى فرعون ۳; ترس فرعون ۴; زمینه شکست فرعون ۳; فرماندهى فرعون ۶; فرمانده سپاه فرعون ۶; منشأ نابودى فرعون ۷
- فرعونیان: ترس فرعونیان ۴; منشأ نابودى فرعونیان ۷
- هامان: ترس هامان ۴; فرماندهى هامان ۶; نقش هامان ۵