ریشه قدد: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
Added root proximity by QBot
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added root proximity by QBot) |
||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
پاره كردن از طول. طبرسى فرموده: «اَلْقَدُّ شَقُّ الشَّىْءِ طُولاً» راغب به جاى شقّ قطع گفته است. پس معناى «قَدَّهُ بِنِصْفَيْنِ» آن است كه آن را از طول بريد و دو تكه كرد. [يوسف:25]. به طرف در سبقت كردند و زن پيراهن يوسف را از پس پاره كرد. [جن:11]. «قِدَد» بر وزن عنب جمع قده است به معنى قطعه و تكه، طرايق جمع طريقه است به معنى راه توصيف طرائق با قدد براى آن است كه هر طريقه از طريقه ديگر مقدود و مقطوع است ظاهراً لفظ «ذوى» از طرائق حذف شده و تقدير آن «ذوى طرائق» است يعنى: بعضى از ما نيكوكاران و بعضى از غير از آنها يا پائينتر از آنهاست اهل طريقههاى مختلفيم. | پاره كردن از طول. طبرسى فرموده: «اَلْقَدُّ شَقُّ الشَّىْءِ طُولاً» راغب به جاى شقّ قطع گفته است. پس معناى «قَدَّهُ بِنِصْفَيْنِ» آن است كه آن را از طول بريد و دو تكه كرد. [يوسف:25]. به طرف در سبقت كردند و زن پيراهن يوسف را از پس پاره كرد. [جن:11]. «قِدَد» بر وزن عنب جمع قده است به معنى قطعه و تكه، طرايق جمع طريقه است به معنى راه توصيف طرائق با قدد براى آن است كه هر طريقه از طريقه ديگر مقدود و مقطوع است ظاهراً لفظ «ذوى» از طرائق حذف شده و تقدير آن «ذوى طرائق» است يعنى: بعضى از ما نيكوكاران و بعضى از غير از آنها يا پائينتر از آنهاست اهل طريقههاى مختلفيم. | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
من:100, ه:65, ان:50, قمص:50, ف:39, دبر:36, کون:36, نا:31, هو:30, کذب:27, صدق:27, بوب:20, انن:20, طرق:19, ظنن:18, قبل:18, خلص:18, ها:18, سبق:18, قول:17, رئى:17, ذلک:17, لن:15, دون:15, لما:15, عبد:15, عجز:14, لفو:14, صلح:13, اهل:13, الله:13, سود:13, اله:11, کن:11, شهد:11, لدى:10, کيد:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |