المعارج ٦: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=که آنان بینندش دور | |-|معزی=که آنان بینندش دور | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = المعارج ٥ | بعدی = المعارج ٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَرَوْنَهُ»: آن را میبینند. دیدن، به معنی دانستن، یا انگاشتن است. | «یَرَوْنَهُ»: آن را میبینند. دیدن، به معنی دانستن، یا انگاشتن است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۱
ترجمه
المعارج ٥ | آیه ٦ | المعارج ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَرَوْنَهُ»: آن را میبینند. دیدن، به معنی دانستن، یا انگاشتن است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۸، سوره معارج
- مضامين سوره مباركه معارج و مكى و مدنى بودن آن
- مراد از سؤ ال سائل بعذاب واقع
- مقصود از توصيف خداى تعالى به ((ذى المعارج ))
- منظور از عروج ملائكه و روح در روز قيامت به سوى خدا
- مراد از اينكه كفار عذاب قيامت را دور مى بينند و خداوند نزديك مى بيند.
- بيان سختى روز قيامت بر گنهكاران به نحوى كه از فرزندان و كسان خود حالى نمىپرسند و حتى آرزو مى كنند آنها را فدايى خود كنند.
- ويژگى آتش جهنم و بيان كسانى را كه بسوى خود مى طلبد
- روايتى درباره نزول آيات ((ساءل سائل بعذاب واقع ....)) درباره مردى كه از نصبامير المومنين (عليه السلام ) به خلافت به خشم آمده تقاضاى عذاب كرد
- چند روايت ديگر در ذيل آيات مربوط به طول روز قيامت واحوال آن روز
نکات آیه
۱ - کافران، برپایى قیامت و عذاب آن را، امرى بعید و به دور از حقیقت مى دانند. (إنّهم یرونه بعیدًا) با توجّه به این که کافران، منکر معاد بودند، مقصود آنان از «بعید»، بعید زمانى نیست; بلکه مقصود دور بودن از دایره امکان است.
۲ - کافران، هیچ دلیل قاطعى بر نفى قیامت ندارند، بلکه تنها به گمانه زنى درباره آن مى پردازند. (إنّهم یرونه بعیدًا)
۳ - استبعاد معاد، دلیل درخواست عذاب از سوى کافران حق ناپذیر (سأل سائل بعذاب واقع ... إنّهم یرونه بعیدًا) برداشت یاد شده، بر این نکته مبتنى است که جمله «إنّهم...»، تعلیل براى جمله «سأل سائل بعذاب...» باشد.
موضوعات مرتبط
- عذاب: فلسفه درخواست عذاب ۳; مکذبان عذاب اخروى ۱
- قیامت: استبعاد قیامت ۱; بى منطقى تکذیب قیامت ۲
- کافران: بینش کافران ۲; عقیده کافران ۱
- معاد: آثار استبعاد معاد ۳