الحاقة ٤٣: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=فرستادنی است از پروردگار عالمیان‌
|-|معزی=فرستادنی است از پروردگار عالمیان‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الحاقة | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::43|٤٣]] | قبلی = الحاقة ٤٢ | بعدی = الحاقة ٤٤  | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الحاقة | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::43|٤٣]] | قبلی = الحاقة ٤٢ | بعدی = الحاقة ٤٤  | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«تَنزِیلٌ»: (نگا: شعراء /  سجده /  یس / .
«تَنزِیلٌ»: (نگا: شعراء /  سجده /  یس / .

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۱


ترجمه

کلامی است که از سوی پروردگار عالمیان نازل شده است!

|[بلكه‌] نازل شده از جانب پروردگار جهانيان است
[پيام‌] فرودآمده‌اى است از جانب پروردگار جهانيان.
این قرآن تنزیل خدای عالمیان است.
نازل شده از سوی پروردگار جهانیان است.
از جانب پروردگار جهانيان نازل شده است.
و فرو فرستاده‌ای از سوی پروردگار جهانیان است‌
فروفرستاده‌اى است از پروردگار جهانيان.
(بلکه کلامی است که) از جانب پروردگار جهانیان نازل شده است.
(پیام) فرود آمده‌ای است از جانب پروردگار جهانیان.
فرستادنی است از پروردگار عالمیان‌


الحاقة ٤٢ آیه ٤٣ الحاقة ٤٤
سوره : سوره الحاقة
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تَنزِیلٌ»: (نگا: شعراء / سجده / یس / .

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - قرآن، کتابى است الهى. (تنزیل من ربّ العلمین)

۲ - قرآن، جلوه ربوبیت خداوند است. (تنزیل من ربّ العلمین) مطلب یاد شده، از نسبت تنزیل به «ربّ العالمین» استفاده مى شود.

۳ - خداوند، مالک و مدبر همه عالم هاى هستى است. (ربّ العلمین) عالم (مفرد «عالمین») به مجموعه و دسته اى از موجودات گفته مى شود. بنابراین «العالمین»; یعنى، همه موجودات به لحاظ مجموعه ها و دسته ها.

۴ - جهان هستى، متشکّل از عالم هاى متعدد (ربّ العلمین)

۵ - جهان هستى، به سوى کمال در حرکت است. (ربّ العلمین) «ربّ»، به معناى تربیت کردن است و «تربیت» ایجاد حالتى در شىء پس از حالت قبل است تا آن گاه که به حد تمام و کمال برسد (مفردات راغب). این معنا حکایت از حرکت تکاملى دارد. گفتنى است که کلمه «ربّ» مشترک لفظى میان وصف و مصدر است و در آیه مورد بحث معناى وصفى دارد.

۶ - نزول قرآن، در جهت تربیت بشر است. (تنزیل من ربّ العلمین)

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: تعدد عوالم آفرینش ۴; حرکت آفرینش ۵; کمال آفرینش ۵; مالک آفرینش۳; مدبر آفرینش ۳; ویژگیهاى آفرینش ۵
  • تربیت: منشأ تربیت ۶
  • خدا: مالکیت خدا ۳; نشانه هاى ربوبیت خدا ۲; نقش خدا ۱
  • قرآن: منشأ قرآن ۱، ۲; نقش قرآن ۶

منابع