القلم ٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=دوست داشتند کنار آبی (چاپلوسی کنی) تا کنار آیند | |-|معزی=دوست داشتند کنار آبی (چاپلوسی کنی) تا کنار آیند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::9|٩]] | قبلی = القلم ٨ | بعدی = القلم ١٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«تُدْهِنُ»: سهل انگاری کنی. نرمش و سازش نمائی ... مراد آنان این است که پیغمبر با نزدیک شدن به دین آنان، روی خوش بدیشان نشان دهد، و آنان هم با نزدیک شدن به دین اسلام روی خوش نشان دهند. یعنی سهلانگاری و سازش انجام پذیرد. (نگا: واقعه / ). | «تُدْهِنُ»: سهل انگاری کنی. نرمش و سازش نمائی ... مراد آنان این است که پیغمبر با نزدیک شدن به دین آنان، روی خوش بدیشان نشان دهد، و آنان هم با نزدیک شدن به دین اسلام روی خوش نشان دهند. یعنی سهلانگاری و سازش انجام پذیرد. (نگا: واقعه / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
القلم ٨ | آیه ٩ | القلم ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تُدْهِنُ»: سهل انگاری کنی. نرمش و سازش نمائی ... مراد آنان این است که پیغمبر با نزدیک شدن به دین آنان، روی خوش بدیشان نشان دهد، و آنان هم با نزدیک شدن به دین اسلام روی خوش نشان دهند. یعنی سهلانگاری و سازش انجام پذیرد. (نگا: واقعه / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۳۳، سوره قلم
- محتويات سوره مباركه قلم و محل نزول آن
- محتويات سوره مباركه قلم و محل نزول آن وجوهى كه درباره قسم به ((قلم )) و ((مايسطرون )) گفته شده است
- مراد از نعمت در آيه : ((و ما انت بنعمة ربك بمجنون ))
- معناى اينكه فرمود پيامبر اجر غير ممنون دارد و بر ((خلق عظيم )) است
- نهى خداوند پيامبر را از مداخله و مماشات با كفار و اطاعت از آنان
- تهديد تكذيب گران نبوت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم كه به آن حضرتتهمت جنون مى زند
- اشاره اى به يك داستان براى تشبيه برائى كه بر سر مكذبان پيامبر مى آيد
- رواياتى درباره مراد از ((ن ))، ((قلم )) و ((ما يسطرون ))
- رواياتى درباره مراد از ((خلق عظيم ))، مراد از((كل حلاف مهين ....)) و...
- ماجراى صاحبان باغى كه به عذاب الهى نابود گشت
نکات آیه
۱ - علاقه شدید کافران تکذیب گر، به سازش کردن و نرمش نشان دادن پیامبر(ص) با آنان و تلاش آنان در این راستا (ودّوا لو تدهن فیدهنون) «إدهان» (مصدر «تدهن و یدهنون») به معناى مدارا و نرمش نشان دادن است. مقصود از آن در این آیه، سازش کردن پیامبر(ص) در مواضع عقیدتى خویش و سستى کردن آن حضرت در برخورد با کافران است. گفتنى است سازش کردن و سستى نمودن پیامبر(ص) در امر رسالت، تنها یک علاقه و تمایل براى کافران نبود; بلکه همراه با تلاش و اقدامات گسترده بوده است.
۲ - اعلام آمادگى کافران تکذیب گر، به سازش کردن و نرمش نشان دادن با پیامبر(ص)، در صورت سازش و نرمش نمودن آن حضرت با آنان (ودّوا لوتدهن فیدهنون)
۳ - فرمان خداوند به پیامبر(ص)، مبنى بر سازش نکردن با کافران تکذیب گر و نپذیرفتن هرگونه پیشنهاد سازش (فلاتطع المکذّبین . ودّوا لوتدهن فیدهنون)
۴ - سازش و نرمش نشان دادن با کافران، بر سر مسائل عقیدتى و مواضع اصولى، ممنوع است. (فلاتطع المکذّبین . ودّوا لوتدهن فیدهنون)
موضوعات مرتبط
- احکام :۴
- خدا: اوامر خدا ۳
- عقیده: ممنوعیت سازش در عقیده ۴
- علایق: علاقه به سازش محمد(ص) ۱
- کافران: رد پیشنهاد کافران ۳; زمینه سازش کافران ۲; علایق کافران ۱; ممنوعیت سازش با کافران ۳، ۴
- محمد(ص): آثار سازش محمد(ص) ۲; تکلیف محمد(ص) ۳
- مکذبان: علایق مکذبان ۱