الجمعة ٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بگو همانا مرگی که از آن گریزانید رسنده است به شما سپس بازگردانیده شوید بسوی دانای نهان و هویدا تا آگهیتان دهد بدانچه بودید میکردید | |-|معزی=بگو همانا مرگی که از آن گریزانید رسنده است به شما سپس بازگردانیده شوید بسوی دانای نهان و هویدا تا آگهیتان دهد بدانچه بودید میکردید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الجمعة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الجمعة | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::8|٨]] | قبلی = الجمعة ٧ | بعدی = الجمعة ٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::19|١٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْغَیْبِ»: آنچه از دائره دید، و روح، و بُرد دانش بشری فراتر است. «الشَّهادَةِ»: آنچه در معرض دید، و نیروی روح و در فاصله بُرد دانش بشری است. «الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ»: (نگا: انعام / ، توبه / و . | «الْغَیْبِ»: آنچه از دائره دید، و روح، و بُرد دانش بشری فراتر است. «الشَّهادَةِ»: آنچه در معرض دید، و نیروی روح و در فاصله بُرد دانش بشری است. «الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ»: (نگا: انعام / ، توبه / و . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۹
ترجمه
الجمعة ٧ | آیه ٨ | الجمعة ٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْغَیْبِ»: آنچه از دائره دید، و روح، و بُرد دانش بشری فراتر است. «الشَّهادَةِ»: آنچه در معرض دید، و نیروی روح و در فاصله بُرد دانش بشری است. «الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ»: (نگا: انعام / ، توبه / و .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۸، سوره جمعه
- اشاره به مطالب سوره جمعه
- معناى اينكه آنچه در آسمان و زمين است خدا را تسبيح مى كنند
- مقتضيات منزه بودن خداى تعالى از هر نقص و حاجت
- مقصود از ((اميين ))
- اشاره به عدم منافات بين امى بودن پيامبر(ص ) و مبعوث شدنش در اميين ، با جهانىبودن دعوت آن جناب
- مراد از تزكيه و تعليم كتاب و حكمت
- و وجه مقدم آوردن تزكيه در جمله : ((و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمة ))
- وجه ارتباط تشبيه يهود به حمار حامل اسفار با آيه مربوط به بعثت پيامبر اسلام (ص )
- استدلال عليه يهود با اين بيان كه اگر راست گوييد آرزوى مرگ كنيد
- تهديد يهوديان به مرگى كه از آمدنش كراهت دارند
- (رواياتى در ذيل آيه : ((هو الذى بعث فى الاءميين ...))اهل فارس و تحصيل ايمان ، و....)
- توضيحى درباره رابطه سنت هاى عملى با مبانى اعتقادى
- حكمت عبارت است از علمو عمل حق و سرچشمه گرفته از فطرت ، كه اسلام بدان دعوت مىكند
- نمونه هاى از معارف قرآنى در رد اعتقادات باطل منكرين اديان و بت پرستان
نکات آیه
۱ - مرگ، سرنوشتى حتمى و اجتناب ناپذیر براى انسان ها (قل إنّ الموت ... فإنّه ملقیکم)
۲ - قوم یهود، مردمى هراسان از مرگ (قل إنّ الموت الذى تفرّون منه)
۳ - بازگشت به سوى خدا و حضور در دادگاه قیامت، براى محاسبه و مجازات، امرى حتمى و غیر قابل اجتناب است. (ثمّ تردّون إلى علم الغیب)
۴ - خداوند، عالم به غیب و شهود هستى است. (إلى علم الغیب و الشهدة)
۵ - خداوند، به تمامى اعمال آدمیان آگاه است. (ثمّ تردّون إلى علم الغیب و الشهدة)
۶ - تهدید یهودیان از سوى خداوند، به فرجام بد و ناگوار اخرویشان (إنّ الموت الذى تفرّون منه ... فینبّئکم بما کنتم تعملون)
۷ - تمامى اعمال انسان ها در دادگاه الهى، مورد رسیدگى قرار خواهد گرفت. (ثمّ تردّون إلى ... فینبّئکم بما کنتم تعملون)
۸ - آگاهى یافتن انسان در دادگاه الهى در قیامت، به تمامى اعمال گذشته خویش (فینبّئکم بما کنتم تعملون)
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: عالم الغیبوالشهاده ۴
- انسان: علم اخروى انسان ۸; فرجام انسان ها ۱
- بازگشت به خدا: حتمیت بازگشت به خدا ۳
- ترس: ترس از مرگ ۲
- حسابرسى: حتمیت حسابرسى اخروى ۳
- خدا: تهدیدهاى خدا ۶; علم خدا ۴; علم خدا به اعمال ۵; علم غیب خدا ۴; وسعت علم خدا ۵
- عالم شهود :۴
- عالم غیب :۴
- عمل: حسابرسى اخروى عمل ۷
- قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۸; علم به عمل در قیامت ۸
- مرگ: حتمیت مرگ ۱; عمومیت مرگ ۱
- یهود: تهدید یهود ۶; صفات یهود ۲; فرجام اخروى یهود ۶; فرجام شوم یهود ۶