الممتحنة ٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=امید است خدا نهد میان شما و میان آنان که دشمنی کردید از ایشان دوستیی و خدا توانا است و خدا است آمرزنده مهربان | |-|معزی=امید است خدا نهد میان شما و میان آنان که دشمنی کردید از ایشان دوستیی و خدا توانا است و خدا است آمرزنده مهربان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الممتحنة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الممتحنة | نزول = [[نازل شده در سال::22|١٠ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::7|٧]] | قبلی = الممتحنة ٦ | بعدی = الممتحنة ٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«عَسی»: امید است. یعنی باید امیدوار باشید که. «عَادَیْتُمْ»: دشمنی ورزیدهاید. | «عَسی»: امید است. یعنی باید امیدوار باشید که. «عَادَیْتُمْ»: دشمنی ورزیدهاید. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۹
ترجمه
الممتحنة ٦ | آیه ٧ | الممتحنة ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَسی»: امید است. یعنی باید امیدوار باشید که. «عَادَیْتُمْ»: دشمنی ورزیدهاید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ... (۳)
وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوکَ... (۰) وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ... (۲)
تفسیر
- آيات ۱ - ۹، سوره ممتحنه
- بيان آياتى كه به سختى از دوستى مؤ منين با كفار و مشركين نهى مى كند
- دوستى كردن با كفار از بغض و عداوت آنها نسبت به شما نمى كاهد و اگر به شما دستيابند....
- مراد از اينكه فرمود خداوند بين شما و ارحام و اولادتان در قيامت جدايى مى اندازد
- وجوه ديگرى كه در معناى جمهل((يفصل بينكم )) گفته شده است
- اسوه بودن ابراهيم (عليه السلام ) و پيروانش در تبرى از مشركين
- و توضيح درباره استغفار ابراهيم (عليه السلام ) براى پدر
- اينكه استثناى ((الا قول ابراهيم لابيه ...))متصل است يا منقطع
- دعاى ابراهيم عليه السلام و پيروانش در توكل بر خدا و بازگشت به او
- نهى از دوستى با كفار به معناى نهى از عدالت و خوش رفتارى با كفار غير حربى نيست
- چند روايت راجع به نزول آيات نهى از دوستى با كفار و مشركين در ماجراى نامه نوشتن حاطب بن ابى بلتعه براى مشركين مكه
- نقد و رد روايتى كه در آن آمده است : شايد خداوند به شركت كنندگان در جنگ بدر گفتهباشد هر چه مى خواهيد بكنيد...!
- آياتى از قرآن كريم كه احاديث فوق را رد مى كند
- چند روايت درباره تجويز معاشرت و خوش رفتارى با كفار غير محارب و درباره حب وبغض بخاطر خدا
نکات آیه
۱ - امیدبخشى خداوند به مؤمنان مدینه، درباره اصلاح روابط آنان و اهل مکه (عسى اللّه أن یجعل بینکم و بین الذین عادیتم منهم مودّة)
۲ - نویدبخشى خداوند، به منتهى شدن برائت مؤمنان از مشرکان، به فرجامى نیک و مودّت آفرین (عسى اللّه ... مودّة) با توجه به این که آیاتِ برائت از مشرکان، نگرانى تداوم جنگ و ستیز با ایشان را تداعى مى کند; این آیه مى تواند زداینده این نگرانى باشد.
۳ - رفع نگرانى از مؤمنان مدینه از سوى خداوند، نسبت به آینده بازماندگان ایشان در مکه (عسى اللّه ... مودّة) با توجه به این که شأن نزول آیات پیشین، حرکتى بود که از حاطب بن أبى بلتعه - به انگیزه مصونیت دادن خانوده اش در مکه - صورت گرفته بود; خداوند پس از نفى شیوه وى، با این نوید به او و امثالش، نوعى اطمینان بخشیده است.
۴ - اخبار ضمنى خداوند، از فتح مکه به دست مسلمانان * (عسى اللّه ... مودّة) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که این مودّت، عملاً با فتح مکه تحقق یافت.
۵ - مودّت فراگیر اجتماعى، در پرتو ایمان و حاکمیت توحیدى، فرجام تلاش، مجاهدت ها و مقاومت هاى اهل ایمان در برابر مشرکان (عسى اللّه أن یجعل بینکم ... مودّة)
۶ - خداوند، قادر به ایجاد تحوّل در روابط ملت ها و تبدیل خصومت ها به مودّت (عسى اللّه ... و اللّه قدیر)
۷ - خداوند، «قدیر» (تواناى مطلق) و «غفور» (بسیار آمرزنده) و «رحیم» (مهربان) است. (و اللّه قدیر و اللّه غفور رحیم)
۸ - قدرت خداوند، همراه با غفران و رحمت است. (و اللّه قدیر و اللّه غفور رحیم)
۹ - بخشایش و رحمت الهى نسبت به خلق، در اوج قدرت و توانمندى او بر مجازات گنه کاران و عنادورزان (و اللّه قدیر و اللّه غفور رحیم) تقدم «قدیر» بر صفت «غفور رحیم»، مى تواند اشاره به مطلب بالا داشته باشد.
۱۰ - رحمت و غفران گسترده الهى، پشتوانه بخشایش گناه اهل مکه و پیدایش مودّت میان آنان و مؤمنان (عسى اللّه أن یجعل بینکم ... و اللّه غفور رحیم) از ارتباط میان «واللّه غفور رحیم» با صدر آیه - که نوید به اصلاح روابط مؤمنان مدینه و مکیان ستیزه جو را دربردارد - استفاده مى شود که آن عداوت ها، پایان خواهد یافت و معاندان به سوى توبه روى خواهند آورد و رحمت و غفران گسترده الهى آنان را دربرخواهد گرفت و در پرتو این رحمت و آمرزش، مودّت حاصل خواهد شد.
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: رحیم ۷; غفور ۷; قدیر ۷
- ایمان: آثار ایمان ۵
- تبرى: فرجام تبرى از مشرکان ۲
- تحولات اجتماعى: منشأ تحولات اجتماعى ۶
- جهاد: آثار جهاد ۵
- خدا: آثار آمرزشهاى خدا ۱۰; آثار رحمت خدا ۱۰; آمرزشهاى خدا ۸، ۹; افعال خدا ۳; بشارتهاى خدا ۱، ۲; رحمت خدا ۸، ۹; قدرت خدا ۶، ۹; ویژگیهاى قدرت خدا۸
- قرآن: پیشگوییهاى قرآن ۴
- مؤمنان: آثار استقامت مؤمنان ۵; تبرى مؤمنان ۲; عوامل محبت مؤمنان ۵
- مؤمنان مدینه: امیدوارى مؤمنان مدینه ۱; رفع نگرانى از مؤمنان مدینه ۳
- مدینه: دوستى اهل مدینه و اهل مکه ۱
- مکه: پیشگویى فتح مکه ۴; خانواده مهاجران به مکه ۳; زمینه آمرزش اهل مکه ۱۰; زمینه محبت اهل مکه ۱۰; محبت اهل مکه به مؤمنان ۱۰