المجادلة ٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید گاهی که با هم راز گوئید راز نگوئید به گناه و دشمنی و نافرمانی پیمبر و راز گوئید به نیکوکاری و پرهیزکاری و بترسید خدائی را که بسویش گردآورده شوید | |-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید گاهی که با هم راز گوئید راز نگوئید به گناه و دشمنی و نافرمانی پیمبر و راز گوئید به نیکوکاری و پرهیزکاری و بترسید خدائی را که بسویش گردآورده شوید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المجادلة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المجادلة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::9|٩]] | قبلی = المجادلة ٨ | بعدی = المجادلة ١٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::25|٢٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْبِرِّ»: خوبی و نیکی. هرچه در آن خیر و صلاح باشد. «التَّقْوی»: مراد ترک معصیت است. | «الْبِرِّ»: خوبی و نیکی. هرچه در آن خیر و صلاح باشد. «التَّقْوی»: مراد ترک معصیت است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۸
ترجمه
المجادلة ٨ | آیه ٩ | المجادلة ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْبِرِّ»: خوبی و نیکی. هرچه در آن خیر و صلاح باشد. «التَّقْوی»: مراد ترک معصیت است.
تفسیر
- آيات ۷ - ۱۳، سوره مجادله
- مقصود از چهارمى بودن خدا براى سه نجوى كننده و ششمى بودن او براى پنج نجوىكننده
- مذمت و توبيخ منافقان و بيمار دلانى كه با وجود نهى شدن از نجوى ، باز هم نجوى مىكردند
- تحيت مغرضانه منافقين بر پيامبر صلى الله عليه و آله
- بيان يكى از آداب معاشرت خطاب به مؤ منين
- تجليل از علماء امت
- وجوب دادن صدقه بر توانگران قبل از نجوى با پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم )،علت و حكمت آن ، و سپس توبيخ شدن اين حكم )
- نسخ حكم وجوب صدقه قبل از نجوى در آيه قبل
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به نجوى ، تحيت مغرضانه منافقين بر پيامبر(ص )، ورفع درجات علماء
- چند روايت حاكى از اينكه اميرالمؤ منين (عليه السلام ) تنها كسى بود كه به حكم صدقهدادن قبل از نجوى با پيامبر(ص ) عمل نمود
نکات آیه
۱ - نجوا کردن (با هم درگوشى صحبت کردن) امرى جایز است. (یأیّها الذین ءامنوا إذا تنجیتم)
۲ - جواز نجوا کردن مشروط به این است که آلوده به گناه، تعدى و نافرمانى پیامبر(ص) نباشد. (إذا تنجیتم فلاتتنجوا بالإثم و العدون و معصیت الرسول)
۳ - نهى خداوند، از نجواى آلوده به گناه، تعدى به حقوق مسلمین و نافرمانى پیامبر(ص) (فلاتتنجوا بالإثم و العدون و معصیت الرسول)
۴ - حضرت محمد(ص)، رسول خدا و پیام آور از جانب او (و معصیت الرسول)
۵ - نجواى مؤمنان، باید آراسته به سفارش به نیکى و توصیه به تقواى الهى باشد. (و تنجوا بالبرّ و التقوى)
۶ - رعایت تقوا، توصیه خداوند به اهل ایمان (یأیّها الذین ءامنوا ... و اتّقوا اللّه)
۷ - رعایت تقواى الهى، مایه نجات انسان در روز حشر (و اتّقوا اللّه الذى إلیه تحشرون)
۸ - قیامت، روز فراهم آمدن انسان ها براى محاکمه و کیفر و پاداش (و اتّقوا اللّه الذى إلیه تحشرون) «حشر» (مصدر «تحشرون») به معناى جمع کردن و فراهم آوردن است. فراهم آمدن مردم در قیامت، براى محاکمه و تعیین کیفر و پاداش براى آنان است.
۹ - اعتقاد به قیامت و توجه داشتن به کیفر و پاداش الهى در آن، موجب تقویت روح تقواپیشگى در انسان (و اتّقوا اللّه الذى إلیه تحشرون) یادآورى حشر انسان ها در قیامت - پس از توصیه به تقوا - مى تواند بیانگر مطلب یاد شده باشد.
۱۰ - خداوند، فرمانروا و داور روز قیامت است. (و اتّقوا اللّه الذى إلیه تحشرون)
موضوعات مرتبط
- احکام :۱، ۲
- انسان: حشر اخروى انسان ها ۸
- پاداش: وقت پاداش ۸
- تقوا: آثار اخروى تقوا ۷; اهمیت تقوا ۶; عوامل تقوا ۹
- خدا: توصیه هاى خدا ۶; حاکمیت خدا ۱۰; قضاوت اخروى خدا ۱۰; نواهى خدا ۳
- ذکر: آثار ذکر پاداش اخروى ۹; آثار ذکر کیفر اخروى ۹
- رسولان خدا :۴
- عصیان: عصیان از محمد(ص) ۳
- عقیده: آثار عقیده به قیامت ۹
- قیامت: حاکم قیامت ۱۰; حسابرسى در قیامت ۸; حشر در قیامت ۸; عوامل نجات در قیامت ۷; قضاوت در قیامت ۱۰; ویژگیهاى قیامت ۸
- کیفر: وقت کیفر ۸
- گناه: نهى از گناه ۳
- مؤمنان: توصیه به مؤمنان ۶; نجواى مؤمنان ۵
- محمد(ص): مقامات محمد(ص) ۴; نبوت محمد(ص) ۴
- مسلمانان: تجاوز به حقوق مسلمانان ۳
- نجوا: احکام نجوا ۱، ۲; توصیه به تقوا در نجوا ۵; توصیه به خیر در نجوا ۵; شرایط نجوا ۲; گناه در نجوا ۳; نجواى حرام ۳