الحديد ٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ایمان آرید به خدا و پیمبرش و ببخشید از آنچه گردانید شما را جانشینان در آن پس آنان که ایمان آوردند از شما و بخشایش کردند ایشان را است مُزدی بزرگ | |-|معزی=ایمان آرید به خدا و پیمبرش و ببخشید از آنچه گردانید شما را جانشینان در آن پس آنان که ایمان آوردند از شما و بخشایش کردند ایشان را است مُزدی بزرگ | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحديد | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحديد | نزول = [[نازل شده در سال::16|٤ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::7|٧]] | قبلی = الحديد ٦ | بعدی = الحديد ٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مُسْتَخْلَفِینَ»: نمایندگان خدا در صرف اموال و دادن آن به افراد مستحق. جانشینان دیگران در بدست گرفتن اموال. اشاره به دو چیز است: الف - در حقیقت مالک اصلی خدا است و اموال سپرده و امانتی در پیش انسان است. ب - دستهای میروند و دستهای میآیند و به نوبت اموال را بدست میگیرند و امانتدار میشوند (نگا: انعام / یونس / ). | «مُسْتَخْلَفِینَ»: نمایندگان خدا در صرف اموال و دادن آن به افراد مستحق. جانشینان دیگران در بدست گرفتن اموال. اشاره به دو چیز است: الف - در حقیقت مالک اصلی خدا است و اموال سپرده و امانتی در پیش انسان است. ب - دستهای میروند و دستهای میآیند و به نوبت اموال را بدست میگیرند و امانتدار میشوند (نگا: انعام / یونس / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۸
ترجمه
الحديد ٦ | آیه ٧ | الحديد ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُسْتَخْلَفِینَ»: نمایندگان خدا در صرف اموال و دادن آن به افراد مستحق. جانشینان دیگران در بدست گرفتن اموال. اشاره به دو چیز است: الف - در حقیقت مالک اصلی خدا است و اموال سپرده و امانتی در پیش انسان است. ب - دستهای میروند و دستهای میآیند و به نوبت اموال را بدست میگیرند و امانتدار میشوند (نگا: انعام / یونس / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷ - ۱۵، سوره حديد
- بيان اينكه آيه : ((آمنوا بالله و رسوله و انفقوا...)) خطاب به مؤ منين و امر به آثارايمان است
- وجه و نكته اينكه فرمود از آنچه كه خدا شما را در آن جانشين كرده انفاق كنيد
- مراد از ميثاقى كه از مؤ منين گرفته شده است
- توبيخ شديد كسانى كه از انفاق مالى كه خدا تنها وارث آنستبخل مى ورزند
- عدم تساوى انفاق در زمان جنگ با انفاق بعد از فتح
- توضيحى درباره اجر دادن خدا به بنده و اينكه اجرى كه خدا درمقابل عمل عبد مى دهد تفضلى است از او عزوجل
- توضيحى درباره اجر دادن خدا به بنده و اينكه اجرى كه خدا درمقابل عمل عبد مى دهد تفضلى است از او عزوجل بيان حد اعلاى تشويق به انفاق در راه خدا،
- تقاضاى منافقان از مؤ منان ، در قيامت ، و جوابى كه به آنان داده مى شود: به دنيابرگرديد و نور به دست آوريد
- مقصود از ديوارى كه بين منافقان و مؤ منان زده مى شود و مفاد اين تمثيل در بيان حال منافقان
- استمداد منافقان از مؤ منان و جواب ايشان به آنها
- دنباله گفتار مؤ منان بر منافقان : شما امروز هيچ ياورى نداريد!
- (رواياتى در ذيل آيه مربوط به انفاق قبل از فتح و بعد از فتح ، گفتگوى منافقان و مؤمنان در قيامت و روايتى درباره آرزوى دراز)
نکات آیه
۱ - ایمان آوردن به خدا و پیامبر او، توصیه الهى به عموم مردمان (ءامنوا باللّه و رسوله) در این که خطاب در «آمنوا» متوجه چه کسانى است، سه احتمال وجود دارد: الف) خطاب متوجه کافران است; ب) خطاب متوجه مؤمنان است; ج) خطاب متوجه عموم مؤمنان و کافران است. برداشت یاد شده بر پایه احتمال سوم است.
۲ - حضرت محمد(ص)، رسول و فرستاده خداوند است. (ءامنوا باللّه و رسوله)
۳ - کارساز بودن ایمان به خدا، در گرو ایمان آوردن به رسول او (حضرت محمد(ص)) است. (ءامنوا باللّه و رسوله)
۴ - ایمان، داراى درجات است. (ءامنوا باللّه و رسوله) در صورتى که خطاب «آمنوا» متوجه مؤمنان باشد، مفاد آن این است که کسانى که ایمان آورده اند، نباید به همان مرتبه از ایمان اکتفا کنند; بلکه باید خود را به مرتبه بالاتر از ایمان برسانند.
۵ - مؤمنان، موظّف به تلاش براى افزودن بر درجات ایمان خویش و بسنده نکردن به درجه اى از آن (ءامنوا باللّه و رسوله)
۶ - انفاق، وظیفه اى الهى برعهده مؤمنان (ءامنوا باللّه ... و أنفقوا)
۷ - انفاق، از ارکان عملى دین و داراى اهمیتى خاص در میان سایر تکالیف (ءامنوا باللّه ... و أنفقوا) اختصاص به ذکر یافتن تکلیف انفاق - پس از دستور ایمان - از سایر تکالیف بیانگر مطلب یاد شده است.
۸ - امکانات و دارایى هاى انسان، از آن خداوند است و به صورت عاریه در اختیار نسل ها قرار دارد. (و أنفقوا ممّا جعلکم مستخلفین فیه) «إستخلاف» به معناى جانشین قرار دادن است. مقصود از خلافت و جانشینى، یا جانشینى از نسل هاى پیشین است و یا جانشینى از خداوند. برداشت یاد شده براساس احتمال اول است.
۹ - انسان، جانشین خداوند در زمین (جعلکم مستخلفین فیه)
۱۰ - تلاش براى رفع احتیاج نیازمندان، نشانه قوّت ایمان (ءامنوا باللّه و رسوله و أنفقوا) در صورتى که خطاب در «آمنوا» متوجه مؤمنان باشد; مراد از ایمان مورد دستور، درجه اى بالاتر از ایمان خواهد بود که مؤمنان مورد خطاب بالفعل دارند. بنابراین دستور انفاق به این دسته از مؤمنان، نشان مى دهد که گذشتن از مال و خرج کردن آن، براى رفع احتیاج نیازمندان، نیاز به ایمانى قوى دارد.
۱۱ - توجه به عاریه و خدادادى بودن امکانات و دارایى ها، زمینه اى براى پیدایش روحیه انفاق گرى در انسان (و أنفقوا ممّا جعلکم مستخلفین فیه)
۱۲ - انسان، موظّف به انفاق کردن تنها بخشى از دارایى ها است; و نه همه امکانات. (و أنفقوا ممّا جعلکم مستخلفین فیه) واژه «من» در «ممّا» به معناى «بعض» است. بنابراین «أنفقوا ممّا...»; یعنى، بخشى از آنچه را... انفاق کنید.
۱۳ - وعده پاداش بزرگ از سوى خداوند به مؤمنان انفاقگر (فالذین ءامنوا منکم و أنفقوا لهم أجر کبیر)
۱۴ - انفاق، در صورتى پیش خداوند ارزش دارد که از شخص مؤمنِ به خدا و پیامبر(ص) انجام بگیرد. (فالذین ءامنوا منکم و أنفقوا لهم أجر کبیر) قید «منکم» بیانگر مطلب یاد شده است.
۱۵ - اعمال نیک شخص کافر به خدا و رسول او، در پیشگاه پروردگار فاقد ارزش مى باشد. (فالذین ءامنوا منکم و أنفقوا لهم أجر کبیر)
موضوعات مرتبط
- اسلام: ارکان اسلام ۷
- امکانات مادى: مالک امکانات مادى ۸
- انسان: فضایل انسان ۹; مسؤولیت انسان ۱۲
- انفاق: اهمیت انفاق ۶، ۷; زمینه انفاق ۱۱; محدوده انفاق ۱۲; ملاک ارزش انفاق ۱۴
- انفاقگران: پاداش انفاقگران ۱۳
- ایمان: آثار ایمان ۱۰; آثار ایمان به خدا ۱۴; آثار ایمان به محمد(ص) ۳، ۱۴; اهمیت ازدیاد ایمان ۵; اهمیت ایمان به خدا ۳; ایمان به خدا ۱; ایمان به محمد(ص) ۱; مراتب ایمان ۴، ۵
- پاداش: مراتب پاداش ۱۳; وعده پاداش ۱۳
- تکلیف: تکلیف همگانى ۱
- خدا: توصیه هاى خدا ۱; خلیفه خدا ۹; مالکیت خدا ۸; وعده هاى خدا ۱۳
- ذکر: ذکر منشأ امکانات مادى ۱۱
- رسولان خدا :۲
- فقرا: تأمین نیازهاى فقرا ۱۰
- کافران: بى ارزشى عمل صالح کافران ۱۵
- مؤمنان: پاداش مؤمنان ۱۳; تکلیف مؤمنان ۶; مسؤولیت مؤمنان ۵
- محمد(ص): مقامات محمد(ص) ۲; نبوت محمد(ص) ۲