الواقعة ٨٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس چرا اگر هستید شما ناکیفرشدگان | |-|معزی=پس چرا اگر هستید شما ناکیفرشدگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::86|٨٦]] | قبلی = الواقعة ٨٥ | بعدی = الواقعة ٨٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«غَیْرَ مَدِینِینَ»: افراد نافرمان. اشخاص بیسزا و جزا. با توجه به مفهوم دوم، معنی آیه چنین است: اگر شما هرگز در برابر اعمالتان جزا و سزا داده نمیشوید (پس روح را به قالب او برگردانید). | «غَیْرَ مَدِینِینَ»: افراد نافرمان. اشخاص بیسزا و جزا. با توجه به مفهوم دوم، معنی آیه چنین است: اگر شما هرگز در برابر اعمالتان جزا و سزا داده نمیشوید (پس روح را به قالب او برگردانید). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
ترجمه
الواقعة ٨٥ | آیه ٨٦ | الواقعة ٨٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«غَیْرَ مَدِینِینَ»: افراد نافرمان. اشخاص بیسزا و جزا. با توجه به مفهوم دوم، معنی آیه چنین است: اگر شما هرگز در برابر اعمالتان جزا و سزا داده نمیشوید (پس روح را به قالب او برگردانید).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۹۶، سوره واقعه
- بيان جهت اينكه لازمه اعتقاد به آفريدگار تصديق قيامت و معاد است (نحن خلقناكم فلولاتصدقون )
- مرگ تقدير شده است و ناشى از غلبه اسبابزوال بر قدرت و اراده خداوند نيست
- حكمت و غرض از تقدير مرگ : تبديل امثال ، و انشاء مجدد اموات
- توضيح اينكه چگونه علم به دنيا و خصوصيات آن مسلتزم اذعان به معاد است
- بيان اينكه آيه : ((و لقد علمتم النشاة الاولى فلولا تذكرون )) مبتنى بر قياس نيست
- اثبات ربوبيت پروردگار با بر شمردن سه تا از مهمترين حوائج مردم : زراعت ، آب وآتش
- معناى آيه : ((فسبح باسم ربك العظيم
- معناى اينكه قرآن كريم و ((انى كتاب مكنون )) است
- مراد از ((مس )) و ((مظهرون )) در آيه : ((لا يسمه لا المطهرون ))
- معناى اينكه فرمود: روزى خود را تكذيب قرار مى دهيد
- اگر قيامتى در كار نيست پس چرا جان به گلوگاه رسيده را بر نمى گردانيد؟!
- وضع طوائف سه گانه (مقربون ، اصحاب اليمين و اصحابالشمال ) در حال مرگ و پس از مرگ
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - تقدیر مرگ از سوى خداوند، به منظور کیفر و پاداش دادن به آدمیان در سراى دیگر (جهان آخرت) (نحن قدّرنا بینکم الموت ... فلولا إن کنتم غیر مدینین) برداشت یاد شده با توجه به تفریع «فلولا إن کنتم» بر «نحن قدّرنا بینکم الموت» است. کلمه «مدینین» مى تواند مشتق از «دین» (جزا) باشد; یعنى، «إن کنتم غیر مجزیین». و نیز مى تواند مشتق از «دان السلطان الرعیة إذا ساسهم و تعبدهم» باشد; چنان که برخى از مفسران این را گفته اند. برداشت بالا با توجه به معناى اول است.
۲ - شرک پیشگان صدراسلام، منکر هر گونه کیفر و پاداش پس از مرگ (فلولا إن کنتم غیر مدینین) خطاب در آیه شریفه متوجه کسانى است که مرگ را پایان زندگى دانسته و درباره کیفر و پاداش پس از مرگ، موضع انکارآمیز داشتند.
۳ - کیفر و پاداش اخروى، امرى قطعى و وعده اى تخلف ناپذیر است. (إن کنتم غیر مدینین) با این که مسأله کیفر و پاداش اخروى، امرى است که در آینده باید تحقق یابد; به کار گیرى قالب ماضى (کنتم) براى بیان مطلب یاد شده است.
۴ - انسان، تحت تدبیر و ربوبیت خداوند (فلولا إن کنتم غیر مدینین)
۵ - انسان، اگر تحت تدیبر الهى قرار نداشته باشد، باید بتواند با مرگ مبارزه کند. (فلولا إن کنتم غیر مدینین)
۶ - ناتوانى انسان براى گریز از مرگ، نشانه آن است که او تحت قیمومت و تدبیر خداوند قرار دارد. (فلولا إن کنتم غیر مدینین)
موضوعات مرتبط
- انسان: عجز انسان ۶; مدبر انسان ۴
- پاداش: حتمیت پاداش اخروى ۳; زمینه پاداش اخروى ۱; مکذبان پاداش اخروى ۲
- خدا: حتمیت وعده هاى خدا ۳; دلایل ربوبیت خدا ۵، ۶; ربوبیت خدا ۴
- کیفر: حتمیت کیفر اخروى ۳; زمینه کیفر اخروى ۱; مکذبان کیفراخروى ۲
- مرگ: حتمیت مرگ ۶; فرار از مرگ ۵; فلسفه مرگ ۱
- مشرکان: تکذیبگرى مشرکان صدر اسلام ۲