الواقعة ٧١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آیا دیدید آتشی را که افروزید | |-|معزی=آیا دیدید آتشی را که افروزید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::71|٧١]] | قبلی = الواقعة ٧٠ | بعدی = الواقعة ٧٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«تُورُونَ»: روشن میکنید. برمیافروزید. از مصدر ایراء (نگا: عادیات / . | «تُورُونَ»: روشن میکنید. برمیافروزید. از مصدر ایراء (نگا: عادیات / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
ترجمه
الواقعة ٧٠ | آیه ٧١ | الواقعة ٧٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تُورُونَ»: روشن میکنید. برمیافروزید. از مصدر ایراء (نگا: عادیات / .
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۹۶، سوره واقعه
- بيان جهت اينكه لازمه اعتقاد به آفريدگار تصديق قيامت و معاد است (نحن خلقناكم فلولاتصدقون )
- مرگ تقدير شده است و ناشى از غلبه اسبابزوال بر قدرت و اراده خداوند نيست
- حكمت و غرض از تقدير مرگ : تبديل امثال ، و انشاء مجدد اموات
- توضيح اينكه چگونه علم به دنيا و خصوصيات آن مسلتزم اذعان به معاد است
- بيان اينكه آيه : ((و لقد علمتم النشاة الاولى فلولا تذكرون )) مبتنى بر قياس نيست
- اثبات ربوبيت پروردگار با بر شمردن سه تا از مهمترين حوائج مردم : زراعت ، آب وآتش
- معناى آيه : ((فسبح باسم ربك العظيم
- معناى اينكه قرآن كريم و ((انى كتاب مكنون )) است
- مراد از ((مس )) و ((مظهرون )) در آيه : ((لا يسمه لا المطهرون ))
- معناى اينكه فرمود: روزى خود را تكذيب قرار مى دهيد
- اگر قيامتى در كار نيست پس چرا جان به گلوگاه رسيده را بر نمى گردانيد؟!
- وضع طوائف سه گانه (مقربون ، اصحاب اليمين و اصحابالشمال ) در حال مرگ و پس از مرگ
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - استفاده مردم صدراسلام، از نوعى چوب با خاصیت سنگ چخماق، براى روشن کردن آتش أفرءیتم النار التى تورون مردم در گذشته، براى روشن کردن آتش از سنگ چخماق و یا از چوب آتش زنه استفاده مى کردند استفاده از چوب آتش زنه، به این ترتیب بود که دو چوب را - که یکى بالا و دیگرى پایین قرار مى گرفت - به هم مى ساییدند تا آتش از آن بیرون بیاید. چوب بالایى را «زند» و چوب پایینى را «زنده» مى گفتند. «ایراء» (مصدر «تورون») به همین عمل گفته مى شود.
۲ - بیرون آمدن آتش از چوب آتش زنه، نشانه اى از قدرت الهى است. (أفرءیتم النار التى تورون) روى سخن در این آیات، با منکران معاد است. دعوت شدن کافران به مطالعه در بهره گیرى از چوب آتش زنه براى روشن کردن آتش، ارائه یکى از نمودهاى قدرت الهى است تا آنان از این راه پى ببرند کسى که از چوب آتش را بیرون مى آورد، مى تواند مردگان را نیز زنده کرده و از قبرها بیرون آورد.
۳ - دعوت از کافران و منکران معاد به مطالعه در چوب آتش زنه، براى پى بردن به قدرت خداوند و توانایى او بر احیاى مردگان (أفرءیتم النار التى تورون) با توجه به این که روى سخن در این آیات با منکران معاد است، توجه دادن به مسأله کیفیت افروختن آتش و روشن کردن آن با عمل ساییدن، گویاى برداشت یاد شده است.
موضوعات مرتبط
- تعقل: تعقل در چوب آتش زا ۳
- چوب: چوب آتش زا ۲; چوب آتش زا در صدر اسلام ۱
- خدا: نشانه هاى قدرت خدا ۲، ۳
- کافران: دعوت از کافران ۳
- معاد: دعوت از مکذبان معاد ۳; دلایل معاد جسمانى ۳