الواقعة ٥٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آیا شما میآفریدش یا مائیم آفرینندگان | |-|معزی=آیا شما میآفریدش یا مائیم آفرینندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::59|٥٩]] | قبلی = الواقعة ٥٨ | بعدی = الواقعة ٦٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَ أَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ ...»: اشاره به آفرینش و دگرگونی شگفتانگیز قطره آب به ظاهر ناچیز منی است که به تنهائی مجموعهای از عجائب و غرائب است (نگا: تفسیر نمونه، جلد ، صفحه فرهنگ لغات قرآن دکتر قریب، ماده منی). | «أَ أَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ ...»: اشاره به آفرینش و دگرگونی شگفتانگیز قطره آب به ظاهر ناچیز منی است که به تنهائی مجموعهای از عجائب و غرائب است (نگا: تفسیر نمونه، جلد ، صفحه فرهنگ لغات قرآن دکتر قریب، ماده منی). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
ترجمه
الواقعة ٥٨ | آیه ٥٩ | الواقعة ٦٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَ أَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ ...»: اشاره به آفرینش و دگرگونی شگفتانگیز قطره آب به ظاهر ناچیز منی است که به تنهائی مجموعهای از عجائب و غرائب است (نگا: تفسیر نمونه، جلد ، صفحه فرهنگ لغات قرآن دکتر قریب، ماده منی).
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۹۶، سوره واقعه
- بيان جهت اينكه لازمه اعتقاد به آفريدگار تصديق قيامت و معاد است (نحن خلقناكم فلولاتصدقون )
- مرگ تقدير شده است و ناشى از غلبه اسبابزوال بر قدرت و اراده خداوند نيست
- حكمت و غرض از تقدير مرگ : تبديل امثال ، و انشاء مجدد اموات
- توضيح اينكه چگونه علم به دنيا و خصوصيات آن مسلتزم اذعان به معاد است
- بيان اينكه آيه : ((و لقد علمتم النشاة الاولى فلولا تذكرون )) مبتنى بر قياس نيست
- اثبات ربوبيت پروردگار با بر شمردن سه تا از مهمترين حوائج مردم : زراعت ، آب وآتش
- معناى آيه : ((فسبح باسم ربك العظيم
- معناى اينكه قرآن كريم و ((انى كتاب مكنون )) است
- مراد از ((مس )) و ((مظهرون )) در آيه : ((لا يسمه لا المطهرون ))
- معناى اينكه فرمود: روزى خود را تكذيب قرار مى دهيد
- اگر قيامتى در كار نيست پس چرا جان به گلوگاه رسيده را بر نمى گردانيد؟!
- وضع طوائف سه گانه (مقربون ، اصحاب اليمين و اصحابالشمال ) در حال مرگ و پس از مرگ
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - نقش انسان در پیدایش انسان از نطفه در رحم تنها، ریختن منى در آن است; و نه بیشتر از آن. (أفرءیتم ما تمنون . ءانتم تخلقونه) استفهام در «ءأنتم...» انکارى است; یعنى، این شما نیستید که منى را به صورت انسان در مى آورید; بلکه نقش شما تنها ریختن منى در رحم است.
۲ - نقش منحصر به فرد خداوند، در ایجاد و آفرینش انسان از منى در رحم (أفرءیتم ما تمنون ... أم نحن الخلقون)
۳ - آفرینش انسان از منى در رحم، جلوه اى از عظمت و قدرت بى مانند خداوند (أم نحن الخلقون) به کارگیرى ضمیر متکلم مع الغیر (نحن) در مسأله آفرینش انسان از منى در رحم، بیانگر عظمت آفرینش انسان و جلوه اى از قدرت برتر آفریننده آن است.
موضوعات مرتبط
- انسان: مراحل خلقت انسان ۱، ۳; نقش انسان ۱
- توحید: توحید در خالقیت ۲
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۲
- خدا: بى نظیرى قدرت خدا ۳; خالقیت خدا ۲; نشانه هاى قدرت خدا ۳
- منى: نقش منى ۲، ۳