الواقعة ٥٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گردآورده شوند بسوی وعدهگاه روزی دانسته | |-|معزی=گردآورده شوند بسوی وعدهگاه روزی دانسته | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::50|٥٠]] | قبلی = الواقعة ٤٩ | بعدی = الواقعة ٥١ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَجْمُوعُونَ»: گرد آورده شدگان (نگا: هود / . «مِیقَاتِ یَوْمٍ»: اضافه بیانیه است. یعنی وعدهگاهی که روز مشخص و معینی در علم خدا است. | «مَجْمُوعُونَ»: گرد آورده شدگان (نگا: هود / . «مِیقَاتِ یَوْمٍ»: اضافه بیانیه است. یعنی وعدهگاهی که روز مشخص و معینی در علم خدا است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
ترجمه
الواقعة ٤٩ | آیه ٥٠ | الواقعة ٥١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَجْمُوعُونَ»: گرد آورده شدگان (نگا: هود / . «مِیقَاتِ یَوْمٍ»: اضافه بیانیه است. یعنی وعدهگاهی که روز مشخص و معینی در علم خدا است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِنَ فِي ذٰلِکَ لَآيَةً لِمَنْ... (۲) يَوْمَ يَجْمَعُکُمْ لِيَوْمِ... (۵)
ثُمَ رُدُّوا إِلَى اللَّهِ... (۰) وَ يَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَ... (۱) وَ تَرَکْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ... (۲) وَ مَا نُؤَخِّرُهُ إِلاَّ لِأَجَلٍ... (۰) يَوْمَ يَأْتِ لاَ تَکَلَّمُ نَفْسٌ... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۵۶، سوره واقعه
- موارد استعمال كلمه ((قرب )) و معناى تقرب به خدا و اينكه مقربون بلند مرتبه ترينطبقات اهل سعادتند
- مراد از اولين و آخرين در آيه : ((ثلة من الاولين وقليل من الاخرين )) و وصف نعمتهاى بهشتى مقربان از ايشان
- وصف نعم بهشتى اصحاب اليمين
- دسته سوم (اصحاب الشمال ) و بيان وصعيت آنها در قيامت
- مقصود از ((اتراف )) در تعليل استقرار اصحابشمال در عذاب به اينكه آنان مترف بودند
- اقوال مختلف درباره مقصود از ((حنث عظيم )) كه اصحابشمال بر آن اصرار مى ورزيدند
- پاسخ خداوند به استبعاد معاد مشركين و بيانحال و وضعشان در قيامت
- توضيحى راجع به روايتى كه بر نسخ آيه : ((ثلة من الاولين وقليل من الاخرين )) با آيه : ((ثلة من الاولين و ثلة من الاخرين )) دلالت دارد
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به بهشت و نعمت هاى بهشتى
نکات آیه
۱ - برپایى قیامت، امرى قطعى و تردید منکران درباره آن کاملاً بى مورد است. (إنّ الأوّلین و الأخرین . لمجموعون إلى میقت یوم معلوم) روى سخن آیه شریفه، با منکران معاد است و آوردن جمله اسمیه همراه با دو تأکید (إنّ و لام)، بیانگر حتمى بودن وقوع رستاخیز و بى جا بودن تردید درباره آن است.
۲ - زنده و جمع شدن همه انسان هاى تاریخ در قیامت (إنّ الأوّلین و الأخرین . لمجموعون إلى میقت یوم معلوم)
۳ - زنده شدن انسان ها - از اولین تا آخرین - در قیامت در یک زمان صورت مى گیرد; نه مانند دنیا که در طول تاریخ و نسل به نسل مى باشد. (إنّ الأوّلین و الأخرین . لمجموعون إلى میقت یوم معلوم) مفاد آیه شریفه این است که انسان ها - از اولین تا آخرین - نگه داشته شده و در وقتى معین همگى محشور خواهند شد.
۴ - زمان برپایى قیامت، معلوم و مشخص نزد خداوند (إلى میقت یوم معلوم)
موضوعات مرتبط
- انسان: حشر اخروى انسان ها ۲
- خدا: علم خدا ۴
- قیامت: حتمیت قیامت ۱; وقت قیامت ۴
- مردگان: عمومیت احیاى مردگان ۲; ویژگیهاى احیاى مردگان ۳