الرحمن ٤٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=دارندگان شاخسارها | |-|معزی=دارندگان شاخسارها | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::48|٤٨]] | قبلی = الرحمن ٤٧ | بعدی = الرحمن ٤٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::2|٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«ذَوَاتَا»: در اصل (ذَوَاتَانِ) تثنیه ذات است و نون آن به هنگام اضافه حذف شده است. در تثنیه ذات، ذَاتَانِ و ذَوَاتَانِ درست است (نگا: روحالمعانی). «أَفْنَانٍ»: جمع فَنّ، انواع و اقسام. یا جمع فَنَن، شاخههای ترد و شاداب. | «ذَوَاتَا»: در اصل (ذَوَاتَانِ) تثنیه ذات است و نون آن به هنگام اضافه حذف شده است. در تثنیه ذات، ذَاتَانِ و ذَوَاتَانِ درست است (نگا: روحالمعانی). «أَفْنَانٍ»: جمع فَنّ، انواع و اقسام. یا جمع فَنَن، شاخههای ترد و شاداب. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
ترجمه
الرحمن ٤٧ | آیه ٤٨ | الرحمن ٤٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ذَوَاتَا»: در اصل (ذَوَاتَانِ) تثنیه ذات است و نون آن به هنگام اضافه حذف شده است. در تثنیه ذات، ذَاتَانِ و ذَوَاتَانِ درست است (نگا: روحالمعانی). «أَفْنَانٍ»: جمع فَنّ، انواع و اقسام. یا جمع فَنَن، شاخههای ترد و شاداب.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
مُدْهَامَّتَانِ (۰)
تفسیر
- آيات ۳۱ - ۷۸، سوره الرحمن
- معناى جمله ((سنفرغ لكم ايها الثقلان )) و عدم منافات آن با ((لا يشغله شاءن عن شاءن))
- معناى اينكه خطاب به جن و انس فرمود نمى توانيد بگريزيد جز به سلطان
- آيه ((فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان )) سرعت حساب را افاده مى كند و با آيه((وقفوهم انهم مسؤ ولون )) و امثال آن منافات ندارد
- مراد از مقام پروردگار در آيه : ((و لمن خاف مقام ربه جنتان ))
- اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بيان اينكه مقصود از خائنان در آيه :((و لمن خاف ...)) مخلصين است
- اقوال مختلف درباره اينكه خائف از مقام رب دو بهشت دارد
- وصف آن دو بهشت
- وصف حوريان بهشتى
- مراد از ((و من دونهما جنتان ))
- همسران بهشتى (خيرات حسان ) و توصيف آنان
- ثنائى جميل بر خداوند كه اينهمه رحمت ارزانى داشتم
- بحث روايتى
- چند روايت در ذيل آيه ((و لمن مقام ريه جنتان ))
- رواياتى در ذيل آيه ((هل جزاء الاحسان الا الاحسان ))
- چند روايت درباره وجود دو قسم بهشت و درباره همسران بهشتى
نکات آیه
۱ - بهشت، داراى درختانى با شاخ و برگ هایى شاداب و پرطراوت (ذواتا أفنان) «أفنان» (جمع «فنن») است و آن به شاخه تر و تازه درخت گفته مى شود.
۲ - نعمت هاى بهشت، داراى تنوع و گوناگونى فراوان (ذواتا أفنان) «أفنان» مى تواند جمع «فانّ» به معناى انواع باشد. در این صورت «أفنان»، اشاره به گوناگونى نعمت هاى بهشت و تنوع آن خواهد داشت.
۳ - بهشتیان، به دور از ملال و دلسردى نسبت به نعمت هاى اخروى (جنّتان ... ذواتا أفنان) در صورتى که «أفنان» به معناى انواع باشد، در حقیقت تذکر به آن، براى افاده مطلب یاد شده است.
۴ - لزوم توجه به روحیه تنوع طلب انسان، در راستاى انگیزش او به سوى ارزش ها * (ذواتا أفنان) از این که خداوند براى ترغیب انسان ها به ایمان و حق پذیرى، بر نعمت هاى متنوع تکیه کرده است، مطلب یاد شده را مى توان استفاده کرد.
موضوعات مرتبط
- امیدوارى: امیدوارى به نعمتهاى بهشت ۳
- انسان: تنوع طلبى انسان ۴; صفات انسان ۴
- انگیزش: عوامل انگیزش ۴
- بهشت: تنوع نعمتهاى بهشت ۲; شاخه هاى درختان بهشت ۱; شادابى درختان بهشت ۱; نعمتهاى بهشت ۱; ویژگیهاى درختان بهشت ۱; ویژگیهاى نعمتهاى بهشت ۲
- بهشتیان: امیدوارى بهشتیان ۳