الرحمن ٣٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس آیا به کدامین نعمتهای پروردگار شما (ای دو کس) تکذیب میکنید | |-|معزی=پس آیا به کدامین نعمتهای پروردگار شما (ای دو کس) تکذیب میکنید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::38|٣٨]] | قبلی = الرحمن ٣٧ | بعدی = الرحمن ٣٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
ترجمه
الرحمن ٣٧ | آیه ٣٨ | الرحمن ٣٩ | ||||||||||||||
|
تفسیر
- آيات ۳۱ - ۷۸، سوره الرحمن
- معناى جمله ((سنفرغ لكم ايها الثقلان )) و عدم منافات آن با ((لا يشغله شاءن عن شاءن))
- معناى اينكه خطاب به جن و انس فرمود نمى توانيد بگريزيد جز به سلطان
- آيه ((فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان )) سرعت حساب را افاده مى كند و با آيه((وقفوهم انهم مسؤ ولون )) و امثال آن منافات ندارد
- مراد از مقام پروردگار در آيه : ((و لمن خاف مقام ربه جنتان ))
- اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بيان اينكه مقصود از خائنان در آيه :((و لمن خاف ...)) مخلصين است
- اقوال مختلف درباره اينكه خائف از مقام رب دو بهشت دارد
- وصف آن دو بهشت
- وصف حوريان بهشتى
- مراد از ((و من دونهما جنتان ))
- همسران بهشتى (خيرات حسان ) و توصيف آنان
- ثنائى جميل بر خداوند كه اينهمه رحمت ارزانى داشتم
- بحث روايتى
- چند روايت در ذيل آيه ((و لمن مقام ريه جنتان ))
- رواياتى در ذيل آيه ((هل جزاء الاحسان الا الاحسان ))
- چند روايت درباره وجود دو قسم بهشت و درباره همسران بهشتى
نکات آیه
۱ - وجود عناصر کافر و تکذیب گر، در میان جن همانند آدمیان (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۲ - توبیخ شدن کافران و تکذیب گران جن و انس، به خاطر بى اعتنایى به نعمت هاى الهى و غفلت از قدرت قاهر او بر نظام جهان (فإذا انشقّت السّماء ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) عبارت «انشقّت السّماء...» نشانگر قدرت قاهر خداوند بر جهان است و از این که پس از تذکر قدرت، تکذیب گران را به محاکمه نشانده، مطلب بالا استفاده مى شود. گفتنى است که تثنیه آمدن «کما» و «تکذّبان» به خاطر توجه خطاب به جن و انس مى باشد.
۳ - توجه به فرجام هستى و قدرت قاهر خداوند، زمینه ساز اجتناب انسان از کفر و تکذیب حق (فإذا انشقّت السّماء ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۴ - توجه به نعمت هاى گسترده الهى، زمینه ساز شناخت پروردگار جهان (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۵ - خداوند، خواهان توجه و اذعان خلق به الهى بودن نعمت ها (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۶ - پایان پذیرى عمر زندگى دنیا، در راستاى ربوبیت الهى براى خلق است; نه زوال همیشگى آنان. (فإذا انشقّت السّماء ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) با توجه به این که «انشقاق آسمان» زمینه ساز برپایى قیامت است، خداوند با تذکر ربوبیت خویش به خلق، یادآور شده است که این فروپاشى به معناى نابودى ابدى نیست; بلکه کارى در راستاى ربوبیت همیشگى خدا نسبت به آنان است.
موضوعات مرتبط
- اقرار: اهمیت اقرار به نعمتهاى خدا ۵
- جن: تشابه جن با انسان ۱; جنیان کافر ۱; جنیان مکذب ۱; سرزنش جنیان کافر ۲
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۶; توصیه هاى خدا ۵; زمینه خدا شناسى ۴; سرزنشهاى خدا ۲
- ذکر: آثار ذکر فرجام آفرینش ۳; آثار ذکر قدرت خدا ۳; آثار ذکر نعمت ۴; اهمیت ذکر منشأ نعمت ۵
- زندگى: فلسفه فناپذیرى زندگى دنیوى ۶
- غفلت: غفلت از قدرت خدا ۲; غفلت از نعمتهاى خدا ۲
- کافران: سرزنش کافران ۲
- کفر: زمینه اجتناب از کفر ۳