الحجرات ٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آنان که فروکشند آوازهای خویش را نزد پیمبر خدا آنانند که بیازموده است خدا دلهای ایشان را برای پرهیزکاری ایشان را است آمرزشی و پاداشی بزرگ | |-|معزی=همانا آنان که فروکشند آوازهای خویش را نزد پیمبر خدا آنانند که بیازموده است خدا دلهای ایشان را برای پرهیزکاری ایشان را است آمرزشی و پاداشی بزرگ | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحجرات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحجرات | نزول = [[نازل شده در سال::19|٧ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::3|٣]] | قبلی = الحجرات ٢ | بعدی = الحجرات ٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَغُضُّونَ»: پائین میآورند. آهسته برمیآورند. «إِمْتَحَنَ»: در بوته آزمایش آزموده است و پیراسته و پاکیزه کرده است. امتحان خدا نسبت به دل بنده، آن است که دلش را نشانه انواع محنتها و تکلیفها گردانیده تا صدق ایمانش به واسطه فرمانبرداری و صبر معلوم شود، و تقوای آن ظاهر گردد، و از کوره آزمایش، پاک و بیغش بیرون آید. | «یَغُضُّونَ»: پائین میآورند. آهسته برمیآورند. «إِمْتَحَنَ»: در بوته آزمایش آزموده است و پیراسته و پاکیزه کرده است. امتحان خدا نسبت به دل بنده، آن است که دلش را نشانه انواع محنتها و تکلیفها گردانیده تا صدق ایمانش به واسطه فرمانبرداری و صبر معلوم شود، و تقوای آن ظاهر گردد، و از کوره آزمایش، پاک و بیغش بیرون آید. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۴
ترجمه
الحجرات ٢ | آیه ٣ | الحجرات ٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَغُضُّونَ»: پائین میآورند. آهسته برمیآورند. «إِمْتَحَنَ»: در بوته آزمایش آزموده است و پیراسته و پاکیزه کرده است. امتحان خدا نسبت به دل بنده، آن است که دلش را نشانه انواع محنتها و تکلیفها گردانیده تا صدق ایمانش به واسطه فرمانبرداری و صبر معلوم شود، و تقوای آن ظاهر گردد، و از کوره آزمایش، پاک و بیغش بیرون آید.
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۰، سوره حجرات
- مسائل و مطالبى كه سوره مباركه حجرات مشتمل بر آنست
- توضيح معناى جمله : ((لا تقدموا بين يدى الله و رسوله )) و بيان اينكه مفاد آن اين است كه هيچ حكمى را بر حكم خدا و رسول مقدم مداريد
- وجوه مختلف ديگرى كه مفسرين در معناى جمله فوق گفته اند
- مراد از اينكه فرمود: صداى خود را از صداى پيامبر بلندتر نكنيد
- توضيح راجع به جمله : ((ان تحبط اعمالكم و انتم لا تشعرون )) و وجوهى كه درباره ظهور آن در اينكه بدون كفر هم عمل حبط مى شود گفته شده است
- رد توجيه كسانى كه مراد از حبط را ثواب نداشتن خودعمل دانسته اند
- توجيه بعضى مفسرين كه نهى در آيه را به ملاك پرهيز از عملى كه باعث آزار پيامبرمى شود دانسته اند
- اشكال به توجيه اخير: تكليف مذكور يك تكليف نفسى است نه غيرى
- وعده جميل به مؤ منانى كه ادب را در محضر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم رعايت كنند
- توضيحى راجع به نقش ((خبر)) در زندگى اجتماعى انسان و اقسام خبر و لزوم تبين وتفحص درباره اخبار فاسق
- لزوم پيروى از رسول الله (ص ) و وجه و سبب اينكه آن جناب نبايد از ديگران اطاعت كند
- خداوند دلهاى مؤ منين را به زيورى آراسته كه مجذوب ايمان مى شوند و از كفر و عصيان تنفر پيدا مى كنند
- وجه تغيير سياق آيه كه در آن خطاب را متوجه شخص پيامبر نموده است
- امر به اصلاح بين دو طايفه از مؤ منين كه به جنگ با هم پرداخته اند وتعليل آن به اينكه مؤ منان برادر يكديگرند
- رواياتى در ذيل آيه : ((لا تقدموا بين يدى الله و رسوله )) و ((لا ترفعوا اصواتكمفوق صوت النبى ))
- روايتى درباره شاءن نزول آيه : ((ان جائكم فاسق بنباء فتبينوا))
- حبّ همان دين است و دين همان حبّ است
- چند روايت درباره اخوت ايمانى و شاءن نزول آيه : ((و ان طائفتان من المؤ منين اقتتلوا...))
نکات آیه
۱ - نرمش در گفتار و رعایت ادب در محضر رسول خدا(ص)، نشانه توفیق یافتگان در آزمون تقوا (إنّ الذین یغضّون ... أولئک الذین امتحن اللّه قلوبهم للتقوى)
۲- تقوا، مستلزم تواضع و احترام نسبت به پیامبر(ص) و رهبرى الهى (إنّ الذین یغضّون ... أولئک الذین امتحن اللّه قلوبهم للتقوى)
۳ - مؤمنان، مورد تشویق خداوند به رعایت حرمت محضر پیامبر(ص) در عالى ترین سطح (إنّ الذین یغضّون أصوتهم عند رسول اللّه أولئک الذین امتحن اللّه قلوبهم للتقوى) از این که در آیه شریفه، موضوع فروهشتن صدا و نرمش در گفتار مطرح شده است; به طریق اولى لزوم رعایت ادب در حرکات، رفتار و محتواى سخن استفاده مى شود و توصیه به فروهشتن صدا نظیر «و لاتقل لهما أفّ» مى باشد که مراتب بالاتر را از باب اولویت شامل مى شود.
۴ - انتساب پیامبر(ص) به خداوند، راز حرمت والاى آن حضرت (إنّ الذین یغضّون أصوتهم عند رسول اللّه ) از این که خداوند به جاى آوردن نام پیامبر(ص)، به شخصیت حقوقى آن حضرت و وصف «رسول اللّه» تصریح کرده است، مطلب بالا استفاده مى شود.
۵ - مؤمنان، تحت تمرین و آزمون الهى، براى رسیدن به رشد و مرتبه تقوا (أولئک الذین امتحن اللّه قلوبهم للتقوى) بدیهى است که امتحان و آزمون در مورد خداوند، به معناى حقیقى آن نیست. در نتیجه مراد از امتحان، پدید آوردن زمینه هاى رشد و تعالى است و لام «للتقوى» براى بیان هدف و نتیجه است.
۶ - غفران الهى و پاداش عظیم او، در انتظار رعایت کنندگان ادب و احترام محضر پیامبر(ص) (لهم مغفرة و أجر عظیم)
۷ - تقواى قلبى و درونى، مرتبه والاى ایمان (یأیّها الذین ءامنوا ... إنّ الذین یغضّون ... أولئک الذین امتحن اللّه قلوبهم للتقوى) با توجه به این که خطاب این آیه به همه مؤمنان است و از آن میان، برخى از مؤمنان به داشتن تقواى قلبى و درونى توصیف شده اند، مطلب بالا استفاده مى شود.
۸ - عدم تنافى ایمان و تقوا، با وجود بعضى از خطاها و کاستى هاى قابل غفران در زندگى فرد (الذین امتحن اللّه قلوبهم للتقوى لهم مغفرة) نوید به مغفرت، در جایى مفید خواهد بود که لغزش و یا احتمال لغزش، وجود داشته باشد.
۹ - برخوردارى از تقواى الهى، زمینه ساز غفران و پاداش عظیم خداوند (امتحن اللّه قلوبهم للتقوى لهم مغفرة و أجر عظیم)
۱۰ - پاداش هاى الهى به مؤمنان، داراى مراتب (أجر عظیم)
موضوعات مرتبط
- آمرزش: زمینه آمرزش ۶، ۹
- امتحان: امتحان با تقوا ۱; فلسفه امتحان ۵; نشانه هاى موفقیت در امتحان ۱
- ایمان: ایمان و خطا ۸; مراتب ایمان ۷
- پاداش: زمینه پاداش ۶، ۹; مراتب پاداش ۱۰
- تقوا: آثار تقوا ۲، ۹; اهمیت تقوا ۵، ۷; تقوا و خطا ۸
- تکامل: عوامل تکامل ۵
- خدا: امتحانهاى خدا ۵; تشویقهاى خدا ۳
- رهبران دینى: زمینه احترام رهبران دینى ۲; زمینه تواضع با رهبران دینى ۲
- گناهان: گناهان قابل آمرزش ۸
- مؤمنان: امتحان مؤمنان ۵; پاداش مؤمنان ۱۰; تربیت مؤمنان ۵; تشویق مؤمنان ۳
- محمد(ص): آثار احترام به محمد(ص) ۱; اهمیت احترام محمد(ص) ۳; پاداش احترام محمد(ص) ۶; زمینه احترام محمد(ص) ۲; زمینه تواضع با محمد(ص) ۲; فضایل محمد(ص) ۴; منشأ احترام محمد(ص) ۴; نرمى در سخن با محمد(ص) ۱