محمد ٢٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آیا فرونمیروند (تدبر نمیکنند) در قرآن یا بر دلهائی است قفلهای آنها | |-|معزی=آیا فرونمیروند (تدبر نمیکنند) در قرآن یا بر دلهائی است قفلهای آنها | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره محمد | نزول = | {{آيه | سوره = سوره محمد | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::24|٢٤]] | قبلی = محمد ٢٣ | بعدی = محمد ٢٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ؟»: آیات مختلفی با صراحت فریاد میدارند که قرآن کتاب اندیشه و عمل است و باید آن را بررسی و وارسی کرد و تنها به تلاوت ظاهری اکتفاء نکرد (نگا: نساء / ، اسراء / ، فرقان / ، ق / ، قمر / و و ، یوسف / «أَمْ» یا این که. بلکه. با توجه به معنی دوم این واژه، مفهوم آیه چنین است: آیا درباره قرآن نمیاندیشند و به بررسی و وارسی آن نمیپردازند؟ بلکه بر دلهائی قفلهای ویژه است. | «أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ؟»: آیات مختلفی با صراحت فریاد میدارند که قرآن کتاب اندیشه و عمل است و باید آن را بررسی و وارسی کرد و تنها به تلاوت ظاهری اکتفاء نکرد (نگا: نساء / ، اسراء / ، فرقان / ، ق / ، قمر / و و ، یوسف / «أَمْ» یا این که. بلکه. با توجه به معنی دوم این واژه، مفهوم آیه چنین است: آیا درباره قرآن نمیاندیشند و به بررسی و وارسی آن نمیپردازند؟ بلکه بر دلهائی قفلهای ویژه است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۴
ترجمه
محمد ٢٣ | آیه ٢٤ | محمد ٢٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ؟»: آیات مختلفی با صراحت فریاد میدارند که قرآن کتاب اندیشه و عمل است و باید آن را بررسی و وارسی کرد و تنها به تلاوت ظاهری اکتفاء نکرد (نگا: نساء / ، اسراء / ، فرقان / ، ق / ، قمر / و و ، یوسف / «أَمْ» یا این که. بلکه. با توجه به معنی دوم این واژه، مفهوم آیه چنین است: آیا درباره قرآن نمیاندیشند و به بررسی و وارسی آن نمیپردازند؟ بلکه بر دلهائی قفلهای ویژه است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۲۳ سوره محمد
- اثر متفاوت استماع قرآن در كفار مهر بر دل خورده و در مؤ منان هدايت يافته
- مقصود از اشراط ((علامات )) قيامت و اينكه فرمود: علامتهاى قيامت آمده است
- معناى اينكه خدا متقلب و مثواى شما را مى داند
- معناى جمله ((المغشى عليه من الموت )) و تطبيق آن بر گروهى از افراد ضعيف الايمان
- معناى آيه : ((طاعة و قول معروف ...)) كه درباره مؤ منان مريض القلبى است كه ازعمل به وظيفه قتال و جهاد سرباز مى زند
- احتمالات ديگرى كه در كلمه ((طاعة ....)) وجود دارد
- مقصود از كسانى كه مرتدين به آنها وعده اطاعت مى دادند
- معناى اينكه منافقان بيمار دل به سيمايشان و در لحن قولشان شناخته مى شوند
- (رواياتى در ذيل آيه : ((و منهم من يسمع اليك ...)) و درباره علائم قيامت ، استغفار وصلهرحم )
- رواياتى راجع به اينكه در زمان پيامبر (ص ) دشمنى با على (ع ) علامت نفاق بوده است
نکات آیه
۱- توبیخ بیماردلان حق گریز، از سوى خداوند به خاطر نیندیشیدن در ژرفاى مفاهیم قرآن (أفلایتدبّرون القرءان)
۲- خداوند، خواهان تدبّر انسان در حقایق وحى و نه برخورد سطحى با آن (أفلایتدبّرون القرءان)
۳- «قرآن» کتاب معرفت و شناخت، و «اسلام» دین عقل و اندیشه (أفلایتدبّرون القرءان)
۴- اندیشه و تدبّر انسان، در قرآن، مانع کفر است. (فأصمّهم و أعمى أبصرهم . أفلایتدبّرون القرءان) از لحن «أفلایتدبّرون»، استفاده مى شود که اگر آنان به راستى در قرآن تدبّر مى کردند، در برابر دستورات حق کر و کور نبوده و موضع نمى گرفتند.
۵- مفاهیم عالى قرآن، قابل درک و تدبّر براى انسان (أفلایتدبّرون القرءان) تعبیر «أفلایتدبّرون»، همگان را به تدبّر در قرآن برمى انگیزاند. این انگیزش از سوى خداوند، مبتنى بر این است که حقایق قرآن براى بشر، قابل درک و استفاده باشد.
۶- توبیخ الهى نسبت به حق گریزان، به خاطر بسته بودن قلب و روح آنان بر آیات ژرف قرآن (أفلایتدبّرون القرءان أم على قلوب أقفالها) برداشت بالا، بر این اساس است که «أم» به معناى «بل» و براى اضراب انتقالى باشد.
۷- بهرهورى از مفاهیم عالى وحى، منوط به داشتن قلب سلیم و زمینه ساز تدبر (أفلایتدبّرون ... أم على قلوب أقفالها) در صورتى که «أم» به معناى «بل» باشد، مفاد آیه چنین مى شود: اگر در قرآن تدبر شود، حقیقت بر انسان آشکار مى گردد; ولى حق گریزان در نتیجه اعمال خودشان، قلبى بسته و ناتوان از تدبر دارند. در حالى که تدبر در قرآن، براى قلب سلیم و تأثیرپذیر، میسر است.
۸- قلب، از ابزار مهم شناخت و ژرف اندیشى در حقایق (أفلایتدبّرون ... أم على قلوب أقفالها)
موضوعات مرتبط
- اسلام: عقلانیت اسلام ۳; فضیلت اسلام ۳
- بیماردلان: سرزنش بیماردلان ۱
- تعقل: تعقل در اسلام ۳; سرزنش عدم تعقل در قرآن ۱، ۶
- حق: ختم قلب حق ناپذیران ۶; سرزنش حق ناپذیران ۱، ۶
- خدا: توصیه هاى خدا ۲; سرزنشهاى خدا ۱، ۶
- شناخت: ابزار شناخت ۸
- قرآن: آثار تدبر در قرآن ۴; تدبر در قرآن ۵; سهولت فهم قرآن ۵; فضیلت قرآن ۳
- قلب: آثار سلامتى قلب ۷; نقش قلب ۸
- کفر: موانع کفر ۴
- وحى: اهمیت تدبر در وحى ۲; زمینه فهم وحى ۷