الدخان ٥٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=این است آنچه بودید در آن شکّ میکردید | |-|معزی=این است آنچه بودید در آن شکّ میکردید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::50|٥٠]] | قبلی = الدخان ٤٩ | بعدی = الدخان ٥١ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«کُنتُمْ ... تَمْتَرُونَ»: شکّ میکردید (نگا: انعام / حجر / ، مریم / ). | «کُنتُمْ ... تَمْتَرُونَ»: شکّ میکردید (نگا: انعام / حجر / ، مریم / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۳
ترجمه
الدخان ٤٩ | آیه ٥٠ | الدخان ٥١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کُنتُمْ ... تَمْتَرُونَ»: شکّ میکردید (نگا: انعام / حجر / ، مریم / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
هٰذِهِ النَّارُ الَّتِي کُنْتُمْ... (۱)
ذٰلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ يَدَاکَ وَ... (۰) فِي الْحَمِيمِ ثُمَ فِي النَّارِ... (۰) يَتَجَرَّعُهُ وَ لاَ يَکَادُ يُسِيغُهُ... (۱) يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلَى نَارِ... (۰) أَ فَسِحْرٌ هٰذَا أَمْ أَنْتُمْ لاَ... (۰) أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى (۰) ثُمَ أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى (۰)
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۵۹ سوره دخان
- توضيح اين جمله منكران معاد كه گفتند: ((ان هى الا موتتنا الاولى )) و چند وجه در معناىآن
- خلاصه اشكال و پاسخ آن
- اثبات معاد با بيان اينكه خلقت آسمان ها و زمين به حق بوده
- معنا و وجه اينكه در قيامت اغناء و نصرت نخواهد بود و مقصود از استثناء ((الا من رحم الله...))
- توضيح مراد از اينكه فرمود اهل بهشت جز مرگ نخستين مرگى نمى چشند و جواب ازاشكالى درباره استثناء ((الا الموته الاولى ))
- پاسخ از اشكال دوم
- (رواياتى درباره ((تبع ))، شفاعت و...)
نکات آیه
۱- غوطهوران در گناه، گرفتار تردید در وقوع قیامت و وجود دوزخ (إنّ هذا ما کنتم به تمترون)
۲- شهود حسى دوزخیان در قیامت، نسبت به حقایق مورد تشکیک خود در دنیا (إنّ هذا ما کنتم به تمترون)
۳- پیوستگى گناه، با تردید و ناباورى نسبت به قیامت (طعام الأثیم ... إنّ هذا ما کنتم به تمترون)
۴- باورها و عملکرد انسان، هماهنگ و همسو با یکدیگر (طعام الأثیم ... إنّ هذا ما کنتم به تمترون) برداشت یاد شده از ارتباط میان دو ویژگى - که خداوند براى دوزخیان یاد کرده - به دست مى آید; یعنى، «الأثیم» و «کنتم به تمترون» که اوّلى نوع عمل و دومى چگونگى باور را مى رساند.
موضوعات مرتبط
- ایمان: آثار ایمان ۴
- جهنم: شک به جهنم ۱
- جهنمیان: احساس جهنمیان ۲
- عمل: زمینه عمل ۴
- قیامت: زمینه شک به قیامت ۳; شک به قیامت ۱; ظهور حقایق در قیامت ۲
- گناه: آثار گناه ۳
- گناهکاران: شک گناهکاران ۱