الشورى ٤٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=جز این نیست که راه بر آنان است که ستم کنند بر مردم و سرکشی کنند در زمین به ناروا که ایشان را است عذابی دردناک | |-|معزی=جز این نیست که راه بر آنان است که ستم کنند بر مردم و سرکشی کنند در زمین به ناروا که ایشان را است عذابی دردناک | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشورى | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشورى | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::42|٤٢]] | قبلی = الشورى ٤١ | بعدی = الشورى ٤٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَبْغُونَ»: سرکشی میکنند. | «یَبْغُونَ»: سرکشی میکنند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۱
ترجمه
الشورى ٤١ | آیه ٤٢ | الشورى ٤٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَبْغُونَ»: سرکشی میکنند.
تفسیر
- آيات ۲۷ - ۵۰ سوره شورى
- سنت الهى در روزى دادن به مردم : ((ينزل بقدر ما يشاء))
- شباهت رزق مادى با معارف حقه و شرايع آسمانى ، از نظرنزول و قسمت
- توضيحى راجع به ((قدير)) بودن خداى تعالى
- بررسى مفاد آيه ((و ما اصبكم من مصيبه فبما كسبت ايديكم ....)) كه وجود ارتباط بينگناهان و مصائب دنيوى را افاده مى كند
- سه مطلبى كه از سياق آيه شريفه بدست مى آيد
- تفسيرى بى پايه براى آيه و وجه بى پايگى آن
- بيان آيات ((و من آياته الجوار فى البحر...)) كه كشتى ها را به عنوان يكى از آياتخداوند به ياد مى آورد
- دو تفسير ديگر در معنا مى آيد كه هر دو بى مورد و داراى تكلف اند
- صفات نيك مؤ منين : اجتناب از كبائر و فواحش ، گذشت ، دفع ظلم از يكديگر و...))
- معناى مشورت و آيه ((و اءمرهم شورى بينهم ))
- وجه اينكه در جمله ((و جزاء سيئة سيئه مثلها))عمل متقابل مظلوم در برابر ظالم را ((سيئه )) ناميد
- سه وجه در بيان ((انه لا يحب الظالمين ))
- مظلوم حق مقابله به مثل دارد گو اينكه صبر و گذشت فضيلتى برتر است
- وصف حال غير مؤ منين در روبرو شدن با عذاب الهى
- معناى جمله ((ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم و اهليهم )) و اينكه گوينده آن كيانند و دركجا آن را مى گويند
- مفاد جمله : ((يوم لا مرد له من الله )) درباره قيامت
- توبيخ انسان متنعم سرگرم به دنيا
- چند روايت درباره تقدير روزى از جانب خداوند سبحان
- بيان سه اشكال در رابطه با ((ما اءصابكم ...)). و مفاد روايات مربوط به آن
- بيان رواياتى در ارتباط با ((يهب لمن يشاء اناثا
نکات آیه
۱ - ستم پیشگان و تجاوزگران به حقوق مردم، سزاوار پیگرد، مؤاخذه و مجازات مى باشند. (إنّما السبیل على الذین یظلمون الناس)
۲ - حقوق تمامى انسان ها - حتى غیرمؤمنان - محترم است. (إنّما السبیل على الذین یظلمون الناس) از ذکر «الناس» به جاى «الذین آمنوا»، مى توان استفاده کرد که تجاوز به انسان هاى غیر مؤمن نیز مطرود و ناروا است.
۳ - ظلم و تجاوز به حقوق مردم - حتى انسان هاى غیر مؤمن - امرى ناشایست و سزاوار پیگرد و انتقام است. (إنّما السبیل على الذین یظلمون الناس)
۴ - ظلم و تجاوز در تمامى اشکال آن، ناروا و توجیه ناپذیر است. (یظلمون الناس و یبغون فى الأرض بغیر الحقّ) تعبیر به «بغیر الحقّ»، تأکیدى بر ناروایى هرگونه تعدى و تجاوز به حقوق مردمان است که راه را بر هرگونه احتمال حقانیت و بایستگى در تجاوز مسدود مى کند.
۵ - ستم پیشگان و متجاوزان، مستحق عذابى سخت و دردناک اند. (الذین یظلمون الناس ... أولئک لهم عذاب ألیم)
موضوعات مرتبط
- انسان: اهمیت حقوق انسان ها ۲
- ظالمان: عذاب ظالمان ۵; کیفر ظالمان ۱; مؤاخذه ظالمان ۱
- ظلم: انتقام از ظلم ۳; کیفر ظلم ۳; ناپسندى ظلم ۳، ۴
- عذاب: اهل عذاب ۵; عذاب دردناک ۵; مراتب عذاب ۵
- عمل: عمل ناپسند ۳
- متجاوزان: عذاب متجاوزان ۵; کیفر متجاوزان ۱; مؤاخذه متجاوزان ۱