غافر ٢٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=این بدان است که ایشان بودند بیامدشان پیغمبرانشان به نشانیها پس کفر ورزیدند پس بگرفتشان خدا که او است نیرومند سختشکنجه | |-|معزی=این بدان است که ایشان بودند بیامدشان پیغمبرانشان به نشانیها پس کفر ورزیدند پس بگرفتشان خدا که او است نیرومند سختشکنجه | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::22|٢٢]] | قبلی = غافر ٢١ | بعدی = غافر ٢٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«تَأْتِیهِمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ»: پیغمبرانشان دلائل و براهین را برای ایشان میآوردند و همراه با دلائل و براهین به سویشان میرفتند. (نگا: مائده / ، حدید / ). | «تَأْتِیهِمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ»: پیغمبرانشان دلائل و براهین را برای ایشان میآوردند و همراه با دلائل و براهین به سویشان میرفتند. (نگا: مائده / ، حدید / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۰
ترجمه
غافر ٢١ | آیه ٢٢ | غافر ٢٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَأْتِیهِمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ»: پیغمبرانشان دلائل و براهین را برای ایشان میآوردند و همراه با دلائل و براهین به سویشان میرفتند. (نگا: مائده / ، حدید / ).
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۵۴ سوره مؤ من
- داستان ارسال موسى عليه السلام به سوى فرعون و گفتگوى فرعون درباره كشتن او
- موسى عليه السلام از شرّ هر متكبرّ بى ايمان به روز حساب به خدا پناه مى برد
- مؤ من آل فرعون ، فرعونيان را از قتل موسى عليه السلام نهى و نسبت به تصميم بر آنتوبيخ مى كند و بدانان هشدار مى دهد
- اشاره به وجه تسميه روز قيامت به يوم التناد
- مقصود از فرعون از اينكه به وزير خود گفت : يا هامان ابن لى صرحا ابلغ الاسباب ...
- بيان اركان دين حق و سبيل رشاد در سخنى كوتاه از مؤ منآل فرعون
- نفى شريك براى خداى سبحان با بيان اينكه شريك ادعايى فرعونيان براى خدا، نه دردنيا و نه درآخرت دعوتى ندارد
- اشاره به مقامات سه گانه عبوديت : توكل ، تفويض و تسليم
- نكاتى درباره كيفيت و مراحل تعذيب فرعونيان در عالم برزخ و قيامت
- محاجه ضعفاء آل فرعون با اقوياءشان درباره آتش جهنم و پاسخ آنها
- التماس دعاى دوزخيان از خزنه جهنم در خصوص تخفيف پاره اى از عذاب
- وجه اينكه خزنه جهنم در جواب التماس دعاى دوزخيان مى گويند: فادعوا و ما دعاءالكافرين الا فى ضلال
- رواياتى درباره ، تقيه ، تفويض امر به خدا، و اينكه فرعونيان هر صبح و شام برآتش عرضه مى شوند
نکات آیه
۱ - جوامع و امت هاى پیشین، برخوردار از فرستادگان الهى با پیام ها و دلایل روشن (ذلک بأنّهم کانت تأتیهم رسلهم بالبیّنت)
۲ - فرستادگان الهى، ارائه دهنده دلایل روشن و بى ابهام براى اثبات رسالت خویش (کانت تأتیهم رسلهم بالبیّنت)
۳ - بسیارى از اقوام و ملل متمدن و نیرومند گذشته، به خاطر کفرشان و انکار رسالت پیامبران، به هلاکت رسیدند. (ذلک بأنّهم کانت تأتیهم رسلهم بالبیّنت فکفروا فأخذهم اللّه)
۴ - کفر و انکار رسالت پیامبران، زمینه ساز فروپاشى تمدن ها و نابودى قدرت ها و آثار ملى (کانوا هم أشدّ منهم قوّة و ءاثارًا فى الأرض ... فکفروا فأخذهم اللّه)
۵ - مجازات ملت هاى نیرومند و متمدن گذشته، پس از اتمام حجت از سوى رسولان الهى (ذلک بأنّهم کانت تأتیهم رسلهم بالبیّنت فکفروا فأخذهم اللّه)
۶ - خداوند، قوىّ (نیرومند) است. (إنّه قوىّ)
۷ - خداوند، شدید العقاب (سخت کیفر) است. (إنّه ... شدید العقاب)
۸ - نابودى و عقوبت امت هاى نیرومند و متمدن گذشته، جلوه قدرتمندى و سخت کیفرى خداوند (کانوا هم أشدّ منهم قوّة و ءاثارًا ... فأخذهم اللّه إنّه قوىّ شدید العقاب)
موضوعات مرتبط
- آثارباستانى: زمینه انهدام آثارباستانى ۴
- اتمام حجت: نقش اتمام حجت ۵
- اسماء و صفات: شدیدالعقاب ۷; قوى ۶
- اقوام پیشین: اتمام حجت بر اقوام پیشین ۵; تاریخ اقوام پیشین ۳، ۵; عوامل هلاکت اقوام پیشین ۳; قانونمندى هلاکت اقوام پیشین ۵; کیفر اقوام پیشین ۸; هلاکت اقوام پیشین ۸
- انبیا: آثار تکذیب انبیا ۳، ۴; اتمام حجت انبیا ۵; انبیاى اقوام پیشین ۱; بینات انبیا ۱، ۲; نقش انبیا ۲
- تمدن: عوامل انقراض تمدن ها ۴
- جامعه: آسیب شناسى اجتماعى ۴
- خدا: شدت کیفرهاى خدا ۸; نشانه هاى قدرت خدا ۸
- رسولان خدا: ۱، ۲
- کفر: آثار کفر ۳، ۴