يس ٨١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آیا نیست آنکه آفرید آسمانها و زمین را توانا بر آنکه بیافرد مانند ایشان را بلی و او است آفریننده دانا | |-|معزی=آیا نیست آنکه آفرید آسمانها و زمین را توانا بر آنکه بیافرد مانند ایشان را بلی و او است آفریننده دانا | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يس | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::81|٨١]] | قبلی = يس ٨٠ | بعدی = يس ٨٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَن یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ»: این که به گونه سابق و به شکل پیشین بسازد و بیافریند. «الْخَلاّق»: صیغه مبالغه خالق است. آفریدگار. | «أَن یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ»: این که به گونه سابق و به شکل پیشین بسازد و بیافریند. «الْخَلاّق»: صیغه مبالغه خالق است. آفریدگار. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷
ترجمه
يس ٨٠ | آیه ٨١ | يس ٨٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَن یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ»: این که به گونه سابق و به شکل پیشین بسازد و بیافریند. «الْخَلاّق»: صیغه مبالغه خالق است. آفریدگار.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِنَ رَبَّکَ هُوَ الْخَلاَّقُ... (۲) لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ... (۶) أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَ اللَّهَ... (۶) أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ... (۲)
أَ لَمْ تَرَ أَنَ اللَّهَ خَلَقَ... (۴) ذٰلِکَ جَزَاؤُهُمْ بِأَنَّهُمْ... (۱) أَ فَلَمْ يَرَوْا إِلَى مَا بَيْنَ... (۴) فَلاَ أُقْسِمُ بِرَبِ الْمَشَارِقِ وَ... (۱)
تفسیر
- آيات ۶۶ - ۸۳ سوره يس
- تهديد كفار به گرفتن چشمان و دگرگون ساختن خلقتشان
- توضيح اينكه فرمود: ما به پيامبر شعر نياموختيم و شاعرى شايسته او نيست و ما علمناهالشعر و ما ينبغى له
- مقصود از اينكه فرمود: انسان مالك چهارپايان است
- معناى جمله : وهم لهم جند محضرون كه درباره احضار مشركين و آلهه شان در قيامت است
- استبعاد معاد توسط مشركين و جواب خداى تعالى به اين استبعاد
- اقوال مختلف درباره خلقت مثل در آيه : اوليس الذى خلق السموات والارض بقادر على انيخلق مثلهم ...
- توضيحى در مورد تغير و تبدل متوالى بدن و عدم تغير وتبدل نفس و روح
- توضيح مفاد آيه شريفه : انما امره اذا اراد شيئا انيقول له كن فيكون ... و بيان مراد از امر و قول در آن
- رد گفتار بعضى كه كن را از مقوله لفظ دانسته اند
- معناى ملكوت و اينكه ملكوت هر چيزى به دست خدا است
- رواياتى درباره بيگانه بودن پيامبر صلى الله عليه و آله از شعر و شاعرى
- اعاده و احياء اموات
- و اراده قول خداوند
نکات آیه
۱ - آسمان ها و زمین، مخلوق خدا و جلوه اى از قدرت او است. (أوَلیس الذى خلق السموت و الأرض بقدر)
۲ - جهان طبیعت، داراى آسمان هاى متعدد است. (خلق السموت)
۳ - آفرینش آسمان ها و زمین، دلیل و نشانه توانایى خداوند بر برپایى قیامت و آفرینش مجدد انسان ها (أوَلیس الذى خلق السموت و الأرض بقدر على أن یخلق مثلهم)
۴ - معاد انسان در روز قیامت در قالبى کاملاً مشابه قالبِ دنیا خواهد بود. (أوَلیس الذى خلق السموت و الأرض بقدر على أن یخلق مثلهم)
۵ - شگفت آور بودن انکار معاد و احیاى مجدد انسان ها، به قدرت خداى خالق آسمان ها و زمین (أوَلیس الذى خلق السموت و الأرض بقدر على أن یخلق مثلهم) برداشت یاد شده از آن جا است که استفهام در «أوَلیس ...» استفهام انکارى و تعجبى است.
۶ - آفرینش آسمان ها و زمین، بسى مهم تر و با عظمت تر از آفرینش مجدد انسان ها است. (أوَلیس الذى خلق السموت و الأرض بقدر على أن یخلق مثلهم) شگفت آور بودن انکار معاد از سوى کافران - على رغم مشاهده قدرت خدا بر خلق جهان طبیعت - مى تواند ناشى از این حقیقت باشد که آفرینش جهان طبیعت، بسى مهم تر و با عظمت تر از خلق مجدد یکى از پدیده هاى طبیعت (یعنى انسان) است.
۷ - مشرکان و کافران در عصر بعثت - على رغم انکار قیامت و تجدید حیات انسان ها - به آفرینش آسمان ها و زمین به وسیله خدا و نیز به عظمت این آفرینش اعتقاد داشتند. (أوَلیس الذى خلق السموت و الأرض بقدر على أن یخلق مثلهم) برداشت یاد شده با توجه به این حقیقت است که استدلال خداوند بر اثبات معاد، از راه آفرینش نخستین جهان طبیعت، مبتنى بر این حقیقت است که کافران، جهان طبیعت را جلوه اى از خالقیت و قدرت خدا بدانند.
۸ - خداوندِ خالق آسمان ها و زمین، بر آفرینش مجدد انسان ها و نوسازى آدمى از ذرات پوسیده و پراکنده دنیایى او در قیامت، توانا است. (قال من یحىِ العظم و هى رمیم ... أوَلیس الذى خلق السموت و الأرض بقدر على أن یخلق مثلهم بلى)
۹ - خداوند، خلاّق (بسیار آفریننده) و علیم (بسیار دانا) است. (أوَلیس الذى خلق السموت و الأرض بقدر على أن یخلق مثلهم بلى و هو الخلّ-ق العلیم)
۱۰ - آفرینش انبوه پدیده هاى جهان و آگاهى همه جانبه از احوال آنها، دلیل و شاهد توانایى خداوند بر احیاى مجدد انسان ها در روز قیامت (أوَلیس الذى خلق السموت و الأرض بقدر على أن یخلق مثلهم بلى و هو الخلّ-ق العلیم) یادآورى آفرینش و علم گسترده خداوند، در پایان آیه و در شرایطى که آیه شریفه در مقام بیان توانایى خداوند بر احیاى مجدد انسان ها است; مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.
موضوعات مرتبط
- آسمان: اهمیت خلقت آسمان ها ۶; تعدد آسمان ها ۲; خالق آسمان ها ۱، ۵، ۷، ۸; خلقت آسمان ها ۳
- اسماء و صفات: خلاق ۹; علیم ۹
- خالقیت: خالقیت و معاد ۸
- خدا: آثار خالقیت خدا ۱۰; آثار علم خدا ۱۰; اختصاصات خدا ۸; خالقیت خدا ۱، ۸; قدرت خدا ۵ ، ۸; نشانه هاى قدرت خدا ۱، ۳، ۱۰
- زمین: اهمیت خلقت زمین ۶; خالق زمین ۱، ۵، ۷، ۸; خلقت زمین ۳
- عقیده: عقیده به خالقیت خدا ۷
- قیامت: مکذبان قیامت ۷
- کافران: عقیده کافران صدراسلام ۷
- مردگان: احیاى اخروى مردگان ۳، ۶; احیاى مردگان ۸; دلایل احیاى مردگان ۱۰; شگفتى تکذیب احیاى مردگان ۵; مکذبان احیاى مردگان ۷
- مشرکان: عقیده مشرکان صدراسلام ۷
- معاد: اهمیت معاد ۶; دلایل معاد ۳، ۸، ۱۰; شگفتى تکذیب معاد ۵; معاد جسمانى ۴، ۸; مکذبان معاد ۷
- موجودات: خلقت موجودات ۱۰