النمل ٥٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و لوط را هنگامی که گفت به قوم خود آیا مرتکب فحشا شوید (ناشایست را آورید) و شمائید بینایان | |-|معزی=و لوط را هنگامی که گفت به قوم خود آیا مرتکب فحشا شوید (ناشایست را آورید) و شمائید بینایان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::54|٥٤]] | قبلی = النمل ٥٣ | بعدی = النمل ٥٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْفَاحِشَةَ»: قبیحترین کردارها و گفتارها (نگا: اعراف / ). زنا (نگا: نساء / و ). در اینجا مراد لِواط است (نگا: نمل / ). «وَ أَنتُمْ تُبْصِرُونَ»: در حالی که شما زشتی و پلشتی آن را میبینید. در حالی که همدیگر را در حین انجام لواط میبینید و از یکدیگر خجالت نمیکشید. | «الْفَاحِشَةَ»: قبیحترین کردارها و گفتارها (نگا: اعراف / ). زنا (نگا: نساء / و ). در اینجا مراد لِواط است (نگا: نمل / ). «وَ أَنتُمْ تُبْصِرُونَ»: در حالی که شما زشتی و پلشتی آن را میبینید. در حالی که همدیگر را در حین انجام لواط میبینید و از یکدیگر خجالت نمیکشید. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۰
ترجمه
النمل ٥٣ | آیه ٥٤ | النمل ٥٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْفَاحِشَةَ»: قبیحترین کردارها و گفتارها (نگا: اعراف / ). زنا (نگا: نساء / و ). در اینجا مراد لِواط است (نگا: نمل / ). «وَ أَنتُمْ تُبْصِرُونَ»: در حالی که شما زشتی و پلشتی آن را میبینید. در حالی که همدیگر را در حین انجام لواط میبینید و از یکدیگر خجالت نمیکشید.
تفسیر
نکات آیه
۱ - لوط(ع)، از پیامبران الهى و ادامه دهنده خط رسالت (و لقد أرسلنا إلى ثمود أخاهم صلحًا ... و لوطًا) کلمه «لوطاً» مى تواند عطف به «صالحاً» و به تقدیر «و أرسلنا لوطاً» باشد. هم چنین مى تواند مفعول براى فعل محذوف و به تقدیر «و اذکر لوطاً» باشد. برداشت یاد شده بر پایه احتمال نخست است.
۲ - رسالت لوط و مبارزات او با زشت کردارى هاى قومش، شایان یاد و یادآورى (و لوطًا إذ قال لقومه) برداشت یاد شده بدان احتمال است که «لوطاً» مفعول «اذکر» باشد.
۳ - قوم لوط، مورد نکوهش و سرزنش او به خاطر کردار زشتشان (إذ قال لقومه أتأتون الفحشة) استفهام در «أتأتون الفحشة» براى توبیخ و سرزنش است.
۴ - مبارزه با فحشا و زشت کردارى، مهم ترین مسؤولیت و رسالت لوط (و لوطًا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة) مقدم آمدن «أتأتون الفحشة» و قرار گرفتن آن در رأس پیام هاى لوط، بیانگر مطلب یاد شده است.
۵ - قوم لوط، مرتکب فحشا (لواط)، به گونه اى آشکار و در برابر دیدگان همه (أتأتون الفحشة و أنتم تبصرون) «إبصار» (مصدر «تبصرون») به معناى دیدن است. بنابراین «و أنتم تبصرون» دلالت مى کند که آن قوم، گناه لواط را در برابر چشم دیگران انجام مى دادند.
۶ - ارتکاب علنى اعمال زشت، داراى قباحت فزون تر (أتأتون الفحشة و أنتم تبصرون) لوط(ع)، در توبیخ قومش بر روى دو نکته تأکید کرده است: ۱- ارتکاب فحشا، ۲- انجام آن در منظر عموم. بنابراین مفاد پیام لوط چنین مى شود: اى مردم! چرا به کار زشت آمیزش با مردان روى مى آورید و بدتر از آن چرا آن را در برابر چشم دیگران انجام مى دهید.
۷ - روى آوردن قوم لوط به کردار زشت، على رغم آگاهى آنان به ماهیت پلید آن (أتأتون الفحشة و أنتم تبصرون) برخى از مفسران کلمه «تبصرون» را از «ابصارالقلب» (معادل دانش و آگاهى) مشتق دانسته اند. بنابراین مفاد پیام لوط چنین مى شود: شما به زشتى ها روى آورده اید با این که ماهیت پلید و قبیح اعمالتان را مى دانید.
۸ - ارتکاب فحشا از روى آگاهى، داراى زشتى و جرم بیشتر (أتأتون الفحشة و أنتم تبصرون)
موضوعات مرتبط
- ذکر: ذکر قصه لوط(ع) ۲
- رسولان خدا :۱
- علم: آثار علم ۸
- فحشا: مبارزه با فحشا ۴
- قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۷; سرزنش قوم لوط ۳; فحشا در قوم لوط ۵، ۷; لجاجت قوم لوط ۷; لواط در قوم لوط ۵
- کیفر: عوامل ازدیاد کیفر ۸
- گناه: زشتى گناه آشکار ۶; گناه عالمانه ۸
- لوط(ع): سرزنشهاى لوط(ع) ۳; قصه لوط(ع) ۳، ۴; مبارزه لوط(ع) ۴; مقامات لوط(ع) ۱; مهمترین رسالت لوط(ع) ۴; نبوت لوط(ع) ۱