الشعراء ١١١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفتند آیا ایمان آوریم برایت و پیرویت کردند فرومایگان | |-|معزی=گفتند آیا ایمان آوریم برایت و پیرویت کردند فرومایگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::111|١١١]] | قبلی = الشعراء ١١٠ | بعدی = الشعراء ١١٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«وَاتَّبَعَکَ»: حرف (و) حالیّه است. «الأرْذَلُونَ»: پستترین مردم. مراد افراد بیچیز و بیمقام است (نگا: هود / ). | «وَاتَّبَعَکَ»: حرف (و) حالیّه است. «الأرْذَلُونَ»: پستترین مردم. مراد افراد بیچیز و بیمقام است (نگا: هود / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۹
ترجمه
الشعراء ١١٠ | آیه ١١١ | الشعراء ١١٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَاتَّبَعَکَ»: حرف (و) حالیّه است. «الأرْذَلُونَ»: پستترین مردم. مراد افراد بیچیز و بیمقام است (نگا: هود / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا... (۲)
وَ لاَ تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ... (۰) قَالَ وَ مَا عِلْمِي بِمَا کَانُوا... (۱) وَ مَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۰۵ - ۱۲۲، سوره شعرا
- وجه اينكه قوم نوح را مكذب همه مرسيلن خوانده و فرموده است : ((كذبت قوم نوح المرسلين ))
- در گفتگوى نوح عليه السّلام با قوم خود، آنان ايمان آوردن افراد بىمال و مكنت به او را بر او خرده مى گيرند
- نوح عليه السّلام از خداوند مى خواهد بين او و قومش قضاى خود را براند
- بحث روايتى (چند روايت درباره نوح عليه السّلام و قوم او)
نکات آیه
۱ - امتناع قوم نوح از ایمان آوردن به وى، به بهانه وجود گروهى محروم، بى اعتبار و فاقد پایگاه اجتماعى - اقتصادى در کنار او (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون) «أرذلون» جمع «أرذل» است و آن تفضیل «رذل» (حقیر، پست و فرومایه) مى باشد. بنابراین «أرذلون»; یعنى، پست ترین فرومایگان و فرومایه ترین مردمان. گفتنى است که اشراف قوم نوح، این نسبت ناروا را از آن جهت به پیروان آن حضرت مى دادند که آنان از طبقات محروم جامعه بودند و از اعتبارات اجتماعى و اقتصادى بهره اى نداشتند.
۲ - نخستین مؤمنان به نوح(ع)، محرومان جامعه بودند. (و اتبعک الأرذلون)
۳ - پیام نوح(ع)، داراى جاذبه بیشتر براى طبقات محروم جامعه (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون)
۴ - اشراف قوم نوح، در جبهه مخالف او (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون)
۵ - اشرافیت و بینش غلط طبقاتى، مانع از ایمان آوردن به پیامبران (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون)
۶ - روش ها و تعالیم پیامبران، از میان برنده تبعیضات غلط اجتماعى (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون) از اعتراض اشراف به نوح(ع) استفاده مى شود که روش به حق او در جهت هدایت و جذب همه مردم، براى از میان بردن بینش غلط طبقاتى بوده است.
۷ - وجود تبعیض هاى اجتماعى، در نخستین جوامع بشرى (عصر نوح) (و اتبعک الأرذلون)
۸ - تحقیر شدید پیروان نوح از سوى اشراف کافر (قالوا ... و اتبعک الأرذلون)
۹ - برخوردارى از امکانات مالى و اعتبار اجتماعى، معیار ارزش افراد در نگاه اشراف جامعه نوح (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون)
روایات و احادیث
۱۰ - «عن أبى عبداللّه(ع) قال دعا نوح(ع) قومه علانیة فلمّا سمع عقب هبة اللّه من نوح تصدیق ما فى أیدیهم من العلم صدّقوه، فأمّا ولد قابیل فإنّهم کذّبوه... «قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون» یعنون عقب هبة اللّه;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: نوح(ع) قوم خود را آشکارا دعوت کرد و هنگامى که فرزندان هبة اللّه (پسرآدم(ع)) تصدیق علومى را که در دست آنها بود از نوح شنیدند، وى را تصدیق نمودند; اما فرزندان قابیل، نوح را تکذیب کردند و گفتند: «أنومن لک و اتبعک الأرذلون» مقصود آنان فرزندان هبة اللّه بود».
موضوعات مرتبط
- اختلاف طبقاتى: اختلاف طبقاتى در دوران نوح(ع) ۷; تاریخ اختلاف طبقاتى ۷; عوامل رفع اختلاف طبقاتى ۶
- اشرافیت: آثار اشرافیت ۵
- انبیا: آثار تعالیم انبیا ۶; ویژگیهاى تعالیم انبیا ۶
- ایمان: موانع ایمان به انبیا ۵
- بینش: آثار بینش طبقاتى ۵; آثار بینش غلط ۵
- دین: آسیب شناسى دینى ۵
- قوم نوح: ارزشگذارى اشراف قوم نوح ۹; استضعاف پیروان قوم نوح ۱، ۲; اهانتهاى اشراف قوم نوح ۸; بهانه جویى قوم نوح ۱; بینش اشراف قوم نوح ۹; حق پذیرى مستضعفان قوم نوح ۳; دنیاطلبى اشراف قوم نوح ۹; طبقات اجتماعى قوم نوح ۱; مخالفت اشراف قوم نوح ۴
- نوح(ع): آثار تعالیم نوح(ع) ۳; اولین مؤمنان به نوح(ع) ۲; تحقیر پیروان نوح(ع) ۸; قصه نوح(ع) ۱، ۲، ۴، ۸; مخالفان نوح(ع) ۴; نسب پیروان نوح(ع) ۱۰; نسب مکذبان نوح(ع) ۱۰
منابع
- ↑ بحارالأنوار، ج ۱۱، ص ۳۲۳، ح ۳۴; قصص الأنبیاء، ص ۸۱، فصل ۳، ح ۶۵.