الحج ٥٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنان که کفر ورزیدند و تکذیب کردند آیتهای ما را ایشان را است عذابی خوارکننده | |-|معزی=و آنان که کفر ورزیدند و تکذیب کردند آیتهای ما را ایشان را است عذابی خوارکننده | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحج | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحج | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::57|٥٧]] | قبلی = الحج ٥٦ | بعدی = الحج ٥٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«آیَات»: آیههای کتابهای آسمانی به ویژه آیات قرآن. نشانههای کَون و مکان دالّ بر وجود یزدان. | «آیَات»: آیههای کتابهای آسمانی به ویژه آیات قرآن. نشانههای کَون و مکان دالّ بر وجود یزدان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۶
ترجمه
الحج ٥٦ | آیه ٥٧ | الحج ٥٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«آیَات»: آیههای کتابهای آسمانی به ویژه آیات قرآن. نشانههای کَون و مکان دالّ بر وجود یزدان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۸ - ۵۷ سوره حج
- نخستين آيه نازله درباره جهاد و اذن قتال به مؤ منين
- توضيح آيات مربوط به جهاد و قتال : ((ان الله يدافع عن الذين آمنوا...(( و ((اذنللذين يقاتلون ...((
- حكمت تشريع حكم قتال و جهاد: ((و لولا دفع الله الناس ...((
- آيه : ((الذين ان مكنا هم فى الارض ...(( ناظر بر عموم مؤ منين است
- اذن قتال مختص به مهاجران صدر اسلام نيست
- دلدارى دادن به رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) و تهديد تكذيب كنندگان
- از سرگذشت امتهاى گذشته عبرت بگيريد!
- پاسخ به استهزاى مشركين درباره نزول عذاب ، با بيان اينكه زمان كم و زياد نزدخداوند يكسان است
- توضيح مفاد و معناى آيه : ((و ما ارسلنا من قبلك من رسول ولا نبى الا اذا تمنى القى الشيطان فى امنيته ...((
- فرق بين معناى ((نبوت (( و ((رسالت ((
- القائات و وساوس شيطان وسيله امتحان است
- مقصود از اينكه روز قيامت عقيم (نازا) است
- بحث روايتى
- روايتى در ذيل (و ما ارسلنا من من قبلك من ولا نبى ...) كه با عصمت انبيا منافات دارد
نکات آیه
۱ - کفر و ایمان، مبناى داورى خدا میان انسان ها در قیامت (یحکم بینهم فالذین ءامنوا ... و الذین کفروا ... عذاب مهین)
۲ - عذاب دوزخ، عقوبت کفر به خدا و تکذیب آیات او (قرآن) (و الذین کفروا و کذّبوا بَایتنا فأولئک لهم عذاب مهین)
۳ - عذاب دوزخ، داراى انواع گوناگون است. (فأولئک لهم عذاب مهین) «إهانة» (مصدر «مهین») به معناى خوار و ذلیل کردن است. توصیف عذاب کافران و تکذیب کنندکان آیات الهى به «خوار کننده»، بیانگر این حقیقت است که عذاب هاى دوزخ، داراى انواع مختلف و متفاوت است. گفتنى است، برداشت یاد شده بر این اساس است که «مهین» صفت تخصیصى باشد نه توضیحى.
۴ - عذاب دوزخ، عذابى خوار کننده و ذلت آور است. (لهم عذاب مهین) برداشت فوق، بر این اساس است که «مهین» وصف توضیحى براى عذاب باشد.
۵ - کفر به خدا و تکذیب آیات او (قرآن)، برخاسته از خوى استکبار و خود بزرگ بینى (و الذین کفروا و کذّبوا بَایتنا ... عذاب مهین) توصیف «عذاب» به «مهین» (ذلیل کننده)، گویاى این حقیقت است که کفر به خدا و تکذیب آیات او، کردارى برخاسته از روح استکبارى و خودبزرگ بینى است و خداوند، متناسب با آن، کیفرى را تعیین فرموده است تا آن روح را درهم بشکند و به خوارى و ذلتشان بکشاند.
۶ - کیفرهاى اخروى، متناسب با کردارهاى آدمیان در دنیا (و الذین کفروا و کذّبوا بَایتنا ... عذاب مهین)
۷ - کفرپیشگان و تکذیب گران صدراسلام، مردمانى بودند خودبزرگ بین و استکبار پیشه. (و الذین کفروا و کذّبوا بَایتنا ... عذاب مهین)
۸ - استکبار در برابر خدا و آیات او، درپى دارنده عذاب ذلت بخش و خوار کننده دوزخ (و الذین کفروا و کذّبوا بَایتنا ... عذاب مهین)
۹ - قرآن، داراى ساختارى است آیه آیه. (کذّبوا بَایتنا)
۱۰ - قرآن، مجموعه اى است از نشانه هاى خداوند. (کذّبوا بَایتنا)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آیات خدا در قرآن ۱۰; کیفر تکذیب آیات خدا ۲; منشأ تکذیب آیات خدا ۵
- استکبار: کیفر استکبار با آیات خدا ۸;کیفر استکبار با خدا ۸
- ایمان: آثار ایمان ۱
- تکبر: آثار تکبر ۵
- جهنم: تنوع عذابهاى جهنم ۳; موجبات جهنم ۲، ۸; ویژگى عذابهاى جهنم ۴
- خدا: ملاک قضاوت اخروى خدا ۱
- عذاب: اهل عذاب ۲; عذاب ذلتبار ۴، ۸; مراتب عذاب ۴، ۸; موجبات عذاب اخرو ۸
- قرآن: آیه بندى قرآن ۹; استکبار مکذبان قرآن ۷; ساختار قرآن ۹; صفات مکذبان قرآن ۷; کیفر تکذیب قرآن ۲; منشأ تکذیب قرآن ۵; ویژگیهاى قرآن ۹، ۱۰
- قیامت: قضاوت در قیامت ۱
- کافران: استکبار کافران صدر اسلام ۷; صفات کافران صدراسلام ۷
- کفر: آثار کفر ۱; کیفر کفر ۲; منشأ کفر به خدا ۵
- کیفر: تناسب کیفر با عمل ۶
- نظام کیفرى :۶