الأنبياء ١٠٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نفرستادیمت مگر رحمتی برای جهانیان | |-|معزی=و نفرستادیمت مگر رحمتی برای جهانیان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::107|١٠٧]] | قبلی = الأنبياء ١٠٦ | بعدی = الأنبياء ١٠٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»: رحمت برای جهانیان. وجود پیغمبر خاتم سبب سعادت دو جهان مردمان است. چرا که عمل به آئین و برنامهای که او با خود آورده است ناکامیها و بدبختیها و بیدادگریها و تباهکاریها را پایان میدهد، و سرانجام منتهی به حکومت صالحان با ایمان بر معموره جهان خواهد شد، و در پایان آنان را به نعمت جاوید و سرمدی آخرت نائل خواهد کرد. | «رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»: رحمت برای جهانیان. وجود پیغمبر خاتم سبب سعادت دو جهان مردمان است. چرا که عمل به آئین و برنامهای که او با خود آورده است ناکامیها و بدبختیها و بیدادگریها و تباهکاریها را پایان میدهد، و سرانجام منتهی به حکومت صالحان با ایمان بر معموره جهان خواهد شد، و در پایان آنان را به نعمت جاوید و سرمدی آخرت نائل خواهد کرد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۵
ترجمه
الأنبياء ١٠٦ | آیه ١٠٧ | الأنبياء ١٠٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»: رحمت برای جهانیان. وجود پیغمبر خاتم سبب سعادت دو جهان مردمان است. چرا که عمل به آئین و برنامهای که او با خود آورده است ناکامیها و بدبختیها و بیدادگریها و تباهکاریها را پایان میدهد، و سرانجام منتهی به حکومت صالحان با ایمان بر معموره جهان خواهد شد، و در پایان آنان را به نعمت جاوید و سرمدی آخرت نائل خواهد کرد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ لَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآناً... (۰) أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ... (۰) جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَ بِئْسَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۹۲ - ۱۱۲ سوره انبياء
- معناى آيه : ((ان هذه امتكم امة واحدة و انا ربكم فاعبدون (( و مراد از ((امت (( در آن
- نكوهش اختلاف مردم در امر دين
- بيان اينكه اعمال كسانى كه تواءم با ايمان ازاعمال صالح به جاى مى آورند مقبول است
- وجوه مختلف در معناى آيه : ((و حرام على قرية اهكناها انهم لايرجعون (( و اشاره به اينكه فساد فرد به فساد مجتمع مى انجامد
- يادآورى معاد و تهديد مشركين به عذاب جاودانى
- مقصود از ((زبور((، ((ذكر(( و ((وراثت (( در آيه : ((ولقد كتبنا... ان الارض يرثهاعبادى الصالحون ((
- بييان اينكه آيه ناظر بر وراثت دنيوى و اخروى هر دو است
- اشاره به اينكه تمامى معارف و احكام اسلام از فروغ توحيد و منتهى به آنند
- اعلام خطر رسول خدا(صلى الله عليه و آله ) به مشركان استهزاء كننده
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيه : ((انكم و ما تعبدون حصب جهنم (( و محاجه يكى از مشركين باپيامبر (صلى الله عليه و آله ) بعد از نزول اين آيه
- بيان ضعف رواياتى كه در ذيل (انكم و ما تعبدون خصب جهنم ) از طرف اهل سنت روايت شده است
- روايتى درباره اينكه على (عليه السلام ) و شيعيانش از مصاديق آيه : ((ان الذين سبقتلهم منا الحسنى ...(( مى باشند
- روايتى در اين معنى كه آيه : ((ولقد كتبنا فى الزبور...(( درباره قائم آل محمد (عليهم السلام ) و اصحاب او است
نکات آیه
۱- رسالت پیامبراکرم(ص)، جلوه اى از رحمت و مهربانى خالص و محض الهى براى جهانیان است. (و ما أرسلنک إلاّ رحمة للعلمین)
۲- مورد لطف و مرحمت قرار گرفتن انسان، فلسفه دین و حکمت فرستادن رسولان (و ما أرسلنک إلاّ رحمة للعلمین)
۳- مجموعه تعالیم اسلام، براساس رحمت و مهربانى ویژه خداوند به انسان است. (و ما أرسلنک إلاّ رحمة للعلمین)
۴- اسلام و رسالت پیامبر(ص)، جهانى و براى همه انسان ها و نه اختصاص یافته به گروهى خاص است. (و ما أرسلنک إلاّ رحمة للعلمین)
۵- تحقق حکومت جهانى صالحان، در پرتو دین اسلام و رسالت پیامبراکرم(ص) است. (و لقد کتبنا فى الزبور ... و ما أرسلنک إلاّ رحمة للعلمین) با توجه به ارتباط دو آیه - که در آیه اوّلى حکومت جهانى و در این آیه رسالت جهانى پیامبر(ص) را مطرح مى کند - برداشت یاد شده قابل استفاده است.
موضوعات مرتبط
- اسلام: جهان شمولى اسلام ۴; فضیلت اسلام ۳; منشأ اسلام ۳; نقش اسلام ۵; ویژگیهاى اسلام ۴
- انبیا: فلسفه نبوت انبیا ۲
- خدا: آثار رحمت خدا ۲; آثار لطف خدا ۲; رحمت خدا ۳; مهربانى خدا ۳; نشانه هاى رحمت خدا ۱
- دین: فلسفه دین ۲
- صالحان: زمینه حکومت صالحان ۵
- محمد(ص): آثار رسالت محمد(ص) ۵; جهان شمولى رسالت محمد(ص) ۴; فلسفه رسالت محمد(ص) ۱; ویژگیهاى رسالت محمد(ص) ۴