الأنبياء ٩٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=اگر میبودند اینان خدایانی در آن نمیرفتند حالی که هر کدامند در آن جاودان | |-|معزی=اگر میبودند اینان خدایانی در آن نمیرفتند حالی که هر کدامند در آن جاودان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::99|٩٩]] | قبلی = الأنبياء ٩٨ | بعدی = الأنبياء ١٠٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«کُلٌّ»: همه معبودها و پرستندگان آنها. | «کُلٌّ»: همه معبودها و پرستندگان آنها. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۵
ترجمه
الأنبياء ٩٨ | آیه ٩٩ | الأنبياء ١٠٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کُلٌّ»: همه معبودها و پرستندگان آنها.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ... (۲) فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي... (۰) إِنَ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ... (۱)
تفسیر
- آيات ۹۲ - ۱۱۲ سوره انبياء
- معناى آيه : ((ان هذه امتكم امة واحدة و انا ربكم فاعبدون (( و مراد از ((امت (( در آن
- نكوهش اختلاف مردم در امر دين
- بيان اينكه اعمال كسانى كه تواءم با ايمان ازاعمال صالح به جاى مى آورند مقبول است
- وجوه مختلف در معناى آيه : ((و حرام على قرية اهكناها انهم لايرجعون (( و اشاره به اينكه فساد فرد به فساد مجتمع مى انجامد
- يادآورى معاد و تهديد مشركين به عذاب جاودانى
- مقصود از ((زبور((، ((ذكر(( و ((وراثت (( در آيه : ((ولقد كتبنا... ان الارض يرثهاعبادى الصالحون ((
- بييان اينكه آيه ناظر بر وراثت دنيوى و اخروى هر دو است
- اشاره به اينكه تمامى معارف و احكام اسلام از فروغ توحيد و منتهى به آنند
- اعلام خطر رسول خدا(صلى الله عليه و آله ) به مشركان استهزاء كننده
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيه : ((انكم و ما تعبدون حصب جهنم (( و محاجه يكى از مشركين باپيامبر (صلى الله عليه و آله ) بعد از نزول اين آيه
- بيان ضعف رواياتى كه در ذيل (انكم و ما تعبدون خصب جهنم ) از طرف اهل سنت روايت شده است
- روايتى درباره اينكه على (عليه السلام ) و شيعيانش از مصاديق آيه : ((ان الذين سبقتلهم منا الحسنى ...(( مى باشند
- روايتى در اين معنى كه آيه : ((ولقد كتبنا فى الزبور...(( درباره قائم آل محمد (عليهم السلام ) و اصحاب او است
نکات آیه
۱- عجز و ناتوانى معبودهاى مشرکان در گریز از جهنم، دلیل عدم الوهیت آنان است. (ماتعبدون من دون اللّه حصب جهنّم ... لو کان هؤلاء ءالهة ما وردوها)
۲- قدرت و توانایى دفع هرگونه ضرر از خویش، لازمه الوهیت است. (لو کان هؤلاء ءالهة ما وردوها ) برداشت یاد شده به خاطر این است که خداوند براى عدم الوهیت معبودهاى مشرکان، ناتوانى آنان از دفع آتش دوزخ از خویش را دلیل قرار داد.
۳- وجود شریک براى خداوند، امرى ممتنع و محال است. (لو کان هؤلاء ءالهة ) برداشت یاد شده به خاطر کاربرد «لو» امتناعى است.
۴- خلود مشرکان و معبودهایشان در آتش دوزخ (و کلٌّ فیها خلدون)
۵- شرک، گناهى بزرگ و مستوجب خلود در آتش جهنم است. (إنّکم و ما تعبدون من دون اللّه حصب جهنّم ... و کلٌّ فیها خلدون)
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: صفات جلال ۳
- الوهیت: دفع زیان در الوهیت ۲; شرایط الوهیت ۲; قدرت در الوهیت ۲
- جهنم: جاودانان در جهنم ۴; جاودانگى در جهنم ۵; موجبات جهنم ۵
- خدا: خدا و شریک ۳
- شرک: گناه شرک ۵
- گناهان: گناهان کبیره ۵
- مشرکان: مشرکان در جهنم ۴
- معبودان باطل: آثار عجز معبودان باطل ۱; الوهیت معبودان باطل ۱; معبودان باطل در جهنم ۱، ۴