النحل ٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بیافرید انسان را از چکّه آبی که ناگهان او است دشمنی آشکار | |-|معزی=بیافرید انسان را از چکّه آبی که ناگهان او است دشمنی آشکار | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النحل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النحل | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::4|٤]] | قبلی = النحل ٣ | بعدی = النحل ٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«نُطْفَهُ»: منی. «خَصِیمٌ»: دشمن. صیغه مبالغه و یا فعیل به معنی مُفاعل است، از قبیل: نَسیب به معنی مُناسِب، خَلیط به معنی مُخالِط، عَشیر به معنی مُعاشِر. «مُبِینٌ»: اگر صفت (خَصِیمٌ) باشد به معنی واضح و آشکار است، و اگر خبر دوم بشمار آید به معنی بیانگر دلیل و برهان و مجادله با خدا است. | «نُطْفَهُ»: منی. «خَصِیمٌ»: دشمن. صیغه مبالغه و یا فعیل به معنی مُفاعل است، از قبیل: نَسیب به معنی مُناسِب، خَلیط به معنی مُخالِط، عَشیر به معنی مُعاشِر. «مُبِینٌ»: اگر صفت (خَصِیمٌ) باشد به معنی واضح و آشکار است، و اگر خبر دوم بشمار آید به معنی بیانگر دلیل و برهان و مجادله با خدا است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۷
ترجمه
النحل ٣ | آیه ٤ | النحل ٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نُطْفَهُ»: منی. «خَصِیمٌ»: دشمن. صیغه مبالغه و یا فعیل به معنی مُفاعل است، از قبیل: نَسیب به معنی مُناسِب، خَلیط به معنی مُخالِط، عَشیر به معنی مُعاشِر. «مُبِینٌ»: اگر صفت (خَصِیمٌ) باشد به معنی واضح و آشکار است، و اگر خبر دوم بشمار آید به معنی بیانگر دلیل و برهان و مجادله با خدا است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ... (۱) أَ وَ لَمْ يَرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا... (۵) وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَ نَسِيَ... (۱)
وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ... (۰) قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا... (۱)
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۱،سوره نحل
- بيان مفاد كلى سوره نحل و مكى و مدنى بودن آيات آن
- مراد از امر خدا و معناى ((اتى امر الله فلا تستعجلوه )) و وجوهى كه در اين باره گفته شده است
- رد نظريه ديگر مفسرين درباره مفاد آيه شريفه
- اشاره به آنچه كه از اين آيات قرآنى درباره حقيقت روح استفاده مى شود
- بيان معناى آيه : ((ينزل الملائكة بالروح من امره ...))
- وجوه مختلفى كه مفسران در پيرامون معناى آيه فوق ذكر كرده اند
- بعثت پيامبران و انزال ملائكه منوط به مشيت خداوند است
- رد سخن بعضى مفسرين در استدلال به آيه بر عدم شرط استعداد و و قابليت در امررسالت
- اشاره به دو مرحله داشتن انذار پيامبران هم در عقيده و هم درعمل
- احتجاج بر وحدانيت خدا از دو جهت : از راه خلق كردن و از راه تدبير
- غرض از ذكر اينكه خلقت انسان از نطفه اى ناچيز است بيان بى شرمى و وقاحت بشر است
- اشاره به فوائد انعام (شتر، گاو، گوسفند) و هدف از خلقت آنها
- بر خدا است كه قصد سبيل (راه هدايت ) را معين و روشن كند (و على الله قصدالسبيل ...)
- اختلاف دو فرقه اشاعره و معتزله در دلالت آيه
- سه قسم احتجاج براى سه گروه مختلف از انسانها بر وحدانيت خدا در ربوبيت
- معناى ((وترى الفلك مواخر فيه ))
- اركان سه گانه الوهيت و ربوبيت : خالق بودن ، منعم بودن و عالم بودن به درون وبرون انسان
- بيان نكته اى كه در تعليل ((و ان تعدوا نعمة الله لا تحصوها)) به ((ان الله لغفوررحيم )) وجوددارد
- رواياتى در ذيل آيه ((اتى امر الله فلا تستعجلوه ))
- نقد استدلال برخى از علماء به روايات فوق الذكر
- روايتى كه در آن ((اتى امر الله )) به ظهور مهدى عليه السلام تطبيق شده است
- رواياتى درباره حكم شرعى بول و گوشت چهارپايان
- دو روايت در تطبيق جمله : ((و بالنجم هم يهتدون )) بر ائمهاهل بيت عليهم السلام
نکات آیه
۱- خداوند، خالق و آفریننده انسان است. (خلق الإنسن)
۲- نطفه، منشأ پیدایش آدمى است. (خلق الإنسن من نطفة)
۳- عوامل طبیعى، مجراى اراده خداوند است. (خلق الإنسن من نطفة) با آنکه خداوند ماده اصلى پیدایش انسان را نطفه معرفى مى کند، در عین حال خلقت او را به خود نسبت مى دهد و این، مى تواند بیانگر این حقیقت باشد که عوامل طبیعى، مجراهاى تحقق اراده خداوند است.
۴- انسان، موجودى مجادله گر و ستیزه جو درباره خالق خویش است. (فإذا هو خصیم) «خصم» (مصدر «خصیم») به معناى جدال و منازعه است (لسان العرب). درباره متعلق «خصیم» دو احتمال وجود دارد: ۱- متعلق آن خداوند باشد. ۲- حذف متعلق قرینه عمومیت و اطلاق باشد; یعنى، خصیم بودن از خصوصیات انسان است. برداشت فوق - به قرینه صدر آیه گذشته که از خداوند خالق سخن مى گوید - بنابر احتمال اول است.
۵- جدال و ستیزه جویى، از جمله ویژگیهاى انسان است. (فإذا هو خصیم مبین) برداشت فوق، بر طبق احتمال دوم در متعلق خصیم است; یعنى، متعلق خصیم حذف شده تا دلالت کند که انسان پیوسته سعى در جدال و ستیزه دارد.
۶- مجادله گرى و ستیزه جویى انسان آفریده شده از مایعى مثل نطفه، امرى شگفت آور و به دور از انتظار (خلق الإنسن من نطفة فإذا هو خصیم مبین) إذا در «فإذا هو ...» فجائیه است و در جایى به کار مى رود که عملى برخلاف انتظار انجام شود.
۷- جدال و مخاصمه، صفتى بس مذموم و ناپسند براى انسان (فإذا هو خصیم مبین) آوردن «إذا»ى فجائیه مى تواند نشان دهنده ناپسند بودن جدال و مخاصمه باشد، خصوصاً با توجه به اینکه انتظار از مخلوق، تسلیم بودن در مقابل خالق است و جدال و مخاصمه خلاف انتظار است.
۸- انسان موجودى توانمند براى بیان مقاصد و نظرات خویش (فإذا هو خصیم مبین)
۹- آفرینش انسان از نطفه، به صورت مجادله گرى سخنور، شاهد و گواه وحدانیت خداوند است. (تعلى عمّا یشرکون . خلق الإنسن من نطفة فإذا هو خصیم مبین)
موضوعات مرتبط
- امور: امور شگفت آور ۶
- انسان: استعداد انسان ۸; انسان از نطفه ۲، ۶، ۹; تکلم انسان ۸، ۹; خالق انسان ۱; خلقت انسان ۹; دشمنى انسان ۴، ۵; شگفتى دشمنى انسان ۶; شگفتى مجادله گرى انسان ۶; صفات انسان ۴، ۵; مجادله گرى انسان ۴، ۵، ۹; منشأ پیدایش انسان ۲
- توحید: دلایل توحید ۹
- خدا: خالقیت خدا ۱; مجادله درباره خدا ۴; مجارى اراده خدا ۳
- دشمنى: سرزنش دشمنى ۷
- صفات: صفات ناپسند ۷
- عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۳
- مجادله: سرزنش مجادله ۷