الأعراف ٩٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و گفتند آن گروه که کافر شدند از قومش اگر پیروی کنید شعیب را همانا شمائید در آن هنگام زیانکاران | |-|معزی=و گفتند آن گروه که کافر شدند از قومش اگر پیروی کنید شعیب را همانا شمائید در آن هنگام زیانکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::90|٩٠]] | قبلی = الأعراف ٨٩ | بعدی = الأعراف ٩١ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۶
ترجمه
الأعراف ٨٩ | آیه ٩٠ | الأعراف ٩١ | ||||||||||||||
|
تفسیر
- آيات ۸۵ - ۹۳، سوره اعراف
- بيان آيات مربوط به رسالت شعيب (عليه السلام )
- تعاليم شعيب (ع ) به قوم خود
- اشاره به اينكه ازدياد نسل از نعمت هاى الهى و از پايه هاىتكامل بشر است
- امر به شكيبايى در برابر كفر كافران ، تعليم ديگر شعيب (ع ) بوده است
- اشتباه يك مفسر كه جمله : (( ان عدنا فى ملتكم (( رادليل بر مشرك بودن شعيب (ع ) قبل از نبوتش گرفته است .
نکات آیه
۱- اشراف کفرپیشه مدین در تلاش براى بازداشتن مردم از ایمان به رسالت شعیب و پیروى از فرمانهاى او (و قال الملأ الذین کفروا من قومه لئن اتبعتم شعیباً إنکم إذاً لخسرون) مراد از متابعت در «اتبعتم» مى تواند پیروى از آیین و دستورات شعیب باشد. در این صورت مخاطبان این کلمه (اتبعتم) عموم مردم هستند. همچنین مى تواند مراد از آن پیروى از شعیب در خروج از شهر مدین باشد. در این صورت مؤمنانِ به شعیب مخاطبانِ «اتبعتم» خواهند بود. برداشت فوق بر اساس احتمال اول است.
۲- گروهى از اشراف و بزرگان مدین رسالت شعیب را انکار کردند و گروهى از آنان به وى ایمان آوردند. (و قال الملأ الذین کفروا من قومه) در برداشت فوق «الذین ... » قید احترازى گرفته شده است; یعنى «ملأ» دو گروه بودند: گروهى کافر و گروهى مؤمن.
۳- اشراف کفرپیشه مدین با یاد کردن سوگند، پذیرش رسالت شعیب و پیروى از دستورات او را، امرى زیان آور معرفى مى کردند. (لئن اتبعتم شعیباً إنکم إذاً لخسرون)
۴- گرایش به توحید و رعایت عدل در خرید و فروش و امور اقتصادى، مایه خسارت در دیدگاه اشراف کفرپیشه قوم مدین (لئن اتبعتم شعیباً إنکم إذاً لخسرون) برداشت فوق با توجه به آیه ۸۵، که بیانگر پیامهاى شعیب است، به دست مى آید.
۵- شعیب(ع) پس از اعلان پایداریش بر توحید و رد پیشنهاد اشراف کفرپیشه (بازگشت به آیین شرک)، خروج از دیار مدین را برگزید. (لئن اتبعتم شعیباً) برداشت فوق بر این اساس است که مراد از «اتبعتم شعیباً»، پیروى از شعیب(ع) در خروج از شهر مدین باشد.
۶- مؤمنانِ به رسالت شعیب(ع) مصمّم بر آیین توحید و متابعت شعیب(ع) در خروج از شهر مدین (لئن اتبعتم شعیباً)
۷- اشراف کفرپیشه مدین با تأکید بر خسارتبار بودن همراهى شعیب(ع)، در تلاش براى بازداشتن مؤمنان از متابعت او و خارج شدن از شهر مدین (و قال الملأ ... لئن اتبعتم شعیباً إنکم إذاً لخسرون)
موضوعات مرتبط
- ارزشگذارى: غلط ۳
- ایمان: به شعیب(ع) ۲ ; ممانعت از ایمان به شعیب(ع) ۱
- پیروان شعیب(ع): هجرت پیروان شعیب(ع) ۶، ۷
- توحید: آثار گرایش به توحید ۴
- زیان: عوامل زیان ۳، ۴، ۷
- شعیب(ع): استقامت شعیب(ع) ۵ ; اطاعت از شعیب(ع) ۳، ۶ ; تکذیب رسالت شعیب(ع) ۲ ; توحید شعیب(ع) ۵ ; شعیب(ع) و اشراف مدین ۵ ; قبول رسالت شعیب(ع) ۳ ; قصه شعیب(ع) ۱، ۵ ; هجرت شعیب(ع) ۵
- عدالت: آثار عدالت ۴ ; عدالت اقتصادى ۴
- قوم شعیب: تاریخ قوم شعیب ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷
- مدین: استقامت مؤمنان مدین ۶ ; اشراف کافر مدین ۱، ۴، ۵، ۷ ; اشراف مدین و شعیب(ع) ۳ ; اشراف مدین و مؤمنان ۷ ; سوگند اشراف مدین ۳ ; سوگند کافران مدین ۳ ; عقیده اشراف مدین ۳، ۴، ۷ ; عقیده مؤمنان مدین ۶ ; کفر اشراف مدین ۲
- معامله: عدالت در معامله ۴