المائدة ٨٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس پاداششان داد خدا بدانچه گفتند باغهائی که روان است زیر آنها جویها جاودانان در آن و این است پاداش نکوکاران | |-|معزی=پس پاداششان داد خدا بدانچه گفتند باغهائی که روان است زیر آنها جویها جاودانان در آن و این است پاداش نکوکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::19|٧ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::85|٨٥]] | قبلی = المائدة ٨٤ | بعدی = المائدة ٨٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَثَابَهُمْ»: پاداششان داد. «خَالِدِینَ»: حال ضمیر (هُمْ) در فعل (أَثَابَهُمْ) میباشد. | «أَثَابَهُمْ»: پاداششان داد. «خَالِدِینَ»: حال ضمیر (هُمْ) در فعل (أَثَابَهُمْ) میباشد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۲
ترجمه
المائدة ٨٤ | آیه ٨٥ | المائدة ٨٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَثَابَهُمْ»: پاداششان داد. «خَالِدِینَ»: حال ضمیر (هُمْ) در فعل (أَثَابَهُمْ) میباشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۸۶ - ۶۸، سوره مائده
- نكته درباره جمله : ((لستم على شى ء)) در آيه شريفه :((قل يا اهل الكتاب لستم على شى ء...))
- يهود و نصارا فاقد پايگاهى قابل اعتماد براى اقامه دين هستند
- اسم و لقب هيچ اثرى در سعادت آدمى ندارد و فقط ايمان به خدا و روز جزا وعمل صالح مايه سعادت است
- چون يهود براى خود برترى مى پنداشتند كور و كر شدند (از دين حق و شنيدن پند عاجزگشتند)
- بطلان و نامعقول بودن سخن نصارا كه گفته اند: ((ان الله ثالث ثلثة ))
- چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا
- احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه )
- استدلال بروجوب عبادت خداى سبحان و عبادت نكردن هر چه جز او
- نكاتى كه در استدلال و احتجاج فوق در آيه شريفه وجود دارد
- نكته اينكه در جمله : ((مالا يملك لكم ضرا ولا نفعا)) و جملات مشابه آن ((ضر))قبل از ((نفع )) آورده شده است
- معناى علو و بيات جايگاه (غدير) نزد قديم يهود
- غلو اهل كتاب كه از آن نهى شده اند اين بوده كه انبياء و احبار و راهبان خود را تا مقامربوبيت بالا مى برده اند
- اعتقاد به پدرى و پسرى از اقوام بت پرست به مسيحيت راه يافته است
- علت اينكه نصارا نزديك ترين ملت ها به مسلمين از جهت دوستى معرفى شده اند
- وجود علماء و پارسايان بسيار در ميان نصارا و استكبار نور زيدن آنها علت انس بيشترآنان با مسلمين بوده است
- چند روايت در مورد اقوامى كه به شكل خوك و ميمون مسخ شدند
- رواياتى درباره امر به معروف و نهى از منكر و تعليم احكام الهى
- رواياتى در ذيل آيه : ((ذلك بان منهم قسيسين ...)) ونزول آن در شاءن نصاراى حبشه و داستان نجاشى
- قرآن كريم وحدت عدديه را از پروردگار جل وعلا نفى مى كند
- چون خداى تعالى مالك تمامى كمالات و اصيل در هر كمالى است ، اتصاف او به وحدت وكثرت عدديه محال است
- نفى وحدت عددى در سوره توحيد
- وحدت خداوند سبحان در توحيدى كه نصارا معتقدند و حدت عددى است كه قرآن منكر آن است
- (شرح و تفسير سخنانى از اميرالمؤ منين (ع ) درباره توحيد خداى سبحان ، نفى وحدتعددى و نفى حد از ذات اقدس الهى و...)
- شرح كلماتى از خطبه اميرالمؤ منين در نهج البلاغه درباره توحيد و صفات الهى
- خطبه ديگرى از كلام نورانى اميرالمؤ منين (ع ) در نهج البلاغه
- خطبه نورانى ديگرى از نهج البلاغه و شرح آن
- كلام گوهربار ديگرى از مولا اميرالمؤ منين (ع ) در توحيد و صفات خداوند
- خطبه ديگرى از اميرالمؤ منين (ع ) درباره توحيد الهى از كتاب احتجاج طبرسى
- فرمايش رسول خدا (ص ) درباره معناى توحيد بروايت اميرالمؤ منين (ع )
- (درباره اعتقاد به ودت عددى خداوند و رد آن در سخنان امام على (ع ))
نکات آیه
۱- ایمان مسیحیان به خدا و اعترافشان به حقانیت قرآن و رسالت پیامبر (ص) موجب برخوردارى آنان از بهشت جاودان (فاثبهم اللّه بما قالوا جنت)
۲- ایمان به خدا، پیامبر (ص) و قرآن عامل ورود به بهشت جاویدان (فاثبهم اللّه بما قالوا جنت)
۳- خداوند، پاداش بخش مؤمنان و محسنان (فاثبهم اللّه بما قالوا ... ذلک جزاء المحسنین)
۴- ضرورت اقرار زبانى به توحید، رسالت پیامبر (ص) و حقانیت قرآن پس از باور به آن (فاثبهم اللّه بما قالوا)
۵- بهشت، جاودانه و داراى درختانى انبوه و نهرهایى روان (جنت تجرى من تحتها الانهر خلدین فیها)
۶- کثرت باغهاى بهشت و فراوانى نهرهاى جارى در آن (جنت تجرى من تحتها الانهر)
۷- سکونت مؤمنان در بهشت همیشگى و دایمى است. (خلدین فیها)
۸- صالحان بهره مند از بهشت جاویدان (و نطمع ان یدخلنا ربنا مع القوم الصلحین. فاثبهم اللّه بما قالوا جنت)
۹- بهشت جاودانه، پاداش محسنان (جنت تجرى من تحتها الانهر خلدین فیها و ذلک جزاء المحسنین)
۱۰- مسیحیان فروتن و مؤمن به خدا، قرآن و پیامبر (ص) در زمره محسنان اند. (و انهم لایستکبرون ... و ذلک جزاء المحسنین)
۱۱- ایمان به خدا، قرآن و پیامبر (ص) و پرهیز از استکبار و نیکوکارى مایه رسیدن به مقام محسنین است. (و انهم لایستکبرون ... و ذلک جزاء المحسنین)
۱۲- نجاشى و یاران او در زمره محسنان و مؤمنان به خدا، پیامبر (ص) و قرآن بودند. (قالوا إنّا نصرى ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً ... ذلک جزاء المحسنین) این بخش از آیات (۸۵ ۸۲) بنابرآنچه بسیارى از مفسران گفته اند، درباره نجاشى پادشاه حبشه و یاران او نازل شده است.
موضوعات مرتبط
- استکبار: آثار اجتناب از استکبار ۱۱
- اقرار: به توحید ۴
- ایمان: آثار ایمان ۲، ۱۱ ; ایمان به خدا ۱، ۲، ۱۰، ۱۱ ; ایمان به قرآن ۲، ۴، ۱۰، ۱۱ ; ایمان به محمّد (ص) ۲، ۴، ۱۰، ۱۱ ; متعلق ایمان ۱، ۲، ۱۰، ۱۱
- بهشت: باغهاى بهشت ۶ ; جاودانگى بهشت ۱، ۲، ۵، ۸، ۹ ; درختان بهشت ۵ ; موجبات بهشت ۱، ۲ ; نعمتهاى بهشت ۵ ; نهرهاى بهشت ۵، ۶
- بهشتیان: جاودانگى بهشتیان ۷
- خدا: پاداش خدا ۳
- صالحان: در بهشت ۸
- قرآن: حقانیت قرآن ۴
- محسنان:۱۰، ۱۲ پاداش محسنان ۱۰، ۱۲ ۳، ۹ ; مقامات محسنان ۱۰، ۱۲ ۱۱
- مسیحیان: ایمان مسیحیان ۱ ; مسیحیان متواضع ۱۰ ; مسیحیان محسن ۱۰ ; مسیحیان و حقانیت قرآن ۱ ; مسیحیان و حقّانیت محمد (ص) ۱ ; مقامات مسیحیان مؤمن ۱۰
- مؤمنان: پاداش مؤمنان ۳ ; مؤمنان در بهشت ۷
- نجاشى: ایمان نجاشى ۱۲ ; نجاشى از محسنان ۱۲ ; نجاشى از مؤمنان ۱۲ ; نجاشى و قرآن ۱۲ ; نجاشى و محمّد (ص) ۱۲
- نیکى: موارد نیکى ۱۱