النساء ١١١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و کسی که گنهی فراهم آورد همانا بر خویشتن آورده است و خدا است دانای حکیم | |-|معزی=و کسی که گنهی فراهم آورد همانا بر خویشتن آورده است و خدا است دانای حکیم | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::20|٨ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::111|١١١]] | قبلی = النساء ١١٠ | بعدی = النساء ١١٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«عَلَی نَفْسِهِ»: بر ضدّ خود. به زیان خود. به حساب خود. | «عَلَی نَفْسِهِ»: بر ضدّ خود. به زیان خود. به حساب خود. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۹
ترجمه
النساء ١١٠ | آیه ١١١ | النساء ١١٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَلَی نَفْسِهِ»: بر ضدّ خود. به زیان خود. به حساب خود.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱- آثار زیانبار گناه، دامنگیر خود انسان (و من یکسب اثماً فانما یکسبه على نفسه)
۲- توجه آدمى به بازگشت آثار زیانبار گناه به خود، زمینه گرایش به توبه و استغفار (ثم یستغفر اللّه یجد اللّه ... و من یکسب اثماً فانما یکسبه على نفسه) خداوند پس از ارائه راه آمرزش، این حقیقت را بیان کرده که آثار گناه و خیانت، دامنگیر خود گناهکار خواهد شد، تا او را از خیانت و گناه باز دارد و در صورت ارتکاب، به توبه و استغفار روى آورد.
۳- آثار زیانبار خیانت به دیگران، دامنگیر خود خیانتکار خواهد شد. (إنّ اللّه لایحب من کان خواناً ... و من یکسب اثماً فانما یکسبه على نفسه) به مقتضاى آیات گذشته، مصداق مورد نظر از «اثماً»، همان خیانتکارى است.
۴- خداوند بازگرداننده آثار زیانبار گناه به گنهکاران (فانما یکسبه على نفسه و کان اللّه علیماً حکیماً) جمله «کان اللّه علیما حکیما» مى رساند که تحمیل آثار سوء آدمى به دست خداوند است.
۵- خداوند، آثار سوء گناه آدمى را بر اساس علم خویش و بدور از هرگونه خطا به وى باز مى گرداند. (و من یکسب اثماً فانما یکسبه على نفسه و کان اللّه علیماً حکیماً) توصیف خداوند به «علیما» براى رساندن این معناست که در بازگرداندن آثار سوء گناه، هیچ خطایى رخ نخواهد داد.
۶- بازگرداندن آثار زیانبار گناه به گنهکاران، کارى حکیمانه (فانما یکسبه على نفسه و کان اللّه علیماً حکیماً)
۷- عمل حکیمانه، مشروط به علم است. (و کان اللّه علیماً حکیماً)
۸- خداوند، دانایى کاردان است. (و کان اللّه علیماً حکیماً) بنابر اینکه «حکیما»، صفت «علیما» باشد.
۹- خداوند، علیم (بسیار دانا) و حکیم (کاردان) است. (و کان اللّه علیماً حکیماً)
موضوعات مرتبط
- استغفار: زمینه استغفار ۲
- اسماء و صفات: حکیم ۹ ; علیم ۹
- توبه: زمینه توبه ۲
- خدا: افعال خدا ۴، ۵ ; حکمت خدا ۸ ; علم خدا ۵، ۸
- خیانت: آثار خیانت ۳ ; زیان خیانت ۳
- ذکر: آثار ذکر ۲
- زیان: عوامل زیان ۱
- علم: اهمیّت علم ۷
- عمل: شرایط عمل پسندیده ۷ ; عمل حکیمانه ۶، ۷
- گناه: آثار گناه ۱، ۴، ۵، ۶ ; زیان گناه ۱، ۲، ۴، ۵، ۶
- گناهکاران: زیان گناهکاران ۴