البقرة ٢٢٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و اگر خواستار طلاق شدند همانا خدا است شنوای دانا | |-|معزی=و اگر خواستار طلاق شدند همانا خدا است شنوای دانا | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::227|٢٢٧]] | قبلی = البقرة ٢٢٦ | بعدی = البقرة ٢٢٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«عَزَمُوا» تصمیم گرفتند. عزم خود را جزم کردند. | «عَزَمُوا» تصمیم گرفتند. عزم خود را جزم کردند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۱
ترجمه
البقرة ٢٢٦ | آیه ٢٢٧ | البقرة ٢٢٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَزَمُوا» تصمیم گرفتند. عزم خود را جزم کردند.
تفسیر
- آيات ۲۲۷ - ۲۲۴ ، سوره بقره
- معناى كلمات (عرضه ) و (ايمان ) و وجه تسميه كلمه يمين بمعنى سوگند
- معناى آيه شريفه (و لا تجعلوا الله عرضه لايمانكم ...)
- آثار سوء روانى و اجتماعى سوگند بسيار
- معناى كلمه (لغو) و مراد از سوگند لغو در آيه قرآن
- معناى ((كسب )) و فرق آن با ((اكتساب ))
- تجربه وجود يك مركز فرماندهى در بدن كه به تمام اعضاء دستور صادر مى كند را ثابت كرده است .
- پى بردن بشر به مغز به عنوان راءس البدن از دير باز بوده است
- نظر ابوعلى سينا درباره مركز ادراكات نفسانى در انسان
- اشاره به كراهت سوگندهاى لغو و بيهوده
- تفسير آيه (للذين يؤ لون من نسائهم ) با توجه به مفردات آن
- (شامل رواياتى راجع به قسم خوردن وايلاء)
- رواياتى از صادقين (ع ) درباره ايلاء
نکات آیه
۱ - تصمیم در طلاق، با مرد است. (و ان عزموا الطلاق)
۲ - اعتبار قصد و لفظ در طلاق (و ان عزموا الطلاق فان اللّه سمیع علیم) به نظر مى رسد آوردن دو صفت «سمیع» (شنوا) و «علیم» (دانا) اشاره به اعتبار قصد و لفظ در طلاق دارد.
۳ - حکم ایلاء، تنها در نکاح به عقد دائم، تحقق مى یابد. (للذین یؤلون من نسائهم تربص اربعة اشهر ... و ان عزموا الطلاق) با توجّه به مهلت مرد به مدت چهار ماه (که در نکاح دائم مطرح است)، و اینکه طلاق نیز در عقد دائم است نه منقطع. بنابراین حکم ایلاء در غیر دائم نخواهد بود.
۴ - طلاق، آخرین راه حل مشکل ناسازگارى میان زن و شوهر است. (للذین یؤلون ... و ان عزموا الطلاق فان اللّه سمیع علیم) تأخیر ذکرى امر طلاق، مى تواند اشاره باشد به این که باید از طلاق، براى حل مشکل در آخرین مرحله استفاده کرد.
۵ - خداوند، شنوا و داناست. (فان اللّه سمیع علیم)
۶ - خداوند، شنوایى داناست. (فان اللّه سمیع علیم)
۷ - ناپسندى طلاق در پیشگاه خداوند* (و ان عزموا الطلاق فان اللّه سمیع علیم) با توجّه به اینکه در بازگشت به زناشویى، وعده به غفران و رحمت خدا داده شده است; ولى در طلاق، تکیه بر دو صفت «سمیع» و «علیم» شده که دلالت بر نوعى تهدید دارد.
موضوعات مرتبط
- احکام: ۱، ۲، ۳ فلسفه احکام ۴
- اختلاف: اختلاف خانوادگى ۴
- اسماء و صفات: سمیع ۵، ۶ ; علیم ۵، ۶
- ایلاء: احکام ایلاء ۳
- طلاق: احکام طلاق ۱، ۲ ; ناپسندى طلاق ۷ ; فلسفه طلاق ۴ ; نیت در طلاق ۲
- مرد: حقوق مرد ۱