الأعراف ١٢٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پروردگار موسی و هارون | |-|معزی=پروردگار موسی و هارون | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::122|١٢٢]] | قبلی = الأعراف ١٢١ | بعدی = الأعراف ١٢٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«رَبِّ»: بدل است. | «رَبِّ»: بدل است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۴۶
ترجمه
الأعراف ١٢١ | آیه ١٢٢ | الأعراف ١٢٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«رَبِّ»: بدل است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰۳ - ۱۲۶، سوره اعراف
- بيان آيات مربوط به بعثت موسى عليه السلام به سوى فرعون
- گفتگوى موسى (عليه السلام ) با فرعون
- تبديل عصاى موسى (ع ) به اژدها و بيضاء گشتن دست آن حضرت
- احضار ساحران ، عكس العمل فرعون و فرعونيان در برابر موسى عليه السلام
- معارضه ساحران با موسى (ع ) و تسليم شدنشان در برابر آن حضرت
- فرعون بعد از ايمان آوردن ساحران آنان را به توطئه و تبانى قبلى با موسى (ع ) متهمو آنان را تهديد مى كند
- پاسخ سحره به تهديدات فرعون : انّا ربنا منقلبون ...
- بحث روايتى (روايات عجيبه در مورد داستان حضرت موسى و فرعون و بيان ضعف آنها)
نکات آیه
۱- ساحران دربار فرعون پس از مشاهده معجزه موسى(ع)، به ربوبیت خداى موسى(ع) و هارون بر تمام هستى ایمان آورده و بدان اعتراف کردند. (ءامنا برب العلمین. رب موسى و هرون)
۲- ساحران مؤمن به موسى(ع)، مردمى هوشیار و به ترفندها و سیاست بازیهاى فرعون و اشرافیان دربار وى آگاه بودند. (رب موسى و هرون) به نظر مى رسد از اهداف ساحران در تفسیر «رب العلمین» به «رب موسى و هرون» این باشد که مبادا فرعونیان پس از خاتمه ماجرا چنین وانمود کنند که ساحران به فرعون سجده کردند و او را «رب العلمین» خواندند. و این معنا حکایت از هوشیارى ساحران و آگاهى آنان به ترفندهاى فرعون دارد.
۳- پیشگیرى از فریبکارى و خدعه گرى فرعون، از اهداف ساحران در تفسیر «رب العلمین» به «رب موسى و هرون» (رب موسى و هرون)
۴- ساحران دربار فرعون پس از مشاهده معجزه موسى(ع) به پیامبرى وى و برادرش هارون ایمان آوردند. (ءامنا برب العلمین. رب موسى و هرون) مى توان گفت از اهداف ساحران در نام بردن خصوص «موسى و هارون»، پذیرش ایشان به عنوان پیامبران الهى بوده است.
۵- ساحران، ایمان خویش را به موسى(ع) و هارون به همگان اعلام کردند. (قالوا ءامنا برب العلمین. رب موسى و هرون)
۶- هارون همراه و همگام موسى(ع) در ابلاغ رسالتهاى الهى (رب موسى و هرون) هدف ساحران از یاد کردن «هارون» در کنار موسى مى تواند بدان جهت باشد که وى نیز در ارشاد آنان نقشى بسزا داشته و یا بدان جهت بوده که مبادا فرعون چنین وانمود کند که منظور ساحران از رب موسى، فرعون است. زیرا همگان مى دانستند که او براى مدتى سرپرستى موسى(ع) را به عهده گرفته بود. چنانچه گفته است: «الم نربک فینا ولیداً» (شعرا، ۱۸). بنابراین ساحران با یادکردن از هارون در صدد دفع این توهم بودند.
موضوعات مرتبط
- آفرینش: تدبیر آفرینش ۱
- ایمان: به ربوبیت خدا ۱ ; ایمان به موسى(ع) ۴، ۵ ; ایمان به هارون (ع) ۴، ۵
- جادوگران فرعون: آگاهى جادوگران فرعون ۲ ; اقرار جادوگران فرعون ۱ ; ایمان جادوگران فرعون ۱، ۲، ۴، ۵ ; تجدیدنظر جادوگران فرعون ۱، ۴ ; جادوگران فرعون و رب العالمین ۳ ; جادوگران فرعون و معجزه موسى(ع) ۱ ; زیرکى جادوگران فرعون ۲
- فرعون: مکر فرعون ۲، ۳
- قوم فرعون: اشراف قوم فرعون ۲
- موسى(ع): آثار معجزه موسى(ع) ۴ ; شریک رسالت موسى(ع) ۶ ; قصه موسى(ع) ۱، ۴، ۵ ; نبوّت موسى(ع) ۶
- هارون(ع): نقش هارون(ع) ۶