الأعراف ١٠٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس بیفکند عصایش را ناگاه آن اژدهائی است آشکار | |-|معزی=پس بیفکند عصایش را ناگاه آن اژدهائی است آشکار | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::107|١٠٧]] | قبلی = الأعراف ١٠٦ | بعدی = الأعراف ١٠٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«ثُعْبَانٍ»: اژدها. مار بزرگ. «مُبِینٌ»: آشکار. علنی. مراد از ذکر این قید این است که سحر و تردستی و چشمبندی در میان نبود، بلکه عصا حقیقتاً به اژدهای زنده تبدیل شد. | «ثُعْبَانٍ»: اژدها. مار بزرگ. «مُبِینٌ»: آشکار. علنی. مراد از ذکر این قید این است که سحر و تردستی و چشمبندی در میان نبود، بلکه عصا حقیقتاً به اژدهای زنده تبدیل شد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۶
ترجمه
الأعراف ١٠٦ | آیه ١٠٧ | الأعراف ١٠٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ثُعْبَانٍ»: اژدها. مار بزرگ. «مُبِینٌ»: آشکار. علنی. مراد از ذکر این قید این است که سحر و تردستی و چشمبندی در میان نبود، بلکه عصا حقیقتاً به اژدهای زنده تبدیل شد.
تفسیر
- آيات ۱۰۳ - ۱۲۶، سوره اعراف
- بيان آيات مربوط به بعثت موسى عليه السلام به سوى فرعون
- گفتگوى موسى (عليه السلام ) با فرعون
- تبديل عصاى موسى (ع ) به اژدها و بيضاء گشتن دست آن حضرت
- احضار ساحران ، عكس العمل فرعون و فرعونيان در برابر موسى عليه السلام
- معارضه ساحران با موسى (ع ) و تسليم شدنشان در برابر آن حضرت
- فرعون بعد از ايمان آوردن ساحران آنان را به توطئه و تبانى قبلى با موسى (ع ) متهمو آنان را تهديد مى كند
- پاسخ سحره به تهديدات فرعون : انّا ربنا منقلبون ...
- بحث روايتى (روايات عجيبه در مورد داستان حضرت موسى و فرعون و بيان ضعف آنها)
نکات آیه
۱- موسى(ع) در پاسخ فرعون (درخواست آیت رسالت) عصاى خویش را رها ساخت. (فألقى عصاه)
۲- عصاى موسى(ع) در برابر فرعون به مارى بزرگ تبدیل شد. (فألقى عصاه فإذا هى ثعبان مبین)
۳- تبدیل عصاى موسى(ع) به مارى بزرگ، دور از انتظار فرعونیان (فألقى عصاه فإذا هى ثعبان مبین) «إذا» در «فإذا هى ... » براى مفاجات و بیانگر دو معناست: بین مفاد جمله قبل و بعد اقتران زمانى است، مفاد جمله پس از آن در یک حالت غیر منتظره انجام شده است.
۴- نبودن هیچ فاصله زمانى بین افکنده شدن عصاى موسى(ع) و تبدیل آن به مارى بزرگ (فألقى عصاه فإذا هى ثعبان مبین)
۵- اژدهاى تبدیل شده از عصاى موسى(ع)، اژدهایى واقعى و تردیدناپذیر (فإذا هى ثعبان مبین) توصیف «ثعبان» به «مبین» (آشکار و واضح)، به این نکته اشاره دارد که آن اژدها واقعى بود، نه وهمى و خیالى، و حرکات و سکناتش به گونه اى بوده است که در اژدها بودن آن براى کسى جاى تردید وجود نداشت.
روایات و احادیث
۶- عن ابى الحسن الرضا (ع): إن اللّه تبارک و تعالى لما بعثت موسى(ع) کان الاغلب على أهل عصره السحر فأتهم من عنداللّه عز و جل بما لم یکن عند القوم و فى وسعهم مثله و بما ابطل سحرهم و اثبت به الحجة علیهم ... .[۱] از امام رضا (ع) روایت شده است: زمانى که خداى تبارک و تعالى حضرت موسى(ع) را مبعوث کرد، سحر در مردم زمانش زیاد بود و آن حضرت از جانب خداوند معجزه اى آورد که آنان نداشتند و به انجام آن قادر نبودند و به وسیله آن سحرشان را باطل نمود و حجت را بر آنان تمام کرد ... .
موضوعات مرتبط
- عصا: تبدیل عصا به اژدها ۲، ۳، ۴، ۵
- فرعون: خواسته هاى فرعون ۱
- فرعونیان: و عصاى موسى(ع) ۳
- معجزه: درخواست معجزه ۱
- موسى(ع): عصاى موسى(ع) ۱، ۲، ۴، ۵ ; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۴ ; معجزه موسى(ع) ۱، ۲، ۳، ۵ ; موسى(ع) و فرعون ۱، ۲ ; ویژگى معجزه موسى(ع) ۴
منابع
- ↑ عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۸۰، ح ۱۲، ب ۳۲ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۵۵، ح ۲۱۲.