الأعراف ٢٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و هرگاه فحشائی (ناشایستهای) مرتکب شوند گویند یافتیم بر آن پدران خویش و خدایمان بدان فرمود بگو همانا خدا امر نکند به فحشاء آیا بر خدا گوئید آنچه را نمیدانید | |-|معزی=و هرگاه فحشائی (ناشایستهای) مرتکب شوند گویند یافتیم بر آن پدران خویش و خدایمان بدان فرمود بگو همانا خدا امر نکند به فحشاء آیا بر خدا گوئید آنچه را نمیدانید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::28|٢٨]] | قبلی = الأعراف ٢٧ | بعدی = الأعراف ٢٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::25|٢٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فَاحِشَةً»: عمل قبیح. گناه بسیار زشت. «الْفَحْشَآء»: عمل قبیح. گناه بسیار زشت. | «فَاحِشَةً»: عمل قبیح. گناه بسیار زشت. «الْفَحْشَآء»: عمل قبیح. گناه بسیار زشت. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۵
ترجمه
الأعراف ٢٧ | آیه ٢٨ | الأعراف ٢٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فَاحِشَةً»: عمل قبیح. گناه بسیار زشت. «الْفَحْشَآء»: عمل قبیح. گناه بسیار زشت.
تفسیر
- آيات ۲۶ - ۳۶، سوره اعراف
- جميع موجودات و آثار و اعمال طبيعى و اختيارى آنها منتهى به ذات پروردگارند.
- مراد از (( لباس تقوى (( و بهتر بودن لباس تقوى از لباس ظاهر.
- بيان ولايت شيطان بر غيرمؤ من و اشاره به اينكه بيرون آوردن لباس آدم و حوا در بهشتتمثيلى است از درآوردن لباس تقوى از اندام همه آدميان توسط شيطان .
- آنچه در مورد مراد از (( فاحشه (( در: (( اذا فعلوا فاحشة قالوا...(( گفته شده است .
- معناى (( قسط((
- وجوهى كه در معناى جمله : (( اقيموا وجوهكم عندكل مسجد(( گفته شده است .
- معناى جمله : (( كما بداكم تعودون ((
- وجوه ديگرى كه در معناى جمله فوق محتمل است .
- اگر انسان به جايى برسد كه باطل را حق بپندارد، اميدى به رستگارى و هدايت يافتن اونيست .
- اختلاف مفسرين در بيان ارتباط جمله : (( كما بداءكم تعودون ...(( با آياتقبل از آن
- معناى اخراج زينت در طيبات رزق (در ذيل آيه :قل من حرم زينة الله ...)
- چرا خداوند به ضروريات زندگى از قبيل لباس پوشيدن و خود را آراستن امر نموده است؟
- معناى عبارت : (( خالصة يوم القيمة (( در آيه شريفه و اشكالى كه بر بيان صاحبالمنار در اين مورد وارد است .
- معناى (( فواحش ))، (( اثم (( و (( بغى (( و اشاره به اينكه امم و جوامع بشرى هم مانندافراد عمر و اجل معينى دارند.
- بحث روايتى رواياتى در مورد شاءن نزول آيه : (( قد انزلنا عليكم لباسا...(( و((خذوا زينتكم عند كل مسجد((
- چند روايت درباره : (( لباس التّقوى (( در آيه شريفه
- روايتى كه مى گويد فاحشه اى كه مى گفتند خدا به آن امر كرده است ، ادعاى لزوم اطاعتاز زمامداران جائر است .
- چند روايت در مورد دروغ بستن به خدا تعالى
- رواياتى در ذيل جمله : (( و اقيموا وجوهكم عندكل مسجد((
- رواياتى در ذيل جمله : (( خذوا زينتكم ...(( و(( قل من حرم زينة الله ...(( پيرامون استفاده از نعمتهاى الهى
- روايتى در معناى : (( اسراف (( و (( اقتار(( چند روايت در بيان مراد از فواحش ظاهر وباطن .
- بحث و بررسى پيرامون چند روايت بررسى آيات و رواياتى كه ذاتى بودن سعادت وشقاوت را مى رسانند.
- آنچه از قرآن درباره ماهيت انسان و سعادت و شقاوت او استفاده مى شود.
- بررسى رواياتى كه به خلقت انسانها از طبيعتهاى مختلف دلالت دارند و بيان مراد آنروايات .
- سعادت و شقاوت آدمى ، به نحو اقتضا نه عليت ، ارتباط مستقيمى با آب وگل (مواد اصلى ) او دارد.
- وجه دقيق ترى در بيان روايات گذشته
- بررسى رواياتى كه مى گويند خلقت انسان منتهى به آب گوارا و آب تلخ و شور است.
- بررسى رواياتى كه برگشت اختلاف در خلقت را به نور و ظلمت مى داند
- بررسى روايات كه به انتقال حسنات اشقياء به نامهاعمال سعداء و انتقال سيئات سعداء به نامه عمل اشقياء دلالت دارند.
- توضيح بخش ديگرى از كلام امام (ع )
- وجه استشهاد در روايت به آيه : (( لائسئل عمّايفعل و هم يسئلون (( براى اينكه نقل حسنات سعداء به اشقياء و به عكس ، ظلم و خلافعدل نيست .
- وجه اختصاص حسنات به ذوات طيبه و اختصاص سيئات به ذوات خبثيه
نکات آیه
۱- زشتکاران بى ایمان، پیروى از شیوه پدرانشان را توجیه کننده کردار خویش مى شمردند. (للذین لا یؤمنون. و إذا فعلوا فحشة قالوا وجدنا علیها ءاباءنا)
۲- تقلید از سنتهاى زشت پیشینیان، امرى نکوهیده در بینش الهى (و إذا فعلوا فحشة قالوا وجدنا علیها ءاباءنا)
۳- جوامعى که به پندار اجراى فرمان خدا به رسوم نارواى نیاکان خویش پایبندند، جوامعى تحت نفوذ شیاطین مى باشند. (إنا جعلنا الشیطین أولیاء للذین لا یؤمنون ... الله أمرنا بها) جمله «إذا فعلوا ... » عطف بر «لا یؤمنون» است و در حقیقت صله براى «الذین» مى باشد. یعنى: إنا جعلنا الشیاطین أولیاء للذین إذا فعلوا فاحشة ... .
۴- توجیه ارتکاب کارهاى زشت و ناپسند به پندار اجراى فرمان خداوند، برخاسته از نفوذ و ولایت شیطان است. (إنا جعلنا الشیطین أولیاء للذین لا یؤمنون ... الله أمرنا بها)
۵- بدعتگذاران در دین، عناصرى پیرو شیطان و تحت ولایت او هستند. (إنا جعلنا الشیطین أولیاء للذین لا یؤمنون ... الله أمرنا بها)
۶- کافران زشتکردار عصر جاهلى از سر جهل، انجام کارهاى زشت و ناپسند را اجراى فرمان خدا مى پنداشتند. (و إذا فعلوا فحشة قالوا ... الله أمرنا بها)
۷- در بینش کافران زشتکردار عصر جاهلى، روش پدرانشان مهمتر از امر خداوند بود. (قالوا وجدنا علیها ءاباءنا و الله أمرنا بها) از اینکه زشتکاران در توجیه کردار خویش قبل از استناد به امر خدا به روش پدرانشان تمسک جستند، برداشت فوق استفاده مى شود.
۸- خداوند هرگز به انجام کارهاى پلید و زشت فرمان نداده است و نخواهد داد. (قل إن الله لا یأمر بالفحشاء) به کارگیرى فعل مضارع (لا یأمر) در جواب فعل ماضى (أمرنا) براى رساندن این معناست که خداوند در هیچ زمانى (گذشته و حال و آینده) امر به زشتیها ندارد.
۹- وجود کارهاى پسندیده و ناپسند، بدون امر و نهى خداوند (إن الله لا یأمر بالفحشاء)
۱۰- عقل آدمى توانا بر درک کردارهایى پسندیده و ناپسند، مستقل از امر و نهى خداوند (قل إن الله لا یأمر بالفحشاء)
۱۱- انتساب حکمى به خداوند بدون یقین به صدور آن از جانب او، امرى نکوهیده و ناپسند (أتقولون على الله ما لا تعلمون)
۱۲- اسناد هر چیز (فعل، سخن، وصف و ... ) به خداوند باید از روى علم و یقین باشد. (أتقولون على الله ما لا تعلمون)
۱۳- محمّد بن منصور عن عبدصالح قال: سألته عن قول الله: «و إذا فعلوا فاحشة إلى قوله أتقولون على الله ما لا تعلمون» ... فقال: ... فان هذا من ائمة الجور ادّعوا ان الله أمرهم بالإیتمام بهم فردّ الله ذلک علیهم فاخبرنا إنهم قد قالوا علیه الکذب فسمى ذلک منهم فاحشة.(۱) محمّد بن منصور گوید: از امام کاظم (ع) درباره آیه «و إذا فعلوا فاحشة ... » سؤال کردم فرمود: ... این مطلب درباره پیشوایان جور است که ادعا داشتند خداوند
۱- . تفسیر عیاشى، ج ۲، ص ۱۲، ح ۱۵ ; کافى، ج ۱، ص ۳۷۳، ح ۹. مردم را به پیروى و اقتداى به آنها امر فرموده، خداوند این ادعاى آنان را رد کرده و به ما خبر داده که آنان بر خدا دروغ بستند ; و این دروغ را فاحشه نامیده است.
موضوعات مرتبط
- افترا: به خدا ۱۱
- بدعت: سرزنش بدعت ۱۱
- بدعتگذاران:۵
- بدکاران: کافر ۱
- بینش: ارزش بینش الهى ۲ ; بینش باطل ۶
- تقلید: از پیشینیان ۲ ; تقلید از رسوم ناپسند ۲، ۳ ; تقلید از نیاکان ۱، ۳، ۷ ; تقلید ناپسند ۲
- جامعه: جوامع تحت امر شیطان ۳
- حسن عقلى:۹، ۱۰
- خدا: اسناد حکم به خدا ۱۱، ۱۲ ; اوامر خدا ۸ ; تنزیه خدا ۸
- رهبران: دروغگویى رهبران ظالم ۱۳
- شیاطین: حاکمیت شیاطین ۳
- شیطان: آثار نفوذ شیطان ۴ ; آثار ولایت شیطان ۴ ; پیروان شیطان ۵ ; ولایت شیطان ۵
- عمل: توجیه عمل ناپسند ۱، ۴، ۱۱
- قبح عقلى:۹، ۱۰
- کافران: بینش کافران ۶ ; بینش کافران جاهل ۷ ; عمل ناپسند کافران ۶ ; کافران جاهل ۶ ; کافران و اوامر خدا ۶
- مستقلات عقلیه:۱۰