البقرة ٢٢٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=برای آنان که به سوگند از زنان خود کنارهگیری کنند انتظار چهار ماه است پس اگر بازگشتند همانا خدا است آمرزنده مهربان | |-|معزی=برای آنان که به سوگند از زنان خود کنارهگیری کنند انتظار چهار ماه است پس اگر بازگشتند همانا خدا است آمرزنده مهربان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::226|٢٢٦]] | قبلی = البقرة ٢٢٥ | بعدی = البقرة ٢٢٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یُؤْلُونَ»: سوگند میخورند. از مصدر (إیلاء) و از ماده (أَلْوَة) یا (أَلْیَة) به معنی سوگند. إیلاء در اصطلاح شرع به معنی این است که مرد سوگند بخورد که با همسرش نزدیکی نکند. «تَرَبُّصُ»: انتظار کشیدن. منتظر ماندن. «فَآءُوا»: برگشتند. رجوع کردند. | «یُؤْلُونَ»: سوگند میخورند. از مصدر (إیلاء) و از ماده (أَلْوَة) یا (أَلْیَة) به معنی سوگند. إیلاء در اصطلاح شرع به معنی این است که مرد سوگند بخورد که با همسرش نزدیکی نکند. «تَرَبُّصُ»: انتظار کشیدن. منتظر ماندن. «فَآءُوا»: برگشتند. رجوع کردند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۱
ترجمه
البقرة ٢٢٥ | آیه ٢٢٦ | البقرة ٢٢٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُؤْلُونَ»: سوگند میخورند. از مصدر (إیلاء) و از ماده (أَلْوَة) یا (أَلْیَة) به معنی سوگند. إیلاء در اصطلاح شرع به معنی این است که مرد سوگند بخورد که با همسرش نزدیکی نکند. «تَرَبُّصُ»: انتظار کشیدن. منتظر ماندن. «فَآءُوا»: برگشتند. رجوع کردند.
تفسیر
- آيات ۲۲۷ - ۲۲۴ ، سوره بقره
- معناى كلمات (عرضه ) و (ايمان ) و وجه تسميه كلمه يمين بمعنى سوگند
- معناى آيه شريفه (و لا تجعلوا الله عرضه لايمانكم ...)
- آثار سوء روانى و اجتماعى سوگند بسيار
- معناى كلمه (لغو) و مراد از سوگند لغو در آيه قرآن
- معناى ((كسب )) و فرق آن با ((اكتساب ))
- تجربه وجود يك مركز فرماندهى در بدن كه به تمام اعضاء دستور صادر مى كند را ثابت كرده است .
- پى بردن بشر به مغز به عنوان راءس البدن از دير باز بوده است
- نظر ابوعلى سينا درباره مركز ادراكات نفسانى در انسان
- اشاره به كراهت سوگندهاى لغو و بيهوده
- تفسير آيه (للذين يؤ لون من نسائهم ) با توجه به مفردات آن
- (شامل رواياتى راجع به قسم خوردن وايلاء)
- رواياتى از صادقين (ع ) درباره ايلاء
نکات آیه
۱ - مرد مى تواند تا مدّت چهار ماه بر سوگند به ترک آمیزش با همسر خویش (ایلاء) باقى بماند. (للذین یؤلون من نسائهم تربّص اربعة اشهر) «یؤلون» از «ایلاء» و در لغت به معناى سوگند است. اما در اصطلاح، سوگند مرد بر ترک آمیزش با همسر خویش به مدّت بیش از چهار ماه است. مراد آیه نیز معناى اصطلاحى آن است.
۲ - جواز سوگند بر ترک آمیزش جنسى با همسران (ایلاء) و انعقاد آن (للذین یؤلون من نسائهم تربّص اربعة اشهر)
۳ - شرط تحقق ایلاء و احکام خاص آن، سوگند بر ترک آمیزش جنسى در بیش از چهار ماه است. (للذین یؤلون من نسائهم تربّص اربعة اشهر) از اینکه خداوند مى فرماید که ایلاءکننده مى تواند چهار ماه منتظر بماند; معلوم مى شود که ایلاء و احکام خاص آن در صورتى است که سوگند بر ترک آمیزش، یا براى همیشه باشد و یا براى مدتى بیش از چهار ماه.
۴ - ایلاءکننده، نمى تواند بیش از چهارماه همسر خود را بلاتکلیف بگذارد. (للذین یؤلون من نسائهم تربّص اربعة اشهر)
۵ - پس از ایلاء، زن، تا چهار ماه حق درخواست آمیزش جنسى از مرد را ندارد. (للذین یؤلون من نسائهم تربّص اربعة اشهر) از کلمه «للذین»، استفاده مى شود که مرد در این مدت حق ترک آمیزش را دارد; بنابراین براى زن در این مدت حق درخواست آمیزش نیست.
۶ - لزوم آمیزش مردان با همسران خویش در هر چهار ماه* (للذین یؤلون من نسائهم تربّص اربعة اشهر) به نظر مى رسد که اگر ترک آمیزش در بیشتر از چهار ماه جایز بود، به همان مقدار، حکم ایلاء از نظر زمان افزایش مى یافت.
۷ - وجوب آمیزش یا طلاق بر ایلاءکننده، پس از گذشت چهار ماه از ایلاء (للذین یؤلون ... فان فاءو ... و ان عزموا الطلاق) از اینکه «تربّص» تا چهار ماه است، معلوم مى شود که پس از آن، شخص مُلزم به یکى از دو کار است.
۸ - جواز شکستن سوگند در ایلاء، قبل از گذشتن چهار ماه (للذین یؤلون من نسائهم تربّص اربعة اشهر) از لام «للذین» که براى جواز است، هم جواز ترک وطى تا چهار ماه و هم جواز آمیزش پیش از تمام شدن چهار ماه، استفاده مى شود.
۹ - کسانى که با شکستن سوگند بر ترک آمیزش جنسى به زندگى زناشویى بازگردند، مشمول رحمت و غفران الهى هستند. (للذین یؤلون ... فان فاءو فانّ اللّه غفور رحیم)
۱۰ - بازگشت به زندگى زناشویى پس از ایلاء، بهتر از طلاق است. (فان فاءو فانّ اللّه غفور رحیم. و ان عزموا الطلاق فان اللّه سمیع علیم) تقدیم ذکرى بازگشت به زندگى عادى (فان فاءو)، نشانه تقدم رُتبى آن است و نیز وعده رحمت و مغفرت در صورت بازگشت و رعایت حق زن، حاکى از اولویت امر اوّل است.
۱۱ - خداوند، غفور و رحیم است. (فان اللّه غفور رحیم)
۱۲ - خداوند، غفورى رحیم است. (فان اللّه غفور رحیم)
۱۳ - دفاع اسلام از حقوق زنان (للذین یؤلون من نسائهم تربص اربعة اشهر فان فاءو فان اللّه غفور رحیم)
موضوعات مرتبط
- آمیزش: احکام آمیزش ۱، ۲، ۳، ۵، ۶، ۷
- احکام: ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹
- اسماء و صفات: رحیم ۱۱، ۱۲ ; غفور ۱۱، ۱۲
- ایلاء: احکام ایلاء ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰
- خدا: آمرزش خدا ۹ ; رحمت خدا ۹
- رحمت: مشمولان رحمت ۹
- زن: حقوق زن ۱۳
- سوگند: احکام سوگند ۱، ۲، ۳، ۸، ۹; حنث سوگند ۸، ۹
- طلاق: احکام طلاق ۷ ; ناپسندى طلاق ۱۰
- مرد: مسؤولیت مرد ۶
- واجبات: ۶، ۷
- همسر: حقوق همسر ۴، ۶