المزمل ١٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا فرستادیم بر شما پیمبری که گواه است بر شما چنانکه فرستادیم بسوی فرعون پیمبری | |-|معزی=همانا فرستادیم بر شما پیمبری که گواه است بر شما چنانکه فرستادیم بسوی فرعون پیمبری | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المزمل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المزمل | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::15|١٥]] | قبلی = المزمل ١٤ | بعدی = المزمل ١٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«رَسُولاً»: مراد حضرت محمّد (ص) است. «شَاهِداً»: (نگا: نساء / ). | «رَسُولاً»: مراد حضرت محمّد (ص) است. «شَاهِداً»: (نگا: نساء / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲
ترجمه
المزمل ١٤ | آیه ١٥ | المزمل ١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«رَسُولاً»: مراد حضرت محمّد (ص) است. «شَاهِداً»: (نگا: نساء / ).
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۹، سوره مزمّل
- مفاد خطاب ((يا اءيّها المزّمّل ))
- چند وحه در معناى آيه : ((قم اللّيل الّا قليلا...))
- بيان جهات مختلف سنگين بودن قرآن (انّا سنلقى عليك قولا ثقيلا) و چند وجه در اين باره
- اقوال ديگر مفسرين در بيان سنگينى قرآن
- چند قول در معناى دو آيه : ((ان ناشئة الليل اشد وطاء واقوم قيلا ان لك فى النهارسبحا طويلا
- مقصود از ((ذكر)) در خطاب : ((و اذكر اسم ربك ))
- معناى اينكه فرمود: خدا را وكيل بگير
- تهديد تكذيب كنندگان صاحب نعمت
- هشدار به كفّار بااشاره به هلاكت فرعون بر اثر نافرمانى از فرستاده خدا
- اشاره هايى به شدت عذاب روز قيامت
- رواياتى درباره نزول آيات : ((يا ايّها المزّمّل قماللّيل الّا قليلا...))
- چند روايت درباره مراد از ترتيل قرآن و آداب تلاوت قرآن
- رواياتى راجع به كيفيّت نزول وحى بر رسول اللّه (صلى الله عليه و آله )
- مراد از تبتّل به سوى خدا(و تبتّل اليه تبتيلا)
نکات آیه
۱ - گواهى پیامبر(ص)، بر تمامى حرکات و رفتارهاى امت خویش در قیامت (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً شهدًا علیکم)
۲ - نظارت کامل پیامبر(ص)، بر تمامى حرکات و رفتارهاى امت خود در دنیا (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً شهدًا علیکم) برداشت یاد شده، با توجه به این حقیقت است که لازمه گواهى پیامبر(ص) بر امت در قیامت، ناظر بودن آن حضرت در دنیا است.
۳ - خداوند، همانند رسول گرامى اسلام، پیامبرى به سوى فرعون گسیل داشت. (کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً)
۴ - حضرت محمد(ص) و موسى(ع)، از رسولان الهى (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً ... کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً)
۵ - مشترک بودن فلسفه بعثت پیامبران (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً ... کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً)
۶ - مبارزه پیامبران، مبارزه اى بنیادى و با علت ها بود. (کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً) مطلب یاد شده، از تصریح به نام فرعون (حاکمان قدرتمند مصر) و فرستادن پیامبر (حضرت موسى)، به سوى آنان به دست مى آید.
۷ - لزوم کار بنیادى، در ترویج دین و تشکیل امت اسلامى و ضرورت مبارزه با عوامل اصلى کفر و فساد اجتماعى (کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً)
۸ - تمامى قشرها و طیف هاى اجتماعى، مخاطبان پیامبران و ادیان الهى اند. (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً ... کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً) از این که در آیه شریفه، مخاطبان پیامبراسلام همه مردم (إلیکم) و مخاطبان حضرت موسى(ع)، فرعون و در آیات دیگر بنى اسرائیل معرفى شده است، مى توان مطلب یاد شده را استفاده کرد.
۹ - تأثیر کلیدى رهبران سیاسى و نظام اجتماعى، در ایمان یا کفر و صلاح یا فساد جامعه (کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً)
موضوعات مرتبط
- ادیان آسمانى: مخاطبان ادیان آسمانى ۸
- انبیا: فلسفه نبوت انبیا ۵; مخاطبان انبیا ۸; ویژگیهاى مبارزه انبیا ۶; هماهنگى انبیا ۵
- جامعه: عوامل اصلاح جامعه ۹; عوامل ایمان جامعه ۹; عوامل فساد جامعه ۹; عوامل کفر جامعه ۹
- حاکمان: نقش اجتماعى حاکمان ۹
- حکومت اسلامى: اهمیت حکومت اسلامى ۷
- دین: اهمیت تبلیغ دین ۷
- رسولان خدا :۳، ۴
- عمل: گواهان عمل در قیامت ۱; ناظران عمل ۲
- فساد: اهمیت مبارزه با فساد ۷
- قرآن: تشبیهات قرآن ۳
- کفر: اهمیت مبارزه با کفر ۷
- محمد(ص): گواهى اخروى محمد(ص) ۱; نبوت محمد(ص) ۴; نظارت محمد(ص) ۲
- مسلمانان: گواهان مسلمانان ۱
- موسى(ع): رسالت موسى(ع) ۳; نبوت موسى(ع) ۴