القلم ١٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=که هست دارای خواسته و فرزندانی‌
|-|معزی=که هست دارای خواسته و فرزندانی‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::14|١٤]] | قبلی = القلم ١٣ | بعدی = القلم ١٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::14|١٤]] | قبلی = القلم ١٣ | بعدی = القلم ١٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«أَنْ ...»: بدان سبب که ... حرف (أَنْ) مصدریّه است. لام جرّی قبل از آن محذوف است، یعنی (لاِنْ). برخی هم حرف استفهامی نیز محذوف دانسته‌اند و گفته‌اند اصل چنین است: أَلِأَنْ ...
«أَنْ ...»: بدان سبب که ... حرف (أَنْ) مصدریّه است. لام جرّی قبل از آن محذوف است، یعنی (لاِنْ). برخی هم حرف استفهامی نیز محذوف دانسته‌اند و گفته‌اند اصل چنین است: أَلِأَنْ ...

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰


ترجمه

مبادا بخاطر اینکه صاحب مال و فرزندان فراوان است (از او پیروی کنی)!

|به صرف اين كه مالدار و صاحب پسران است
به صرف اينكه مالدار و پسردار است،
(پیرو چنین کسی) برای این که مال و فرزندان بسیار دارد (نباید شد).
[سرکشی و یاغی گری اش] برای آن [است] که دارای ثروت و فرزندان فراوان است.
بدان جهت كه صاحب مال و فرزند است،
به خاطر آنکه مالدار است و صاحب پسران‌
از آن رو كه داراى مال و پسران است
(آیا این همه زشتیها و پلشتیها) بدان خاطر است که دارا و دارای فرزندان است؟!
(برای) اینکه صاحب مال و پسرانی بوده،
که هست دارای خواسته و فرزندانی‌


القلم ١٣ آیه ١٤ القلم ١٥
سوره : سوره القلم
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَنْ ...»: بدان سبب که ... حرف (أَنْ) مصدریّه است. لام جرّی قبل از آن محذوف است، یعنی (لاِنْ). برخی هم حرف استفهامی نیز محذوف دانسته‌اند و گفته‌اند اصل چنین است: أَلِأَنْ ...


تفسیر

نکات آیه

۱ - هشدار خداوند به پیامبر(ص)، نسبت به اجابت خواسته هاى کافران تکذیب گر و سازش و مسامحه با آنان، به صرف ثروت و نیروى انسانى بسیار آنان (و لاتطع کلّ حلاّف ... أن کان ذا مال و بنین) برداشت یاد شده، مبتنى بر این نکته است که جمله «أن کان ذا مال ...» متعلق به «لاتطع» باشد. گفتنى است در آغاز «أن» لام تعلیل در تقدیر است.

۲ - در اختیار گرفتن ثروت و نیروى انسانى کافران حق ناپذیر، نمى تواند مجوز عدول مبلغان و رهبران جامعه اسلامى از مواضع عقیدتى خویش و سازش و مسامحه با آنان باشد. (و لاتطع ...أن کان ذا مال و بنین) تردیدى نیست که اجابت خواسته هاى کافران و یا سازش با آنان از سوى رهبران جامعه اسلامى، به جهت طمع شخصى نیست; بلکه براى در اختیار گرفتن ثروت و نیروى انسانى کافران و صرف آنها در جهت مصالح و منافع مسلمین است; ولى چون این کار به قیمت عدول از مواضع اعتقادى و یا سازش با کافران است، جایز نمى باشد.

۳ - کافران تکذیب گر، در صدراسلام از قشر ثروتمند و پرفرزند و نفرات بودند. (أن کان ذا مال و بنین)

۴ - ثروت و جمعیت بسیار کافران در صدر اسلام، عامل تکذیب دین و مانع آنان از پذیرش ایمان (أن کان ذا مال و بنین) برداشت یاد شده، مبتنى بر این نکته است که «أن کان ذا...» متعلق به فعل محذوفى (مانند «کذّب») باشد که جمله شرطیه «إذا تتلى...» - در آیه بعد - بر آن دلالت دارد. تقدیر آن چنین است: «لکونه ذا مال و بنین کذّب بآیاتنا...».

۵ - ثروت انبوه و جمعیت بسیار، از عوامل تکذیب دین و از موانع ایمان است. (أن کان ذا مال و بنین)

موضوعات مرتبط

  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۳
  • ایمان: موانع ایمان ۵
  • ثروت: آثار ازدیاد ثروت ۵
  • جمعیت: آثار کثرت جمعیت ۵
  • خدا: هشدارهاى خدا ۱
  • دین: اهمیت ثبات قدم در دین ۲; عوامل تکذیب دین ۴، ۵
  • رهبران دینى: اهمیت ثبات قدم رهبران دینى ۲
  • طبقات اجتماعى: طبقات اجتماعى صدراسلام ۳
  • عقیده: اهمیت استقامت در عقیده ۲
  • کافران: آثار ثروت کافران صدراسلام ۴; آثار کثرت کافران صدراسلام ۴; اجتناب از سازش با کافران ۱، ۲; اهمیت رد خواسته هاى کافران ۱; بى ارزشى ثروت کافران۱; بى ارزشى قدرت کافران ۱; ثروت کافران صدراسلام ۳; حق ناپذیرى کافران ۲; کثرت کافران صدراسلام ۳; موانع ایمان کافران صدراسلام ۴; نقش ثروت کافران ۲; نقش کثرت کافران۲; ویژگیهاى کافران صدراسلام ۳
  • محمد(ص): هشدار به محمد(ص) ۱

منابع