القلم ٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=کدامیک از شمائید فریبخورده (کم خرد) | |-|معزی=کدامیک از شمائید فریبخورده (کم خرد) | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = القلم ٥ | بعدی = القلم ٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::2|٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْمَفْتُونُ»: دیوانگی. مصدر است، مانند معقول به معنی عقل، مَجْلُود به معنی جَلادَة (نگا: روحالبیان). در این صورت حرف (ب) در اوّل (بِأَییِّکُمْ) به معنی (فی) است (نگا: صفوةالبیان). برخی هم حرف باء را زائد دانسته و (مفتون) را اسم مفعول محسوب نمودهاند. در این صورت معنی آیه چنین است: که کدام یک از شما دیوانه است (نگا: روح المعانی). | «الْمَفْتُونُ»: دیوانگی. مصدر است، مانند معقول به معنی عقل، مَجْلُود به معنی جَلادَة (نگا: روحالبیان). در این صورت حرف (ب) در اوّل (بِأَییِّکُمْ) به معنی (فی) است (نگا: صفوةالبیان). برخی هم حرف باء را زائد دانسته و (مفتون) را اسم مفعول محسوب نمودهاند. در این صورت معنی آیه چنین است: که کدام یک از شما دیوانه است (نگا: روح المعانی). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
القلم ٥ | آیه ٦ | القلم ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمَفْتُونُ»: دیوانگی. مصدر است، مانند معقول به معنی عقل، مَجْلُود به معنی جَلادَة (نگا: روحالبیان). در این صورت حرف (ب) در اوّل (بِأَییِّکُمْ) به معنی (فی) است (نگا: صفوةالبیان). برخی هم حرف باء را زائد دانسته و (مفتون) را اسم مفعول محسوب نمودهاند. در این صورت معنی آیه چنین است: که کدام یک از شما دیوانه است (نگا: روح المعانی).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۳۳، سوره قلم
- محتويات سوره مباركه قلم و محل نزول آن
- محتويات سوره مباركه قلم و محل نزول آن وجوهى كه درباره قسم به ((قلم )) و ((مايسطرون )) گفته شده است
- مراد از نعمت در آيه : ((و ما انت بنعمة ربك بمجنون ))
- معناى اينكه فرمود پيامبر اجر غير ممنون دارد و بر ((خلق عظيم )) است
- نهى خداوند پيامبر را از مداخله و مماشات با كفار و اطاعت از آنان
- تهديد تكذيب گران نبوت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم كه به آن حضرتتهمت جنون مى زند
- اشاره اى به يك داستان براى تشبيه برائى كه بر سر مكذبان پيامبر مى آيد
- رواياتى درباره مراد از ((ن ))، ((قلم )) و ((ما يسطرون ))
- رواياتى درباره مراد از ((خلق عظيم ))، مراد از((كل حلاف مهين ....)) و...
- ماجراى صاحبان باغى كه به عذاب الهى نابود گشت
نکات آیه
۱ - گواهى خداوند به حقانیت رسالت پیامبر(ص) و مصون بودن آن حضرت از هرگونه جنون (بأییّکم المفتون) در «بأییّکم المفتون» چند احتمال وجود دارد: الف) «مفتون» اسم مفعول و «باء» زایده باشد; یعنى، در آینده خواهید دید کدام یک از شما گرفتار جنون است. ب) «مفتون» مصدر و «باء» به معناى «فى» باشد; یعنى، خواهید دید در کدام یک از شما، جنون وجود دارد. ج) «باء» متعلق به محدوف و «مفتون» اسم مفعول باشد; یعنى، در آینده خواهید دید نام مجنون، شایسته کدام یک از شما است.
۲ - کافران، مستحق نام جنون هستند. (و یبصرون . بأییّکم المفتون)
۳ - کفر و نپذیرفتن عمدى آیین اسلام، نشانه جنون و بى خردى است و ایمان و هدایت، نشانه خردورزى است. (بأییّکم المفتون) برداشت یاد شده، از آن جا است که به کافران، جنون نسبت داده شده است.
۴ - دلدارى خداوند به پیامبر(ص)، در برابر تهمت ها و افتراهاى کافران مخالف (فستبصر و یبصرون . بأییّکم المفتون)
موضوعات مرتبط
- ایمان: آثار ایمان ۳
- جنون: نشانه هاى جنون ۳
- خدا: گواهى خدا ۱
- عقل: نشانه هاى عقل ۳
- کافران: تهمتهاى کافران ۴; جنون کافران ۲
- کفر: آثار کفر ۳; کفر به اسلام ۳
- محمد(ص): تهمت به محمد(ص) ۴; دلدارى به محمد(ص) ۴; گواهان حقانیت محمد(ص) ۱; مصونیت محمد(ص) ۱
- هدایت: آثار هدایت ۳