روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۱۸: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۱۸ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۱۸ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۵۳
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، بَابُ الْأَغْسَال
:
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۱۷ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۱۹ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۱۰
مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: همانا من همسايگانى دارم كه داراى كنيزكانى هستند كه آوازهخوانى ميكنند و عود مينوازند بسا پيش مىآيد من داخل بيت الخلا ميشوم و به خاطر گوش دادن به ساز و آواز آن كنيزكان مكث در بيت الخلا را طولانى ميكنم، پس امام صادق عليه السّلام باو فرمود: ديگر چنين كارى نكن، عرض كرد: بخدا سوگند چنين نيست كه من از روى قصد با پاى خود بدان جا روم كه براى آن آواز و صدا رفته باشم بلكه آن صدا و آوازيست كه با گوشم ميشنوم، امام صادق عليه السّلام باو فرمود: ترا بخدا تكرار مكن مگر نشنيدهاى خداى عزّ و جلّ ميفرمايد: همانا گوش و چشم و دل جملگى در پيشگاه خداوند مورد باز پرسى قرار ميگيرند. پس آن مرد گفت: گويا من هرگز اين آيه از كتاب خداوند عزّ و جلّ را از هيچ عرب و غير عربى تاكنون نشنيده بودم، حال كه شنيدهام ناچار آن كار را ترك كردم، من از خداى تعالى طلب بخشش و عفو و توبه ميكنم، پس امام صادق عليه السّلام باو فرمود: برخيز و غسل كن و هر آنچه از نماز به خاطرت رسيد به جاى آر، كه تو بر امر و گناهى بس بزرگ مقيم بودى و چه بد وضعى داشتى اگر بدان حال مرده بودى. از خداى متعالى طلب آمرزش و بخشش كن و از او بخواه كه توبهات را از همه بديها بپذيرد، همانا خداوند عزّ و جلّ چيزى را ناخوش نشمرده و نهى نكرده مگر عمل قبيح را و تو قبيح را براى طالبانش واگذار كه هر چيزى سزاوار و در خور گروهى است كه شايسته آنند. و همه انواع غسل سنّت است مگر غسل جنابت. (يعنى همه وجوبش به سنّت است نه بقرآن، و غسل جنابت بقرآن است)، و غسل جنابت از وضو كفايت ميكند زيرا آنها هر دو واجب هستند كه در كنار هم قرار گرفتهاند پس غسل كه بزرگتر است از وضو كه كوچكتر است كفايت ميكند. و كسى كه غسل ديگرى غير از جنابت بجا مىآورد بايد با وضو شروع كند يعنى ابتدا وضو بگيرد و سپس غسل كند و اين غسلها از وضو كفايت نميكند زيرا آن غسل سنّت است و وضو واجب، و سنّت از واجب كفايت نميكند.