الرحمن ٤٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس آیا به کدامین نعمتهای پروردگار شما (ای دو کس) تکذیب میکنید | |-|معزی=پس آیا به کدامین نعمتهای پروردگار شما (ای دو کس) تکذیب میکنید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::40|٤٠]] | قبلی = الرحمن ٣٩ | بعدی = الرحمن ٤١ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
ترجمه
الرحمن ٣٩ | آیه ٤٠ | الرحمن ٤١ | ||||||||||||||
|
تفسیر
- آيات ۳۱ - ۷۸، سوره الرحمن
- معناى جمله ((سنفرغ لكم ايها الثقلان )) و عدم منافات آن با ((لا يشغله شاءن عن شاءن))
- معناى اينكه خطاب به جن و انس فرمود نمى توانيد بگريزيد جز به سلطان
- آيه ((فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان )) سرعت حساب را افاده مى كند و با آيه((وقفوهم انهم مسؤ ولون )) و امثال آن منافات ندارد
- مراد از مقام پروردگار در آيه : ((و لمن خاف مقام ربه جنتان ))
- اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بيان اينكه مقصود از خائنان در آيه :((و لمن خاف ...)) مخلصين است
- اقوال مختلف درباره اينكه خائف از مقام رب دو بهشت دارد
- وصف آن دو بهشت
- وصف حوريان بهشتى
- مراد از ((و من دونهما جنتان ))
- همسران بهشتى (خيرات حسان ) و توصيف آنان
- ثنائى جميل بر خداوند كه اينهمه رحمت ارزانى داشتم
- بحث روايتى
- چند روايت در ذيل آيه ((و لمن مقام ريه جنتان ))
- رواياتى در ذيل آيه ((هل جزاء الاحسان الا الاحسان ))
- چند روايت درباره وجود دو قسم بهشت و درباره همسران بهشتى
نکات آیه
۱ - سرزنش شدن کافران جن و انس به خاطر تکذیب نعمت هاى خداوند و نادیده گرفتن فرجام گناه کاران (فیومئذ لایسل عن ذنبه ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) تثنیه آمدن «کما» و «تکذّبان» به خاطر توجه خطاب به جن و انس است.
۲ - وجود عناصر کافر و تکذیب گر در میان جن همانند آدمیان (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۳ - توجه به نعمت هاى گسترده الهى، زمینه ساز شناخت پروردگار جهان (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) خداوند، با پرسش بالا در حقیقت خلق را به تأمل و توجه به نعمت ها فرا خوانده است; تا آنان از این رهگذر به پروردگار خویش و شناخت او راه یابند.
۴ - خداوند، خواهان توجه و اذعان خلق به الهى بودن نعمت ها (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) سرزنش شدن تکذیب گران و یا غافلانى که با غفلت خویش، از جلوه هاى ربوبیت خداوند چشم پوشیده اند; در واقع بدین منظور است که آنان بیدار شده و خدایى بودن این نعمت ها را دریابند.
۵ - توجه به کیفر بى چون و چراى گناه کاران در قیامت، بازدارنده خلق از کفر و تکذیب نعمت هاى خداوند (فیومئذ لایسل عن ذنبه ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) برداشت یاد شده بر این اساس است که خداوند پس از بیان راه نداشتن چون و چرا در برنامه هاى قیامت براى گناهکاران، خلق را به پرهیز از تکذیب نعمت ها توجه داده است.
موضوعات مرتبط
- اقرار: اهمیت اقرار به نعمتهاى خدا ۴
- جن: تشابه جن با انسان ۲; جنیان کافر ۲; جنیان مکذب ۲; سرزنش جنیان کافر ۱
- خدا: توصیه هاى خدا ۴; زمینه خدا شناسى ۳; سرزنشهاى خدا۱; سرزنش مکذبان نعمتهاى خدا ۱
- ذکر: آثار ذکر نعمت ۳; اهمیت ذکر منشأ نعمت ۴; ذکر کیفر اخروى ۵
- غفلت: غفلت از فرجام گناهکاران ۱
- کافران: سرزنش کافران ۱
- کفر: موانع کفر ۵
- گناهکاران: کیفر اخروى گناهکاران ۵
- نعمت: موانع تکذیب نعمت ۵