القمر ٤٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=روزی که کشیده شوند در آتش بر رویهای خویش بچشید سودن دوزخ | |-|معزی=روزی که کشیده شوند در آتش بر رویهای خویش بچشید سودن دوزخ | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::48|٤٨]] | قبلی = القمر ٤٧ | بعدی = القمر ٤٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یُسْحَبُونَ»: روی زمین کشانده میشوند (نگا: غافر / ). «مَسَّ»: لمس. پسوده. مراد رنج و الم و گرمی و حرارت آتش دوزخ است. «سَقَرَ»: اسم خاص دوزخ است و غیر منصرف. | «یُسْحَبُونَ»: روی زمین کشانده میشوند (نگا: غافر / ). «مَسَّ»: لمس. پسوده. مراد رنج و الم و گرمی و حرارت آتش دوزخ است. «سَقَرَ»: اسم خاص دوزخ است و غیر منصرف. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
القمر ٤٧ | آیه ٤٨ | القمر ٤٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُسْحَبُونَ»: روی زمین کشانده میشوند (نگا: غافر / ). «مَسَّ»: لمس. پسوده. مراد رنج و الم و گرمی و حرارت آتش دوزخ است. «سَقَرَ»: اسم خاص دوزخ است و غیر منصرف.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۳ - ۵۵، سوره قمر
- مقصود از خطاب در ((اكفاركم خير...))
- وجه اينكه در تعليل معذب ساختن مجرمين فرمود: ما هر چيز را به ((قدر)) آفريديم
- اعمال ما تابع قواعد كلى و ضوابط عمومى منتزع از خارج است ولىاعمال خداوند علتى جز مشيت او ندارد
- سه گونه تعليل افعال خدا در آيات قرآن
- بيان مراد از اينكه فرمود: امر ما يكى است چون چشم بر هم زدن
- اشاره به جايگاه متقين در روز قيامت
- (رواياتى درباره قدر و اينكه قدريه منكران قدر مجوس اين امتند و...))
- (و اينكه مقصود از آن هندسه و حد وجودى هر چيز است )
- قدر غير قضائى است كه قطعى و غير قابل برگشت مى باشد
نکات آیه
۱ - قیامت، روز کشانده شدن مجرمان بر صورت هاشان در آتش دوزخ (یوم یسحبون فى النار على وجوههم) «سحب» (مصدر مجهول «یسحبون») به معناى کشانده شدن است.
۲ - کشیده شدن مجرمان، با صورت در آتش به منظور چشیدن هرچه بیشتر طعم عذاب (یوم یسحبون فى النار على وجوههم ذوقوا مسّ سقر)
۳ - شکنجه روحى کافران در دوزخ، علاوه بر شکنجه جسمى آنان (یسحبون ... ذوقوا مسّ سقر) امر در «ذوقوا» براى تهکم و استهزا است. به استهزا گرفته شدن دوزخیان از سوى مأموران الهى - در مقایسه با عذاب جسمى آنان - شکنجه روحى خواهد بود.
۴ - کافران مغرور و خودخواه دنیا، محکوم به ذلت و خوارى در آخرت (أم یقولون نحن جمیع منتصر ... یوم یسحبون فى النار على وجوههم ذوقوا مسّ سقر)
۵ - معاد آدمیان در قیامت، معادى جسمانى (یوم یسحبون فى النار على وجوههم ذوقوا مسّ سقر)
موضوعات مرتبط
- جهنم: ورود با صورت در جهنم ۱
- کافران: آثار تکبر کافران ۴; عذاب جسمانى کافران ۳; عذاب روحى کافران ۳; عوامل ذلت اخروى کافران ۴; کافران در جهنم ۳
- گناهکاران: شدت عذاب گناهکاران ۲; کیفیت ورود گناهکاران در جهنم ۱، ۲
- معاد: معاد جسمانى ۵