القمر ٤٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا گنهکارانند در گمراهی و آتشهای سوزان | |-|معزی=همانا گنهکارانند در گمراهی و آتشهای سوزان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::47|٤٧]] | قبلی = القمر ٤٦ | بعدی = القمر ٤٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فِی ضَلالٍ وَ سُعُرٍ»: گمراه و دیوانهاند (نگا: قمر / ). در گمراهی و آتشند. «سُعُرٍ»: دیوانگی و جنون. آتش سراپا شعله. | «فِی ضَلالٍ وَ سُعُرٍ»: گمراه و دیوانهاند (نگا: قمر / ). در گمراهی و آتشند. «سُعُرٍ»: دیوانگی و جنون. آتش سراپا شعله. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
القمر ٤٦ | آیه ٤٧ | القمر ٤٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فِی ضَلالٍ وَ سُعُرٍ»: گمراه و دیوانهاند (نگا: قمر / ). در گمراهی و آتشند. «سُعُرٍ»: دیوانگی و جنون. آتش سراپا شعله.
تفسیر
- آيات ۴۳ - ۵۵، سوره قمر
- مقصود از خطاب در ((اكفاركم خير...))
- وجه اينكه در تعليل معذب ساختن مجرمين فرمود: ما هر چيز را به ((قدر)) آفريديم
- اعمال ما تابع قواعد كلى و ضوابط عمومى منتزع از خارج است ولىاعمال خداوند علتى جز مشيت او ندارد
- سه گونه تعليل افعال خدا در آيات قرآن
- بيان مراد از اينكه فرمود: امر ما يكى است چون چشم بر هم زدن
- اشاره به جايگاه متقين در روز قيامت
- (رواياتى درباره قدر و اينكه قدريه منكران قدر مجوس اين امتند و...))
- (و اينكه مقصود از آن هندسه و حد وجودى هر چيز است )
- قدر غير قضائى است كه قطعى و غير قابل برگشت مى باشد
نکات آیه
۱ - مجرمان، در روز قیامت دچار سردرگمى و حیرت و گرفتار عذاب آتش برافروخته دوزخ (إنّ المجرمین فى ضلل و سعر) آیه شریفه به دلیل ارتباط با قبل و بعد - که در زمینه قیامت است - نظر به وخامت حال مجرمان در آن روز دارد. گفتنى است که در برداشت بالا «سعر»، جمع «سعیر» (آتش ملتهب) گرفته شده است.
۲ - مجرمان، گرفتار سرگردانى و جنون در قیامت (إنّ المجرمین فى ضلل و سعر) «سعر» در صورتى که مفرد باشد، به معناى جنون مى آید.
۳ - مبتلا ساختن خویش به عذاب هاى سخت قیامت، نشانه گمراهى و جنون است، نه پیروى از راه حق پیامبران (فقالوا أبشرًا ... نتّبعه إنّا إذًا لفى ضلل و سعر ... إنّ المجرمین فى ضلل و سعر) برداشت یاد شده در صورتى است که «سعر» به معناى جنون و آیه «إنّ المجرمین...» در مقام پاسخ به سخن کافران باشد که مدعى بودند پیروى از خط پیامبر(ص) و پیام وحى جنون و گمراهى است.
۴ - انکار دین الهى و مقابله با پیامبران، بارزترین جرم (إنّ المجرمین فى ضلل و سعر) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که وصف «المجرمین» - به صورت مطلق - بر کسانى اطلاق شده است که به پیامبر(ص) و دین الهى کفر ورزیده اند.
۵ - مجرمان، گمراهان از راه حق در دنیا و مبتلا به شعله هاى آتش در قیامت * (إنّ المجرمین فى ضلل و سعر) برداشت یاد شده بدان احتمال است که «فى ضلال»، نظر به گمراهى دنیوى و «سعر» نظر به عذاب اخروى داشته باشد.
موضوعات مرتبط
- انبیا: جرم مخالفت با انبیا ۴
- جرم: موارد جرم ۴
- جنون: نشانه هاى جنون ۳
- جهنمیان :۵
- دین: جرم تکذیب دین ۴
- عذاب: زمینه عذاب اخروى ۳
- گمراهى: نشانه هاى گمراهى ۳
- گناهکاران: جنون اخروى گناهکاران ۲; سرگردانى اخروى گناهکاران ۱، ۲; گمراهى گناهکاران ۵; گناهکاران در جهنم ۱، ۵