القمر ١٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=تکذیب کردند عاد پس چگونه بود عذاب من و ترسانیدنم | |-|معزی=تکذیب کردند عاد پس چگونه بود عذاب من و ترسانیدنم | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::18|١٨]] | قبلی = القمر ١٧ | بعدی = القمر ١٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«عَادٌ»: (نگا: هود / ). «نُذُرِی»: (نگا: قمر / ). | «عَادٌ»: (نگا: هود / ). «نُذُرِی»: (نگا: قمر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
القمر ١٧ | آیه ١٨ | القمر ١٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَادٌ»: (نگا: هود / ). «نُذُرِی»: (نگا: قمر / ).
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۲، سوره قمر
- وجه تكرار تكذيب در آيه : ((كذبت قلبهم قوم نوح فكذبوا عبدنا...))
- بيان چگونگى و فور آب بر سراسر زمين پس از نفرين نوح عليه السلام
- توضيحى درباره اين كه راجع به كشتى نوح (عليه السلام ) فرمود: ((و لقد تركناهاآية ...))
- معناى ((ذكر)) و مقصود از تيسير قرآن براى آن ذكر
- بيان كيفيت عذاب قوم عاد
- ۱ سعادت و نحوست ايام (از نظر عقل ، قرآن و سنت )
- سعادت و نحوست در آيات قرآن كريم
- سعادت و نحوست در احاديث و روايات
- نمونه اى از احاديث ائمه اطهار عليه السلام كه دلالت بر عدم نحوست ذاتى زمان مى كند
- رواج عقيده به سعادت و نحوست ايام در بين اهل سنت وحمل روايات وارده از طرق شيعه در اين باره بر تقيه
- ۲ سعادت و نحوست كواكب (از نظر عقل و شرع )
- اقوال منجمين درباره ارتباط كواكب با حوادث زمينى
- اقسام رواياتى كه در اين باره وارد شده اند
- حمل آن دسته روايات كه بر سعد و نحس بودن بعضى كواكب دلالت دارند بر تقيه ووجوهى ديگر در اين باره
- ۳ تفال خوب و بد
- بيان اينكه تاءثير تفال و تطير مربوط به حالت نفسانى كسى است كهتفال و تطير مى كند
- نهى از فال بد زدن و توصيه توكل بر خدا در موارد تطير
- بحث از ساير امورى كه در نظر عامه مردم شوم و نحس است
- مقصود از تكذيب قوم ثمود به ((نذر))
- ناقه صالح و آزمايش الهى قوم ثمود
- سرگذشت قوم لوط عذابى كه دامنگيرشان شد
- (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - قوم عاد، از جمله ملت هاى حق ستیز و تکذیب گر پیامبران (کذّبت عاد)
۲ - عبرت نگرفتن قوم عاد، از سرگذشت هلاکت بار قوم نوح(ع) (کذّبت قبلهم قوم نوح ... فهل من مدّکر . کذّبت عاد) با توجه به این که مؤخّر آمدن ذکر قوم عاد، دلیل تقدم تاریخى قوم نوح بر آنان مى باشد; تکذیب انبیا از سوى آنان، نشان مى دهد که آن قوم از سرگذشت قوم نوح عبرت نگرفته بودند.
۳ - ترغیب مردم از سوى خداوند، براى تأمل در سرنوشت هلاکت بار قوم عاد (کذّبت عاد فکیف کان عذابى و نذر)
۴ - قوم عاد، گرفتار عذاب الهى، در پى درس نگرفتن از انذارهاى مکرر پیامبر خویش (کذّبت عاد فکیف کان عذابى و نذر)
۵ - اندیشه در تاریخ پیامبران و امت هاى پیشین، راه گشاى انسان در فهم حقانیت هشدارهاى خداوند (فکیف کان عذابى و نذر)
۶ - عذاب الهى در مورد قوم عاد، پس از انذارهاى مکرر و اتمام حجت بر آنان بود. (فکیف کان عذابى و نذر) عطف «نذر» بر «عذابى»، ممکن است بیانگر این معنا باشد که عذاب الهى در حق کافران، بدون انذارهاى مکرر و تمام شدن حجت بر آنان نبوده است.
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۶
- انبیا: مکذبان انبیا ۱
- انذار: آثار انذار ۶
- تفکر: آثار تفکر در تاریخ اقوام پیشین ۵; آثار تفکر در تاریخ انبیا ۵; تشویق به تفکر ۳; تفکر در فرجام قوم عاد ۳
- خدا: اتمام حجت خدا ۶; تشویقهاى خدا ۳; زمینه فهم حقانیت انذارهاى خدا ۵; قانونمندى عذابهاى خدا ۶
- عذاب: اهل عذاب ۴
- قوم عاد: آثار عبرت ناپذیرى قوم عاد ۴; اتمام حجت بر قوم عاد ۶; انذار قوم عاد ۶; تاریخ قوم عاد ۱، ۲، ۶; تکذیبگرى قوم عاد ۱; حق ستیزى قوم عاد ۱; زمینه عذاب قوم عاد ۴; عبرت ناپذیرى قوم عاد ۲; عذاب قوم عاد ۶; قوم عاد و هلاکت قوم نوح ۲; هلاکت قوم عاد ۳
- هود(ع): انذارهاى هود(ع) ۴