ق ٣٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آنان را است هر چه خواهند در آن و نزد ما است فزونی | |-|معزی=آنان را است هر چه خواهند در آن و نزد ما است فزونی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره ق | نزول = | {{آيه | سوره = سوره ق | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::35|٣٥]] | قبلی = ق ٣٤ | بعدی = ق ٣٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَا یَشَآؤُونَ»: بهشتیان هرچه بخواهند. «مَزِیدٌ»: افزون بر آن، علاوه از آن. | «مَا یَشَآؤُونَ»: بهشتیان هرچه بخواهند. «مَزِیدٌ»: افزون بر آن، علاوه از آن. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۵
ترجمه
ق ٣٤ | آیه ٣٥ | ق ٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَا یَشَآؤُونَ»: بهشتیان هرچه بخواهند. «مَزِیدٌ»: افزون بر آن، علاوه از آن.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۳۸ سوره ق
- رد استبعاد اعاده خلقت ، و بيان امكان آن با استناد به وقوع خلقت نخستين
- قدرت و علم خداوند در خلق و تدبير موجودات بهحال خود باقى است
- بيان مقصود ((نزديگى خداوند بر انسان )) با عبارتى ساده و همه كس فهم
- علم خدا به انسان از طريق فرشتگان كاتب اعمال
- گفتار بعضى از مفسرين پيرامون ظرف ((اذا)) در آيه شريفه
- فرشتگان موكل بطور كامل مراقب انسان هستند و چيزى را از قلم نمى اندازند
- معناى اينكه فرمود: سكره موت ((به حق )) آمد
- مقصود از سائق و شهيدى كه در قيامت همراه هر كسى مى آيند و بيان اينكه مخاطب آيه :((لقد كنت فى غفلة من هذا...)) كيست و مفهوم آن چيست
- دو نكته اى كه از اين آيه شريفه استفاده مى شود
- معناى آيه : ((و قال قرينه هذا ما لدىّ عتيد))
- پاسخ خداى تعالى به عذرى كه به قرين شيطانى مشرك دوزخى مى آورد
- تفسير و توضيع ((و ما اءنا بظلام للعبيد))
- وجوهى كه درباره سئوال و جواب در آيه : ((يومنقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزيد)) و مفاد آن گفته شده است
- وصف متقين و ورودشان به بهشت
- معناى اينكه درباره بهشت متقين فرمود: ((لهم ما يشاؤ ن فيها و لدنيا مزيد))
- روايتى در ذيل آيه : ((افعيينا بالخلق الاول ...)) و درباره دو فرشته نويسنده حسنات وسيئات
- روايتى دال بر اينكه خطاب ((القيا فى جهنمكل كفار عنيد)) به پيامبر و على (عليهما الصلوة و السلام ) مى شود
- چند روايت در ذيل آيه : ((يوم نقول لجهنم هل امتلاءت ...)) و راجع به اينكه درباره متقيندر بهشت فرموده : ((لهم ما يشاؤ ن فيها ولدينا مزيد)) و...
- روايتى در شاءن نزول ((و لقد خلقنا السموات و الاءرض ...)) و سخنى پيرامون آن
نکات آیه
۱ - بهشت، در بردارنده همه آرزوها و برآورنده همه خواسته هاى بهشتیان (لهم ما یشاءون فیها)
۲ - نبود کم ترین محدودیت در نعمت هاى بهشت (لهم ما یشاءون فیها)
۳ - بازدارندگان خویش از هوس ها، برخوردار از هر آرزو در بهشت (و أُزلفت الجنّة للمتّقین ... أوّاب حفیظ ... لهم ما یشاءون فیها) با توجه به این که «تقوا» و خوددارى از گناه و هواى نفس، به عنوان بارزترین صفت اهل بهشت یاد شده است، نوید «لهم ما یشاءون فیها» مى تواند بیانگر معناى بالا باشد.
۴ - وجود نعمت هایى فراتر از تصور و آرزوى بهشتیان در نزد خداوند (لهم ما یشاءون فیها و لدینا مزید)
۵ - اعطاى خواسته هاى بهشتیان به ایشان، فراتر از حد انتظارشان* (لهم ما یشاءون فیها و لدینا مزید) برداشت یاد شده بدان احتمال است که «مزید» در مقایسه با خواسته بهشتیان (ما یشاءون) مطرح شده باشد; یعنى، آنچه آنان بخواهند، فزون ترش را داریم و در اختیار آنان قرار مى دهیم.
۶ - تشویق انسان ها از سوى خداوند، براى گرایش به تقوا (و أُزلفت الجنّة للمتّقین ... ادخلوها بسلم ... لهم ما یشاءون فیها و لدینا مزید)
موضوعات مرتبط
- بهشت: صفات بهشت ۱; نعمتهاى بهشت ۱; وسعت نعمتهاى بهشت ۲، ۴; ویژگیهاى بهشت ۱
- بهشتیان: اجابت خواسته هاى بهشتیان ۱، ۳، ۵
- تقوا: تشویق به تقوا ۶
- خدا: تشویقهاى خدا ۶; وسعت نعمتهاى خدا ۴
- متقین: فضایل اخروى متقین ۳; متقین در بهشت ۳